Bmw 325 E36 turbo (M50B25TU)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- wallingstam
- Posts: 139
- Joined: 11 Sep 2012, 09:25
- Location: Gävle
- Contact:
Bmw 325 E36 turbo (M50B25TU)
Tjenare!
Ja, jag har ju haft tankar på att dra igång en bmw med turbo förut. Dock så hindrade min ekonomi mig just då, då jag nyligen hade blivit student samtidigt som jag köpte den dåvarande e36an..
Nu har jag gjort ett nytt försök och denna gång köpt en bil som är närmare målen än den tidigare jag hade var.
Farsan va så snäll så han lånade ut X6an till mig och en polare som har BE-kort, så vi drog ner till kungshamn efter polaren slutat jobbet en fredag.
Blev drygt 90 mil fram och tillbaka, vi va lagom trötta när vi lastade av vid 04.00 på lördagsmorgon..! Men en E36a rikare va man
När bilen väl va hemma så började jag förbereda för besiktningen, känns som att det blir lugnast att åka besiktigat.
Bilen hade inte varit besiktigad sedan 2010 så det kändes lite som att vad som helst kunde hända. Lampor lös lite när dom ville i instrumenten och ja, som sagt, osäker känsla hade man.
Gjorde i alla fall så gott jag kunde med att "släcka" lamporna
(Det satt dock DUBBEL?! lampa till airbagen i mätarhuset, så det slutade med en liten borr och en mejsel för att ta död på den inbyggda lampan som gav mig en 2a på besiktningen..
Resultatet vid besiktningen:
Bilen blev lite galen när jag infogade den här på ppf, men jag fick nedslag på airbaglampa, öppen vevhusventilation samt oljeläckage från motorn.
Så jag släpade mig hemåt igen med bilen, när jag stannar utanför garaget för att växla några ord med farsan så sa han att det va något som knakade till när jag stannade. Trodde det var diffen eller nå eftersom att jag gjorde en ganska tajt sväng in på parkeringen... Såhär såg det ut nästa dag när jag kom till garaget:
Bromsröret som hade sagt upp sig, tack besiktningen för att ni pajade det innan säsongen iaf så man får dit nya fräscha tills bromsarna verkligen behövs!
Så det blev lite backjobb med bilen... Jag är inte världens mest erfarna mekaniker och har inte heller tillgång till lyft. Så det tog mig 7-8 timmar att få loss 3 skruvar till bromsrören!!!
Kanske inte så konstigt då varje skruva va ren skit..!
Just nu så är det en skruv kvar vid korset efter längsgående bromsröret. Men min snälla far såg på mig att jag förmodligen hade rivit hela byggnaden om jag fortsatt jävlats med det där så han fixade lite hjälp. Så nu i veckan ska förhoppningsvis bromsrören vara bytta. Känns däremot lite tråkigt att man inte får slutföra det själv när man ändå har slitit med skiten så länge, men men, lär väl tänka på hjärtat också
Som det stod på pappret från besiktningen så fick jag nedslag på öppen vevhusvent. Så jag tog bort slangen till tomgångsmotorn som sitter på insugssidan och kör vevhusventen in där nu till och från besiktningen.
Fick även anmärkning om oljeläckage på besiktningen men det skulle bli åtgärdat samtidigt som bromsrören byts.
Så besiktningen är grön och bilen kan förmodligen bli godkänd nu i veckan.
Va ner en sväng till garaget igår också och rev ur lite inredning. Detta är vikten utav att enbart ta ur inredning i skuffen, baksäta och inredningen vid sidorna av baksätet.
Då sitter ändå ryggstödet kvar i baksätet. Då det blir ett öppet hål till skuffen om man tar bort ryggstödet så känns det bäst att ha kvar skiten tills bilen är godkänd på besiktningen.
Tycker ändå det blev en hyfsad viktminskning. Antar att det kanske kan bli nästan lika mycket när man tagit ur ryggstödet bak, hatthyllan och bytt stolarna till nå skålade lättviktsgrejer.
Har även tittat med besiktningen och det ska inte vara nå problem att köra med fuelcell istället för tank, så länge allt sitter fast som det ska. Så när bilen ställs in i garaget kommande vinter så åker tanken ur och så blir det fuelcell istället, det är i alla fall tanken (haha ) just nu!
