BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Kommer bli grymt schysst med dem nya hjulen !
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Ja jag hoppas på de också dock letar jag efter de andra kåporna som de står "Oz racing" på och med kolfiberringLofqvist wrote:Kommer bli grymt schysst med dem nya hjulen !
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Har du SFRO:s bygghandbok?
Rekommenderar att läsa igenom den innan!
Rekommenderar att läsa igenom den innan!
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Nepp, faktiskt inte. Har pratat med 3-4 st som har sfro besiktigat sina bilar så har rätt bra koll ändå men tack för rekommendationenjumbo wrote:Har du SFRO:s bygghandbok?
Rekommenderar att läsa igenom den innan!
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Nu har jag sträckläst hela tråden! Riktigt bra!
Snyggt bygge!
Snyggt bygge!
Sommarbilen - BMW 328 E36 E85
Vinterbilen - Nissan Micra K1 1,0 -> 1,3L
Vinterbilen - Nissan Micra K1 1,0 -> 1,3L
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Tack så mycket!Mothman wrote:Nu har jag sträckläst hela tråden! Riktigt bra!
Snyggt bygge!
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Har inte hänt speciellt mycket i garaget på sistone pga att tappat motivationen och ligga och skruva kvällar/helger...
SFRO har dock varit ute och gjort en förbesikning på bilen. Så nu vet jag vad jag har att sträva efter.
Nu ska allting ihop så jag kan ställa ned den på backen och göra allting klart tills det blir torrt på vägarna så man kan ringa och boka slutbesiktining innan sommaren drar igång.
Har inte gjort något spännande förutom polerat mina ytterbanor till OZ så nu kan jag smälla ihop de och beställa gummi så jag kan montera de på bilen nångång
Det är bara en snabb polering med trasa och autosol
Innan
Efter
Arbetsordern som behövs åtgärdas inför slutbesikning
SFRO har dock varit ute och gjort en förbesikning på bilen. Så nu vet jag vad jag har att sträva efter.
Nu ska allting ihop så jag kan ställa ned den på backen och göra allting klart tills det blir torrt på vägarna så man kan ringa och boka slutbesiktining innan sommaren drar igång.
Har inte gjort något spännande förutom polerat mina ytterbanor till OZ så nu kan jag smälla ihop de och beställa gummi så jag kan montera de på bilen nångång
Det är bara en snabb polering med trasa och autosol
Innan
Efter
Arbetsordern som behövs åtgärdas inför slutbesikning
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos turbo
då har du lite att göra i nya garaget
Tony Sarja
0735611651
http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;
Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG
0735611651
http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;
Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Japp, det finns o göraSarja88 wrote:då har du lite att göra i nya garaget
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Vad kostade den där första besiktningen av sfro som du har gjort?
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Allting står på sfro hemsidan. Men den kostade 4500krJElfgren wrote:Vad kostade den där första besiktningen av sfro som du har gjort?
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Nu får de bli en liten uppdatering även fast det inte hänt speciellt mycket sen sist... Men iallafall så är vi på god väg för uppstart.
Har varit hos Pro-mille/Jimmy och kollat på mina spridare så de inte var något fel på dom, kändes dumt att snåla in o flödestesta de och de sen visar sig att de inte flödar som de ska. Men som tur va så var de inget fel på de heller
Köpte även en oljetrycksgivare för och kunna logga oljetrycket i sprutet av honom också. Han bad mig även sätta en slang mellan filterhuset och oljeadaptern för att minska risken för brytningar av vibrationerna. Sagt o gjort så bad jag polaren pressa en slang på jobbet
Har bytt wastegate då jag tycker det är mycket smidigare med v-bandsklämma istället för 4 skruvar per fläns och den jag hade läckte för att det inte gick o skruva utloppet helt. Svängde förbi Erik som fick svetsa ihop den nya flänsen lite snabbt
Har även fått ordning på fälgarna som har varit en av anledningarna till att jag tappat motivationen..
Det började med att jag köpte ny bana till en bakfälg då den var lagad på 3 stället och jag blev avrådd att inte använda den utan köpa ny. Efter att jag delat på de och sedan lämnat iväg centrumet på lack och fått det lackat i scania grå samt polerat ytterbanorna hemma i datastolen så var de dags att sätta ihop de. Fick ihop 3 av 4 fälgar helt och hållet, försökte pressa in centrumet i innerbanan men icke de gick inte. Så efter rådfrågning och långa samtal av vad som kan vara felet så kom jag och Jörgen på att den nya innerbanan är 1mm tjockare än original som gick på smärtfritt. Det var alltså inte färgen från centrumena som varit problemet utan det var att ytterdiametern på centrumet var 1mm för stort för den nya innerbanan... Så åkte till Pro-Mille så att han fick svarva av 1mm av centrumet så att det skulle gå o få ihop skiten och få de raka... Får tacka för hjälpen med allt svarvningsarbete som har gjort åt mig, guldvärt!
