M50b28 vanos går varm endast när kör ej på tomgång

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
P.Henriksson

M50b28 vanos går varm endast när kör ej på tomgång

Post by P.Henriksson »

Som rubriken, ska försöka göra historien kort. Har bytt min m50b25 iv mot en m50b28 vanos, har endast bytt topp o block kringutrustning desamma, mappen som ligger i är från m50b25an som jag kört hårt med i 3 säsonger utan problem. Skulle ut o prova bilen idag för att se så det lirar så jag kan mappa, på tomgång funkar allt bra, ligger runt 90 grader fläkten startar och stannar som den ska kan varva bilen och hålla varvet tempen håller sig fint. Ger mig iväg och kör kommer väl kanske 1km, tempen har hållt sig fint hit, så helt plötsligt öppnar säkerhetsventilen och jag har vatten på rutan tempen sticker och bilen kokar. Sen detta hände första gången har jag bytt till annan vattenpump, plockat bort termostaten, luftat som en idiot (aldrig haft problem med luft innan, byggt eget kylsystem med extern expansion och det har funkat klockrent), har provat flera gånger sålänge jag står på tomgång funkar allt, minsta lilla jag kör iväg så sprutar vattnet och tempen sticker, han gör inte ett försök till att sänka tempen trots att bilen rullar, sticker direkt, utan termostaten kan jag ha en stabil temp på strax under 80 grader för att ge sig iväg och koka när jag kört kanske 500m till en km. Har komptestat och har i stort sett på decimalen samma tryck på alla burkar. Långt blev det orkar någon hjälpa mig och har en idé är jag tacksam för jag blir idiot. Kan det vara tändningen som gör det?
Fadde_e30

Re: M50b28 vanos går varm endast när kör ej på tomgång

Post by Fadde_e30 »

"Har endast bytt topp o block" de va ju typ halva motorn de ;) Jag har också haft problem med tempen på min m50b28, så fort vi börja lasta på lite på bromsbänken så sköt tempen i topp. Tröttnade efter flera timmars felsökning och byte ut kylaren mot en alu, köpte PPFs 65 graders termostat, och byte vattenpump och nu kommer ja aldrig över 95 grader (än iaf). Det trots att jag åker nån kina elfläkt som. Kan det vara att du har en tryckade ist för en sugade fläkt på motor sidan?

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Bmw e36 M50b28 turbo

http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
P.Henriksson

Re: M50b28 vanos går varm endast när kör ej på tomgång

Post by P.Henriksson »

Hehe jo det kan väl vara sant iofs men menade mest att jag inte byggt om något som funkat innan. Har en stor alukylare provat med tre olika vattenpumpar både med och utan termostat och har inte lastat nåt, mappen är ju för m50b25an så har bara söndagskört det jag kört.
Har en sugande originalfläkt på motorsidan så kan inte skylla på den heller
Post Reply