Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tanken?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Silverboy

Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank

Post by Silverboy »

Nisse977 wrote:Hej!

Har varit från bilprojektet ett par år nu, men kort och gott kan man säga att det "bara" handlar om att kötta på med bränsle tills den startar :) För om den startat lätt på startgas så är det inget annat du ändrar än att du sprutar in mer bränsle (startgas), så gör du samma sak i inställningarna så blir det en jädra skilland ;) Det bästa är om man kan få den att spruta in lite extra precis när man vrider om nyckeln + mycket bränsle under crankningen.

Jag gjorde så att jag loggade när jag kallstartade motorn en jädra massa gånger, ändrade lite mellan varje gång tills det blev blev bra.
Det jag har kvar att göra är att få till startmappen när motorn är så där halvvarm typ 60c vattentemp, i det läget kan min vara lite tjurig.

Lycka till!
Helt identisk til min :)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Jag har lite kvar på min kallstart, har varit lite lat :P Men halvvarm och varm är det aldrig nåt problem :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Axios

Post by Axios »

Tack för snabba svar :)!

Ska ut idag och testa koppla upp och se vilka värden som ligger inne i mappen.
eventuellt försöka spara ner den och börja leka lite med crankenrichment
mäkta spännande :D
Återkommer med uppdate!
Axios

Post by Axios »

Nu har jag sparat ner mappen på datan så jag kunde kika igenom vad som låg inne på just kallstarten.
Ppf har lagt in kallstart likt det som står i denna tråden + massa mer kan jag tänker mig.
Det jag fått från ppf är att larmet ligger och blockerar +matning till spridare och att en ny matning behövs. Så får helt enkelt leta vidare på det spåret.
m50_micke

Post by m50_micke »

Jag kör med VEMS, startar direkt kall men när jag ska åka iväg så går den snålt, typ när man ger på gas och får lite belastning så hostar den bara till.

har lagt på lite bränsle men vill inte ge den för mycket för att det redan luktar en massa sprit och lambdan redan nu visar fett.
E36 325 turbo 700whp+

http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;

07373375åttafem
Michael Kastari
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Låter som accel enrichment?
Audi S5 B8 4.0t
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Clew

Post by Clew »

Jag har fått till det rätt bra med MS3.
MASSOR med soppa och lite pill med tomgångsmotor så blev det såhär (sitter inget avgas på här):
https://www.youtube.com/watch?v=V-Rs4blQEFM" onclick="window.open(this.href);return false;

Motortempen är 12c här och bilen har stått några dagar, ca 300% extra på cranking och en 20ms priming pulse.
Tomgångsmotorn håller ca 45% duty under cranking sen går den i closed loop och håller motorn på ca 1050rpm som sjunkar gradvis till 875rpm vid varm motor.
Det blir ju att motorn varvar till lite precis efter uppstart då, men det verkar hjälpa att få in lite mer luft så att jag kunde få in ännu mer soppa utan att den blöddrar.
Man kan sen gå ifrån bilen och låta den värma upp sig lite och den håller tomgången perfekt utan att röra något.

Körde bilen som daily ända in i oktober, vid runt 0 grader och neråt var det lite tjurigare.
Vred jag på tändningen ett par gånger utan att starta så att den primade flera gånger så startade den lätt.
Så justerar jag lite mer på kallstarten där nere tror jag jag kan få till det bra också.
Lars Lengstrand
Nisse977

Post by Nisse977 »

Ja den startade lätt och fint! Så ska det fan med vara :)

Det är precis som du säger, bara att ösa på en massa soppa.
Har startat min i 4c som kallast (när jag var hos PPF för mappning) Då startade den något segare än din, malde kanske nån mer sekund på startmotorn innan den gick igång = helt ok.

Det jag har kvar att jobba på är mest när den är halvvarm då den kan vara riktigt tjurig (typ 50-60c vattentemp)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Clew

Post by Clew »

Min är heller inte helt perfekt när motorn är halvvarm, har inte lyckats hitta några inställningar som funkar där.
Anrikningen på vattentemp är lagom överallt, kan starta den kall och den går perfekt tills den är varm.
Men lämnar man den en timma så får man köra ett par sekunder innan den startar.

Lär väl pilla med prime och cranking vid de temperaturerna, men man har ju bara ett försök varje gång man ska starta...
Startar jag vid säg 50grader och stänger av den direkt så startar den ju jättefint igen, när det finns lite värme i förbränningsutrymmet.

Som det är nu har jag 20ms prime vid 10c och 2ms vid 80c, 300% cranking vid 10c och 100% vid 80c (dvs ingen anrikning).
Sen så är det ganska linjärt därimellan. Kanske behöver det öka mer exponentiellt när tempen sjunker?

Hur ser dina inställningar ut?
Lars Lengstrand
Nisse977

Post by Nisse977 »

Nice!

Minns tyvärr inte då det var typ 2 år sen jag pillade med det där och 1,5 år sen jag rörde bilen.. Men det blir väl tid till den igen nån gång :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Jag har för mig att jag har liten eller ingen anrikning över typ 50c men kan kolla vid tillfälle.
Audi S5 B8 4.0t
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply