enkelvanos o iv insugskam avgas

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
P.Henriksson

enkelvanos o iv insugskam avgas

Post by P.Henriksson »

Tjena
Har en liten fråga till er som har koll på grejer, har sökt tro mig men inte riktigt hittat något bra svar.
Jag ska åka iv block 2,8 vev o kolvar o 135mm stakar, so far so good.
Sen har jag tänkt åka med m52b28 enkelvanos topp, jag vill gärna åka med vanos aktiv för det extra vridet, men sen vill jag gärna stoppa dit en svarvad iv kam på avgassidan också för lite längre register, har inga planer på att göra några extra ventiluttag eller nåt sådant så då är min fråga, funkar detta? Vad ska isåfall kammarna ställas på, läste något om att man behövde ventiluttag för att få ut max med iv kam på avgas om man ska använda vanosen, om det nu är så och man inte planerar att krångla med ventiluttag är det lönt att stoppa i en iv kam ändå och hur ställer man kammarna?

Tack Pär
TreLingon

Re: enkelvanos o iv insugskam avgas

Post by TreLingon »

Åker iofs m50b25 i grunden, sedan 2,8 vev i.

Med vanos och icke vanos insugskam på avgas utan beskymmer.
P.Henriksson

Post by P.Henriksson »

Om jag förstått det rätt så är väl m52 o m50 enkelvanos topparna lika så det borde inte ha någon betydelsen. Minns du vad du körde för kaminställningar med den setupen? De brukar snacka om 1 mm både på in och ut men det är ju utan vanosen.
TreLingon

Post by TreLingon »

TROR jag körde 1,2 om jag minns rätt.
Jens92

Post by Jens92 »

Jag kör med vanostopp från m52b28, svarvad ickevanoskam på avgassidan och en m54b30 insugskam på insugssidan. Jag har kammarna 1mm öppna i öd mätt på tryckaren på 6ans cylinder och Inte upplevt några problem med detta.

2,8L vev, ickevanos stakar och m52b28 kolvar
P.Henriksson

Post by P.Henriksson »

Tack för svar. Då ska det ju inte vara några problem att ställa 1mm öppet både in och ut då.
Antar att ni ställer motorn i öd och ställer in kammarna, därefter monteras vanos enligt "boken". Tänkte så man inte behöver ställa vanos aktiv eller nåt innan man justerar kammarna.
Jens92

Post by Jens92 »

jadu, jag hade min vanos monterad när jag ställde kammarna. Jag vet inte om det är rätt eller fel men så gjorde jag.
Eftersom jag ville rotera motorn nått varv och dubbelkolla att kammarna står rätt så tänkte jag att vanosen lär ju sitta monterad först men det kanske inte är rätt egentligen ?
TreLingon

Post by TreLingon »

Jag hade oxå vanor i när kammarna ställdes !
Post Reply