Kommande helg så ska jag bygga ett adapterkablage till vemset som jag har ligger i garaget. Målet är att kunna ha en bil som lätt går att besiktiga.
Just nu så sitter turbogrenröret på men med 90 graders böj och avgassystem som lirar med det.
Fick med annat avgassystem, turbo, vems och ic-kitt.
Så när bilen är klar från besiktningen då ska ic-kittet monteras, adapterkablaget byggas och kopplas in så man får igång vemset. Turbo och det andra avgassystemet ska även monteras. Behöver dock ha tag i större spridare då min plan är att köra etanol.
Setup:
Som bilen står just nu (som jag köpte den) så sitter följande grejer på/följde med
6 puckad sinter
Hårdare tryckplatta
Lättare svänghjul
HR-coilovers med ställbar höjd
LSD-diff (exakt vilken vet jag dock inte) som är fastsatt med M16 istället för M12 som tydligen kan bli lite klent
Vems 3.6 med bredbandslambda och EGT
Utbyggt oljesystem för större oljefilter samt oljekyl monterad
Oljetank till vevhusventen
WT3/T4 turbo, nån kinahistoria men som tydligen skulle ge upp till 400 hk, så den får gå denna säsong.
Arp-bultad topp
Planad topp
Ny original toppackning
+ lite annat godis som jag inte kommer ihåg just nu.
Planen är att få ihop den nu för en del körning i sommar med ca 340-350 whp.
Kommande vinter så ska det byggas en enklare bur i bilen. Tåligare stakar, kolvar, nya lager och bättre soppasystem ska i. Och givetvis en värre mappning.
Så vi får se hur det går!
Ha det fint
Ja, jag har ju haft tankar på att dra igång en bmw med turbo förut. Dock så hindrade min ekonomi mig just då, då jag nyligen hade blivit student samtidigt som jag köpte den dåvarande e36an..
Nu har jag gjort ett nytt försök och denna gång köpt en bil som är närmare målen än den tidigare jag hade var.
Farsan va så snäll så han lånade ut X6an till mig och en polare som har BE-kort, så vi drog ner till kungshamn efter polaren slutat jobbet en fredag.
Blev drygt 90 mil fram och tillbaka, vi va lagom trötta när vi lastade av vid 04.00 på lördagsmorgon..! Men en E36a rikare va man
När bilen väl va hemma så började jag förbereda för besiktningen, känns som att det blir lugnast att åka besiktigat.
Bilen hade inte varit besiktigad sedan 2010 så det kändes lite som att vad som helst kunde hända. Lampor lös lite när dom ville i instrumenten och ja, som sagt, osäker känsla hade man.
Gjorde i alla fall så gott jag kunde med att "släcka" lamporna
(Det satt dock DUBBEL?! lampa till airbagen i mätarhuset, så det slutade med en liten borr och en mejsel för att ta död på den inbyggda lampan som gav mig en 2a på besiktningen..
Resultatet vid besiktningen:
Bilen blev lite galen när jag infogade den här på ppf, men jag fick nedslag på airbaglampa, öppen vevhusventilation samt oljeläckage från motorn.
Så jag släpade mig hemåt igen med bilen, när jag stannar utanför garaget för att växla några ord med farsan så sa han att det va något som knakade till när jag stannade. Trodde det var diffen eller nå eftersom att jag gjorde en ganska tajt sväng in på parkeringen... Såhär såg det ut nästa dag när jag kom till garaget:
Bromsröret som hade sagt upp sig, tack besiktningen för att ni pajade det innan säsongen iaf så man får dit nya fräscha tills bromsarna verkligen behövs!
Så det blev lite backjobb med bilen... Jag är inte världens mest erfarna mekaniker och har inte heller tillgång till lyft. Så det tog mig 7-8 timmar att få loss 3 skruvar till bromsrören!!!
Kanske inte så konstigt då varje skruva va ren skit..!
Just nu så är det en skruv kvar vid korset efter längsgående bromsröret. Men min snälla far såg på mig att jag förmodligen hade rivit hela byggnaden om jag fortsatt jävlats med det där så han fixade lite hjälp. Så nu i veckan ska förhoppningsvis bromsrören vara bytta. Känns däremot lite tråkigt att man inte får slutföra det själv när man ändå har slitit med skiten så länge, men men, lär väl tänka på hjärtat också
Som det stod på pappret från besiktningen så fick jag nedslag på öppen vevhusvent. Så jag tog bort slangen till tomgångsmotorn som sitter på insugssidan och kör vevhusventen in där nu till och från besiktningen.
