Elaka ljud e30 kass diff?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Jonnieboy
Posts: 125
Joined: 30 Sep 2012, 17:30

Elaka ljud e30 kass diff?

Post by Jonnieboy »

Hej har börjat provköra min e30 touring med skottsäker bakvagn, powerflex bussningar osv. Har problem med 2 olika ljud. Ett kraftigt skakande ljud, som att typ bakvagnen håller på slitas lös från bilen ibland när jag backar/kör framåt i några meter, sen slutar det. Sen ett skrapande ljud som låter typ som att ett bakhjul skulle skrapa i bakskärmen (det gör det inte) detta ljud kommer oftast efter jag har släppt upp gasen i lite fart, och ljudet blir konstant om jag trampar in kopplingen. Kan det vara diffen som viner, är det vanligt att ett sånt ljud försvinner/minskar när man börjar belasta?

Mvh
John
Jonnieboy
Posts: 125
Joined: 30 Sep 2012, 17:30

Re: Elaka ljud e30 kass diff?

Post by Jonnieboy »

Är det bara att riva diffen?
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Elaka ljud e30 kass diff?

Post by bmw-slangen »

Vad är det för diff? Vad har det gjorts med diffen? Vad har diffen utsatts för?

"Ljudet blir konstant om jag trampar in kopplingen" låter mer som problem med urtrampningslager, lamellskiva, tryckplatta, svänghjul. Med då borde det märkas i alla situationer, inte enbart vid gasuppsläpp i högre hastigheter.


Bäst hade ju varit att kunnat bättre identifiera var ljudet kommer ifrån. Nu finns det utrustning för detta, men knappast inget man har hemma i garaget. Så det får nog inte anses som ett alternativ.

Nästa naturliga steg känns som en MYCKET noggrann visuell inspektion av HELA drivlinan (speciellt efter glapp, tecken på glapp, nygjorda skrapmärken eller dylikt, fästen som ser ut att ge med sig, etc etc etc).

Man kan ju göra en snabb sanity check av diffen också.
Börja med att dränera oljan ut ur diffen i ett rent stort fat eller liknande. Kolla sedan med ficklampa eller dylikt om du kan se metallspån. Ja, om du ser det så är ju det ett ganska klart tecken på att något är galet.
Vill du gå vidare så kan du ta bort kåpan, är ju inte så svårt. Fast om det skulle vara något problem man kan se visuellt inne i diffen så borde det väl rimligtvis ha resulterat i metallspån eller liknande och du borde ha sett det redan i när du tappade ur oljan.
E30 323i -85 : 100% track day car
Jonnieboy
Posts: 125
Joined: 30 Sep 2012, 17:30

Re: Elaka ljud e30 kass diff?

Post by Jonnieboy »

Rev ner min e28 m535 diff igår, tömde den på olja å drog runt, skiten låter som en stenkross när man drar med skruvdragare på inkommande axel. Öppnade upp locket och ser att det är märken i kuggarna på kronhjulet samt grader på kanterna, bara inse att man blivit blåst på en diff. Visst ska det gå att flytta över kronhjul och pijong från t.ex. En 540 diff so
saknar lamelldiff? Iofs så är det jävligt troligt att även lameller är mer eller mindre skrot oxå.

Mvh
John
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Elaka ljud e30 kass diff?

Post by bmw-slangen »

Ja, då är nog ljudmysteriet löst iallafall... Låter som ännu en som satt ihop sin diff felaktigt och sedan sålt den vidare...
E30 323i -85 : 100% track day car
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: Elaka ljud e30 kass diff?

Post by Jens92 »

Vissa utväxlingar ska passa husen emellan men om en utväxling nu gått ner sig i det hus du har så lär inte nästa funka så mycket bättre så vida du inte kontrollerar att anliggning emellan pinjong och kronhjul är korrekt. Det ska även vara ett specifikt spel (glapp) på kronhjulet innan det går i ingrepp på antingen driv eller motorbroms. Eftersom det är koniska lager till både pinjong och diffpaket ska det vara förspänning på båda med lagom rundgångsmoment. Så det är rätt många parametrar som ska stämma för att diffen ska fungera som tänkt. Jag står och bygger diffar till lastbilar hela dagarna och det är inga stora toleranser för att det ska vara fel.
Jonnieboy
Posts: 125
Joined: 30 Sep 2012, 17:30

Re: Elaka ljud e30 kass diff?

Post by Jonnieboy »

Nu är diffen helt tyst! Det skrapande ljudet är borta, den var ihopmonterad med 0 spel. Skakandet i bakvagnen är dock kvar, är det normalt att det är så med powerflex bussningar? Endast just vid start framåt respektive bakåt, aldrig annars!
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Elaka ljud e30 kass diff?

Post by bmw-slangen »

Jonnieboy wrote:Nu är diffen helt tyst! Det skrapande ljudet är borta, den var ihopmonterad med 0 spel. Skakandet i bakvagnen är dock kvar, är det normalt att det är så med powerflex bussningar? Endast just vid start framåt respektive bakåt, aldrig annars!
Intressant! Vad behövde ni justera/ändra för att få det rätt? Räckte det med att sätta dit ny klämhylsa på pinjongen och dra rätt - eller var det mer avancerat än så?
E30 323i -85 : 100% track day car
Jonnieboy
Posts: 125
Joined: 30 Sep 2012, 17:30

Re: Elaka ljud e30 kass diff?

Post by Jonnieboy »

Lämnade bort jobbet, han beställde nya schims osv, den blev knäpptyst bortsett från klonkande å skakande vid start å back men de kanske man får leva med!
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Elaka ljud e30 kass diff?

Post by bmw-slangen »

Aha, ok! Lämnade bort min diff också (fast den var bromsad med okänt skick och dessutom så hade jag klantat mig och tappat den med ingående axel först i betonggolvet - så det var lika bra att ha en kunnig att gå igenom den).

Så det är tydligen inte bara att zippa ihop en diff med luftpickan inställd på fullt spett :-)
E30 323i -85 : 100% track day car
Jonnieboy
Posts: 125
Joined: 30 Sep 2012, 17:30

Re: Elaka ljud e30 kass diff?

Post by Jonnieboy »

Haha nej, absolut inte de gäller att ha koll på vad man gör synd att gamla ägaren till denna inte hade det så hade nog drevningen klarat sig...
bmw-slangen wrote:Aha, ok! Lämnade bort min diff också (fast den var bromsad med okänt skick och dessutom så hade jag klantat mig och tappat den med ingående axel först i betonggolvet - så det var lika bra att ha en kunnig att gå igenom den).

Så det är tydligen inte bara att zippa ihop en diff med luftpickan inställd på fullt spett :-)
Post Reply