Har varit lite stillastående i tråden...
Hunnit med att elda upp katalysatorn jag monterade... därefter montera stora turbon och avgas inför bimmers träffen för att konstatera att insugen var sprucket från 3an till 6ans cylinder...
Väl nere på bimmers så körde jag bana och bilen började misstända så fort jag fick ladd... så körde på halvgas i fyra varv ungefär när servostyrningen ballade ur och skickade fult rattutslag på start/mål rakan på mantorp... efter att jag bytt byxor och konstaterat att jag klarat allt tömdes servooljan ut och styrningen fungerade igen...
Felsökning i några timmar med nya knackade stift mäta tändspolar mm så hittades felet vid provtryckning när vi kom hem.
Eftermiddagen spenderades iafl några timmar på en blöt bana med gathjul en
Ekipaget till Bimmers of Sweden
Storturbon på
Sen får jag tacka emil på GREENPART.SE som gått in och sponsrat lite
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
För stunden står bilen isärplockad för burbygge samt div tillfixning samt genomgång.
Ska även få dit stora 210 diffen istället för 188 med stora hubbar som jag kört hittills.
Motorn och låda är urlyft samt inredning urplockad.
Bilen är "godkänd" hos SFRO med lite papper som ska visas upp.
Därefter stundar regbesiktning.
Här har det varit dött under en längre tid men nu verkar det som att lusten har hittat tillbaka så vi har kört på för fullt i garaget de senaste veckorna.
Mycket har hänt!
Bilen är nylackerad i Imola röd 1 (366) med extra klarlack och våtslipad mellan läggningarna
Innan lack valsades samtliga skärmar så mycket jag vågade
E46 länkarmar montarade ihop med styrvinkelkit
M535 diff 3,07 monterad
M3E46 växellåda på plats
Kardan anpassad till nya byggmått
Spakställ ombyggt
Fronten ombyggt med avtagbar kylarbalk
IC inflyttad
Nya tryckrör
mm
Igår kväll trollades det med slavcylindern som jag missat helt iom byte av låda.
Då jag inte ville riva ner lådan i onödan blev det efter lite mätande så att 25mm förlängd pinne på slavcylindern blev perfekt.
Nu är bilen provkörd och jag har en hel del justering kvar med framvagnen innan den blir som jag vill ha den.
Alla lister och dylikt är på plats
Det som saknas:
Låsklips till rutlister
Sidoblinkers
Backspeglar (beställda och väntar på leverans, tydligen svårt att hitta fina orginal)
Motorhuv som är kvar hos Lackfirman
Ska till lackfirman imorgon och montera huven och sedan blir det polering och gå över allt och se så att den håller toppskick.
Vad tycker herrskapet om mina "kebablysen" som mina vänner så fint kallar dom?
Och till sist har operation placera hjulen där de ska inletts.
Även om det är fränt med drift stil på bilen kommer jag att försöka hålla den så "orginal" och clean som möjligt.
Bilen är reggad och godkänd!
Först via SFRO och sedan även via Carspect i Västerås!
Jag har under tiden även byggt hus med tillhörande garage. (Spikat själv)
Samt blivit farsgubbe till en nu snart 2årig virvelvind till grabb.
För att förenkla följandet (uppdateringar) bestämde jag mig under julhelgen att prova sociala medier och se hur det tas emot.
Nu börjar vinterns uppdateringar i form av storservice på motor (ur med allt och mäta lagerspel bl.a.) därefter ny turbo, nytt insug och tryckrör samt diverse småfix.