b38 vs b36 block

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

b38 vs b36 block

Post by dre racing@ »

har nu lyckas spricka mitt b38 block (95mm borr) (liten spricka i syl 2, avgassidan)
jag har laddat hårt från lågt rpm, och 813nm på hjulen i rullar vid 4500rpm

men till frågan; hur hållbart är b36 blocket i jämnförlse? vi snackar ju bara 1mm minde borr...
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
professordrövel
Posts: 65
Joined: 23 Aug 2013, 16:29
Location: kramfors

Re: b38 vs b36 block

Post by professordrövel »

dre racing@ wrote:har nu lyckas spricka mitt b38 block (95mm borr) (liten spricka i syl 2, avgassidan)
jag har laddat hårt från lågt rpm, och 813nm på hjulen i rullar vid 4500rpm

men till frågan; hur hållbart är b36 blocket i jämnförlse? vi snackar ju bara 1mm minde borr...
Jag kör med block från B35 (535an) borrat från 92mm till 95mm och det ska va starkare
än b36/b38 även då det är borrat till 95mm R-ivars kör med B35 block och han använder
gaspedalen rätt så bra :) Mvh Tobbe
Tobbe.
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: b38 vs b36 block

Post by dre racing@ »

aha det var ju en god ide att prova.
skönt att slippa nya kolvar
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
professordrövel
Posts: 65
Joined: 23 Aug 2013, 16:29
Location: kramfors

Re: b38 vs b36 block

Post by professordrövel »

dre racing@ wrote:aha det var ju en god ide att prova.
skönt att slippa nya kolvar
Använd block från års 92 uppåt dom är förstärkta vid ramlager det är inte dom
tidigare blocken gäller även B34 .Mvh Tobbe
Tobbe.
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: b38 vs b36 block

Post by dre racing@ »

har plockat isär mitt block nu. jag slog ur ena frostpluggen och borrade rakt inn i syl 2, den var 5.3mm tjokk..

mellan cylindrar på b38 är det 5.3mm, på m30 8.3mm (92mm borr)

nogon som har borrat ett m30 block och kollat tjokkleken? bör vara minst 5,3mm + 1,5mm = 6,8mm då...
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
professordrövel
Posts: 65
Joined: 23 Aug 2013, 16:29
Location: kramfors

Re: b38 vs b36 block

Post by professordrövel »

dre racing@ wrote:har plockat isär mitt block nu. jag slog ur ena frostpluggen och borrade rakt inn i syl 2, den var 5.3mm tjokk..

mellan cylindrar på b38 är det 5.3mm, på m30 8.3mm (92mm borr)

nogon som har borrat ett m30 block och kollat tjokkleken? bör vara minst 5,3mm + 1,5mm = 6,8mm då...
om du borrar högre upp så är inte cylindern så tjock och det är även en gjutskarv ca 3cm
ner i cylindern jag har betong fyllt mitt block mest på 6ans cyl den är nästan fylld sen
planar det ut så 1ans cyl är det väldigt lite i och jag ska köra på gata men jag har
el vatten pump som flödar hutlöst.Mvh Tobbe
Tobbe.
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: b38 vs b36 block

Post by dre racing@ »

det var min syl 2 som hadde spricka iaf, och där sprickan va så va det 5,3mm tjokt.
Jag satsar på ett 3.6 block nu som ska vara stadigare än 3.8.
jag har lite bilder där båda blocken är kapad
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Post Reply