Fick även anmärkning om oljeläckage på besiktningen men det skulle bli åtgärdat samtidigt som bromsrören byts.
Så besiktningen är grön och bilen kan förmodligen bli godkänd nu i veckan.
Va ner en sväng till garaget igår också och rev ur lite inredning. Detta är vikten utav att enbart ta ur inredning i skuffen, baksäta och inredningen vid sidorna av baksätet.
Då sitter ändå ryggstödet kvar i baksätet. Då det blir ett öppet hål till skuffen om man tar bort ryggstödet så känns det bäst att ha kvar skiten tills bilen är godkänd på besiktningen.
Tycker ändå det blev en hyfsad viktminskning. Antar att det kanske kan bli nästan lika mycket när man tagit ur ryggstödet bak, hatthyllan och bytt stolarna till nå skålade lättviktsgrejer.
Har även tittat med besiktningen och det ska inte vara nå problem att köra med fuelcell istället för tank, så länge allt sitter fast som det ska. Så när bilen ställs in i garaget kommande vinter så åker tanken ur och så blir det fuelcell istället, det är i alla fall tanken (haha ) just nu!
Kommande helg så ska jag bygga ett adapterkablage till vemset som jag har ligger i garaget. Målet är att kunna ha en bil som lätt går att besiktiga.
Just nu så sitter turbogrenröret på men med 90 graders böj och avgassystem som lirar med det.
Fick med annat avgassystem, turbo, vems och ic-kitt.
Så när bilen är klar från besiktningen då ska ic-kittet monteras, adapterkablaget byggas och kopplas in så man får igång vemset. Turbo och det andra avgassystemet ska även monteras. Behöver dock ha tag i större spridare då min plan är att köra etanol.
Setup:
Som bilen står just nu (som jag köpte den) så sitter följande grejer på/följde med
6 puckad sinter
Hårdare tryckplatta
Lättare svänghjul
HR-coilovers med ställbar höjd
LSD-diff (exakt vilken vet jag dock inte) som är fastsatt med M16 istället för M12 som tydligen kan bli lite klent
Vems 3.6 med bredbandslambda och EGT
Utbyggt oljesystem för större oljefilter samt oljekyl monterad
Oljetank till vevhusventen
WT3/T4 turbo, nån kinahistoria men som tydligen skulle ge upp till 400 hk, så den får gå denna säsong.
Arp-bultad topp
Planad topp
Ny original toppackning
+ lite annat godis som jag inte kommer ihåg just nu.
Planen är att få ihop den nu för en del körning i sommar med ca 340-350 whp.
Kommande vinter så ska det byggas en enklare bur i bilen. Tåligare stakar, kolvar, nya lager och bättre soppasystem ska i. Och givetvis en värre mappning.
Så vi får se hur det går!
Ha det fint
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Bmw 325 E36 turbo (M50B25TU)
Vad är det för fälgar?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Bmw 325 E36 turbo (M50B25TU)
Kul projekt, kommer ha ett liknande så jag hoppas på många uppdateringar nu från din sida!
- wallingstam
- Posts: 139
- Joined: 11 Sep 2012, 09:25
- Location: Gävle
- Contact:
Re: Bmw 325 E36 turbo (M50B25TU)
Tackar!
Det är hartgefälgar vad jag förstått, 17".
Ska försöka att uppdatera lite då och då, men då bilen står 10 mil ifrån där jag bor så blir det mestadels på helgerna som jag har möjlighet att fixa något på den.
Sen senast så har jag i alla fall så har jag bantat bilen ytterliggare. All lös inredning från stolarna och bakåt är ur, förutom taket.
Stått utanför besiktningen och varit nervös, helt utan anledning visade det sig. För nu är pärlan godkänd ännu ett år (smygskryt över ratten som jag gillar! )
Igår så hamnade jag vid skrivbordet med en herrejusses massa kabel, kabelskor och tänger. (Det är bara uppvärmningen på denna bild)
Det resulterade efter ca 8 timmar i ett nära på färdigt adapterkablage Tjejen ska ha en eloge som tog sig tid att sitta och hålla i kablar när jag lödde, underlättade utav helsike att vara 2!
