M50 turbo kylproblem

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Hallestrand
Posts: 19
Joined: 24 Oct 2014, 23:54

M50 turbo kylproblem

Post by Hallestrand »

Har en m50iv som helt random går upp i temp. (Har aldrig kockat)
Går bara upp i temp på tomgång. Ej under körning.
Detta oavsätt om jag åker med viscofläkt, eller elfläkt.
När problemet inträffar så håller man varv så skjunker tempen till normal.
Tagigt bort termostat o kollat så den funkar, de gör den.
Demonterat vattenpump i hopp om att skovelhjulet lossnat, men denna är i metall och är hel.
Tillbaka på ruta ett. Någon som har någon ide?

Jag upplever att kylaren är varm på ena sidan och kall på andra.
Kan de va tempgivaren? Vart sitter den? I toppen under 1an o 2ans insugsrör med fyra kablar?
Bmw e34 525 turbo. Fekzen edition. 330whp
Bmw e39 528 turbo. 505whp
Hooken
Posts: 40
Joined: 07 Aug 2014, 18:37
Location: vingåker

Re: M50 turbo kylproblem

Post by Hooken »

Jag skulle prova att skölja ur kylaren.
Robert Elg
Hallestrand
Posts: 19
Joined: 24 Oct 2014, 23:54

Re: M50 turbo kylproblem

Post by Hallestrand »

Hooken wrote:Jag skulle prova att skölja ur kylaren.
Kylaren är ren, ny glykol i hela kylsystemet.....

Någon som vet vart givaren som styr tempmätaren i bilen sitter?
Bmw e34 525 turbo. Fekzen edition. 330whp
Bmw e39 528 turbo. 505whp
User avatar
Fadde_e30
Posts: 138
Joined: 26 Nov 2012, 16:14
Location: Gävle

Re: M50 turbo kylproblem

Post by Fadde_e30 »

Sitter väl under insuget närmast oljefiltershuset. Den blåa är till mätaren i bilen.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Bmw e36 M50b28 turbo

http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
Hallestrand
Posts: 19
Joined: 24 Oct 2014, 23:54

Re: M50 turbo kylproblem

Post by Hallestrand »

Fadde_e30 wrote:Sitter väl under insuget närmast oljefiltershuset. Den blåa är till mätaren i bilen.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Ok märkligt.... Den första kontakten med fyra kablar är inkopplad och den andra som är blå finns de ingen kabel alls på... Mätaren funkar ju...??
Bmw e34 525 turbo. Fekzen edition. 330whp
Bmw e39 528 turbo. 505whp
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: M50 turbo kylproblem

Post by Nisse Järnet »

Nyare modeller har bara en givare till både ECU och mätare.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Hallestrand
Posts: 19
Joined: 24 Oct 2014, 23:54

Re: M50 turbo kylproblem

Post by Hallestrand »

Nisse Järnet wrote:Nyare modeller har bara en givare till både ECU och mätare.
Fyrpolig? Vad menar du med nyare? Är ju en m50 iv
Bmw e34 525 turbo. Fekzen edition. 330whp
Bmw e39 528 turbo. 505whp
User avatar
Fadde_e30
Posts: 138
Joined: 26 Nov 2012, 16:14
Location: Gävle

Re: M50 turbo kylproblem

Post by Fadde_e30 »

Hade de varit fel på givaren så hade mätaren väl flippat ur även när du kör. Känns mer som att det är kylaren eller vattenpumpen det är fel på. Hur länge kan du stå på tomgång innan den går varm? Luftat ordentligt?

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Bmw e36 M50b28 turbo

http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
Pitabroed
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 21:36
Location: Örnsköldsvik

Re: M50 turbo kylproblem

Post by Pitabroed »

Skulle ha bytt termostat, kan hända att den kärvar ibland och ibland inte..
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
Hallestrand
Posts: 19
Joined: 24 Oct 2014, 23:54

Re: M50 turbo kylproblem

Post by Hallestrand »

Fadde_e30 wrote:Hade de varit fel på givaren så hade mätaren väl flippat ur även när du kör. Känns mer som att det är kylaren eller vattenpumpen det är fel på. Hur länge kan du stå på tomgång innan den går varm? Luftat ordentligt?

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
har maskin som vacumsuger sen fyller den på när deinte är nå luft kvar så ja.


Bilen kan köras i en dag innan de sker....sen kan de ske varje gång jag ställer mej på tomgång.......så helt random.
Bmw e34 525 turbo. Fekzen edition. 330whp
Bmw e39 528 turbo. 505whp
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: M50 turbo kylproblem

Post by RoDe »

Har du en fläktkåpa på kylaren?
Om inte. Börja med att knåpa till en sån.

Hjälper inte det, byt till två mindre elfläktar och ny fläktkåpa.

Funkade för mig.
The Lower Class
flexbert
Posts: 397
Joined: 23 Sep 2008, 21:02
Location: Orsa

Re: M50 turbo kylproblem

Post by flexbert »

Kanske är något knas med mappningen på tomgång?
Rickard Bäcker
Hallestrand
Posts: 19
Joined: 24 Oct 2014, 23:54

Re: M50 turbo kylproblem

Post by Hallestrand »

Imorgon kopplas separat graderad vattentemp mätare in. Så får vi svar på om deg går upp i temp eller om mätaren är problemet. Som sagt aldrig kokat o kylaren är sval.
Bmw e34 525 turbo. Fekzen edition. 330whp
Bmw e39 528 turbo. 505whp
Hallestrand
Posts: 19
Joined: 24 Oct 2014, 23:54

Re: M50 turbo kylproblem

Post by Hallestrand »

Nisse Järnet wrote:Nyare modeller har bara en givare till både ECU och mätare.
Finner ingen som har 4 polig på bmw fans sidan........vet du mer exakt vilken man ska leta på?
Har en 4 polig som första givare.....men inte sett de på någon annan topp jag kollat på.
Bmw e34 525 turbo. Fekzen edition. 330whp
Bmw e39 528 turbo. 505whp
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: M50 turbo kylproblem

Post by Nisse Järnet »

Kan vara M52 då, nån kanske bytt topp? :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: M50 turbo kylproblem

Post by Bullen! »

det är inte sällan att vattenpumpens hjul är kass. då orkar det inte cirkulera utan man har lite varv på maskin som trådskaparen beskriver.
Post Reply