Men nu är de raka o fina och ihop monterade, väntar bara på mina framdäck som förhoppningsvis kommer på torsdag. Beställde hem de billigaste gummina jag hittade till bakfälgarna i 235/40-17 för att ha nånting och prova med om de gick in och hur de såg ut på bilen då det är den dimensionen jag måste ha vid reggningen hos SFRO.
Var rädd att de skulle ta i skärmkanterna men de gjorde de icke. Var nästan för långt in enligt mitt tycke men de blir ändring på när jag fått den reggad
Här kan ni förstå hur jag menade med att centrumet inte gick in i innerbanan helt och varför jag behövde svarva av de 1mm
Detta är en av framfälgarna med original innerbana och de är nästan 2mm glipa medan den andra va dikt emot
Tätade och ihopskruvade
Det är tur att man har folk som hjälper en med saker som man inte klarar själv, utan er skulle jag inte stått där står idag! Tack
Har varit hos Pro-mille/Jimmy och kollat på mina spridare så de inte var något fel på dom, kändes dumt att snåla in o flödestesta de och de sen visar sig att de inte flödar som de ska. Men som tur va så var de inget fel på de heller
Köpte även en oljetrycksgivare för och kunna logga oljetrycket i sprutet av honom också. Han bad mig även sätta en slang mellan filterhuset och oljeadaptern för att minska risken för brytningar av vibrationerna. Sagt o gjort så bad jag polaren pressa en slang på jobbet
Har bytt wastegate då jag tycker det är mycket smidigare med v-bandsklämma istället för 4 skruvar per fläns och den jag hade läckte för att det inte gick o skruva utloppet helt. Svängde förbi Erik som fick svetsa ihop den nya flänsen lite snabbt
Har även fått ordning på fälgarna som har varit en av anledningarna till att jag tappat motivationen..
Det började med att jag köpte ny bana till en bakfälg då den var lagad på 3 stället och jag blev avrådd att inte använda den utan köpa ny. Efter att jag delat på de och sedan lämnat iväg centrumet på lack och fått det lackat i scania grå samt polerat ytterbanorna hemma i datastolen så var de dags att sätta ihop de. Fick ihop 3 av 4 fälgar helt och hållet, försökte pressa in centrumet i innerbanan men icke de gick inte. Så efter rådfrågning och långa samtal av vad som kan vara felet så kom jag och Jörgen på att den nya innerbanan är 1mm tjockare än original som gick på smärtfritt. Det var alltså inte färgen från centrumena som varit problemet utan det var att ytterdiametern på centrumet var 1mm för stort för den nya innerbanan... Så åkte till Pro-Mille så att han fick svarva av 1mm av centrumet så att det skulle gå o få ihop skiten och få de raka... Får tacka för hjälpen med allt svarvningsarbete som har gjort åt mig, guldvärt!
Men nu är de raka o fina och ihop monterade, väntar bara på mina framdäck som förhoppningsvis kommer på torsdag. Beställde hem de billigaste gummina jag hittade till bakfälgarna i 235/40-17 för att ha nånting och prova med om de gick in och hur de såg ut på bilen då det är den dimensionen jag måste ha vid reggningen hos SFRO.
Var rädd att de skulle ta i skärmkanterna men de gjorde de icke. Var nästan för långt in enligt mitt tycke men de blir ändring på när jag fått den reggad
Här kan ni förstå hur jag menade med att centrumet inte gick in i innerbanan helt och varför jag behövde svarva av de 1mm
Detta är en av framfälgarna med original innerbana och de är nästan 2mm glipa medan den andra va dikt emot
Tätade och ihopskruvade
Det är tur att man har folk som hjälper en med saker som man inte klarar själv, utan er skulle jag inte stått där står idag! Tack
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Riktigt najs med nya hjulen ! Funderar själv på om jag orkar renovera mina nu
Eller om de får bli till hösten
Eller om de får bli till hösten
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Tack!Lofqvist wrote:Riktigt najs med nya hjulen ! Funderar själv på om jag orkar renovera mina nu
Eller om de får bli till hösten
Ja de är riktigt najs men rätt tröttsamt o dra 140 st skruvar med loctite och 25nm
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
-
- Posts: 50
- Joined: 01 Nov 2015, 17:27
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Kul att de börjar hända lite! Bara kämpa på
Fälgarna blir skita bra!
Fälgarna blir skita bra!
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Tack!Timpolanen wrote:Kul att de börjar hända lite! Bara kämpa på
Fälgarna blir skita bra!
Ja, tanken är att försöka va klar till bimmers of sweden men de känns som om de kanske inte hinner bli av...
Bågon som har blyvikter att låna ut under en period?
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
-
- Posts: 50
- Joined: 01 Nov 2015, 17:27
Re: E30 M50B25 vanos turbo
De vara också min plan, men mappar den 17 maj. så kan bli tight...
Du kan ju gjuta plattor också, om du ska i bakluckan?
Du kan ju gjuta plattor också, om du ska i bakluckan?