Bilen har även fått nya bromsrör, nytt hjullager höger bak samt ny packningssats till kopplingscylindern då det tydligen var den som gav mig 2:an på första besiktningen (Oljeläckaget). Tydligen inte ovanligt att kopplingscylindern kan börja läcka om den står väldigt länge med hårdare tryckplatta, förståeligt men lite drygt
Nästa steg blir att göra klart kablaget. Det ska jag ta med mig hem nu i veckan så att jag har lite att pilla med om kvällarna.
Ska även leta på spridare, och det ska vara EV1 om jag förstått det hela rätt. Har bosch-spolarna i så får se vad man hittar för spridare som passar. Någon som beställt spridare från ebay och blivit missnöjd? Kikar siemens deka, bosch och Precision eftersom att dessa tydligen ska passa med bosch-spolarna.
Har även gjort en deal med en bekant som är duktig att tona rutor så han ska tona rutorna från b-stolparna och bakåt. Kan ju minska herr blås misstankar om en olaglig bil om han inte reagerar på att all inredning är utriven.
Så det viktiga som är kvar till uppstart är härvan, spridare och mappning. Får se om man smaskar på turbo, avgassystemet och ic-kittet nästa helg, så det känns som att man kommer nån vart
Det är hartgefälgar vad jag förstått, 17".
Ska försöka att uppdatera lite då och då, men då bilen står 10 mil ifrån där jag bor så blir det mestadels på helgerna som jag har möjlighet att fixa något på den.
Sen senast så har jag i alla fall så har jag bantat bilen ytterliggare. All lös inredning från stolarna och bakåt är ur, förutom taket.
Stått utanför besiktningen och varit nervös, helt utan anledning visade det sig. För nu är pärlan godkänd ännu ett år (smygskryt över ratten som jag gillar! )
Igår så hamnade jag vid skrivbordet med en herrejusses massa kabel, kabelskor och tänger. (Det är bara uppvärmningen på denna bild)
Det resulterade efter ca 8 timmar i ett nära på färdigt adapterkablage Tjejen ska ha en eloge som tog sig tid att sitta och hålla i kablar när jag lödde, underlättade utav helsike att vara 2!
Bilen har även fått nya bromsrör, nytt hjullager höger bak samt ny packningssats till kopplingscylindern då det tydligen var den som gav mig 2:an på första besiktningen (Oljeläckaget). Tydligen inte ovanligt att kopplingscylindern kan börja läcka om den står väldigt länge med hårdare tryckplatta, förståeligt men lite drygt
Nästa steg blir att göra klart kablaget. Det ska jag ta med mig hem nu i veckan så att jag har lite att pilla med om kvällarna.
Ska även leta på spridare, och det ska vara EV1 om jag förstått det hela rätt. Har bosch-spolarna i så får se vad man hittar för spridare som passar. Någon som beställt spridare från ebay och blivit missnöjd? Kikar siemens deka, bosch och Precision eftersom att dessa tydligen ska passa med bosch-spolarna.
Har även gjort en deal med en bekant som är duktig att tona rutor så han ska tona rutorna från b-stolparna och bakåt. Kan ju minska herr blås misstankar om en olaglig bil om han inte reagerar på att all inredning är utriven.
Så det viktiga som är kvar till uppstart är härvan, spridare och mappning. Får se om man smaskar på turbo, avgassystemet och ic-kittet nästa helg, så det känns som att man kommer nån vart
- wallingstam
- Posts: 139
- Joined: 11 Sep 2012, 09:25
- Location: Gävle
- Contact:
Re: Bmw 325 E36 turbo (M50B25TU)
Kunde inte hålla mig helt borta från grejerna ikväll.
Tog med mig kablaget och boxen hem så jag fick testa om man ens fick dit kontakterna, det gick fina fisken!
(jordningen är under utveckling, så ta inte den tennfyllda klumpen allt för seriöst )
Klurar på vad sladden med gröna höljet är till för, någon som vet?
Tog med mig kablaget och boxen hem så jag fick testa om man ens fick dit kontakterna, det gick fina fisken!
(jordningen är under utveckling, så ta inte den tennfyllda klumpen allt för seriöst )
Klurar på vad sladden med gröna höljet är till för, någon som vet?
-
- Posts: 16
- Joined: 29 May 2011, 21:10
Re: Bmw 325 E36 turbo (M50B25TU)
Grön/vit är för EGT. (avgastemp)
- wallingstam
- Posts: 139
- Joined: 11 Sep 2012, 09:25
- Location: Gävle
- Contact:
Re: Bmw 325 E36 turbo (M50B25TU)
Aha, kalas. Tack!
- wallingstam
- Posts: 139
- Joined: 11 Sep 2012, 09:25
- Location: Gävle
- Contact:
Re: Bmw 325 E36 turbo (M50B25TU)
I helgen så blev det lite mer gjort, bilen rullades in i garaget
Tog och slet ut de sista som skulle ut, blir väl en plåt mellan baksäte och skuffen så småningom.
Fick hjälp av en polare till farsan med att tona rutorna, man vill ju gärna hålla bilen diskret och undvika att polisen sneglar in och ser allt utrivet och börjar fundera om det är nå fuffens med bilen
Mörkt blev det! Resultat kommer sen.
Slängde mig även in under bilen och tog bort avgassystemet som bilen besiktigades med samt satte dit IC-kittet.
Men va så jävl*rns trångt då jag gav upp att montera turbon när jag inte hade lyft att tillgå.
Sticker upp till fjälls nu i veckan, så helgen om 12 dagar då ska jag förhoppningsvis ha fått dit turbon, fått din nya spridarna (1200cc) samt koppla in vemset och bilen är då klar för mappning MEN det kan ju ändra sig rätt snabbt, är lite osäker på att allt stämmer som jag gjort i adapterhärvan, så en polare ska få kika igenom det när han har tid.
Tog och slet ut de sista som skulle ut, blir väl en plåt mellan baksäte och skuffen så småningom.
Fick hjälp av en polare till farsan med att tona rutorna, man vill ju gärna hålla bilen diskret och undvika att polisen sneglar in och ser allt utrivet och börjar fundera om det är nå fuffens med bilen
Mörkt blev det! Resultat kommer sen.
Slängde mig även in under bilen och tog bort avgassystemet som bilen besiktigades med samt satte dit IC-kittet.
Men va så jävl*rns trångt då jag gav upp att montera turbon när jag inte hade lyft att tillgå.
Sticker upp till fjälls nu i veckan, så helgen om 12 dagar då ska jag förhoppningsvis ha fått dit turbon, fått din nya spridarna (1200cc) samt koppla in vemset och bilen är då klar för mappning MEN det kan ju ändra sig rätt snabbt, är lite osäker på att allt stämmer som jag gjort i adapterhärvan, så en polare ska få kika igenom det när han har tid.
- wallingstam
- Posts: 139
- Joined: 11 Sep 2012, 09:25
- Location: Gävle
- Contact:
Re: Bmw 325 E36 turbo (M50B25TU)
Nu så har det hänt lite till:
Sprutet är snart klart för att koppla in, bara några få sladdar kvar som ska lödas sen så är det ett vems på plats!
Fick även hem spridarna i helgen, så nu har jag allt jag behöver för att köra.
Helgen som kommer är planen att få i sprutet, få på spridarna och skruva dit turbon så är bilen klar för mappning sen, niiicen!
Lite pill invändigt för att komma åt kablar och grejer
Sprutet är snart klart för att koppla in, bara några få sladdar kvar som ska lödas sen så är det ett vems på plats!
Fick även hem spridarna i helgen, så nu har jag allt jag behöver för att köra.
Helgen som kommer är planen att få i sprutet, få på spridarna och skruva dit turbon så är bilen klar för mappning sen, niiicen!
Lite pill invändigt för att komma åt kablar och grejer
- wallingstam
- Posts: 139
- Joined: 11 Sep 2012, 09:25
- Location: Gävle
- Contact:
Re: Bmw 325 E36 turbo (M50B25TU)
Bilen är till salu! Bygga E30 istället
- wallingstam
- Posts: 139
- Joined: 11 Sep 2012, 09:25
- Location: Gävle
- Contact:
Re: Bmw 325 E36 turbo (M50B25TU)
Tyvärr såld sen länge