M5 E39 Touring

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Sonic-
Posts: 69
Joined: 22 Aug 2011, 11:06

M5 E39 Touring

Post by Sonic- »

Nu när man har lite tid övers kan man ju ta och lägga upp lite bilder och dokumentera bygget för egen vinning och för er som kanske är intresserade.

Projekt M5 E39 Touring -01


För er som inte vill läsa historia kan skrolla ner till nästa punkt!
Det hela började med att jag fick köpa mig en M5 E39 år 2013? som jag än idag är helt kär i, det är en bil som jag föraktar och är lite rädd för eller a kanske lite rädd OM rättare sagt.
Hur som helst så visste jag inte riktigt vad det var för bil innan jag köpte den, jag visste bara att jag måste ha den! Iallafall så skaffade jag familj och behovet av en kombi kom som ett brev på posten, räkningarna ramlade ner som droppar i ett spöregn och jag börjar inse att att äga en m5 som 22 åring med ett litet barn inte är möjligt, bilen ställdes av, parkerades på förvaring och en 325 e46 Touring inhandlades för att uppfylla behovet av vad allt med barn har med att göra..... Tyvärr så har jag en synkring i huvudet som är trasig så jag kan inte riktigt hålla mig borta från sådant som är orimligt eller ovärt i väldigt mångas ögon, egentligen är det tack vare min sambo som fick mig att skaffa ett nytt jobb och börja tjäna pengar som jag kunnat bygga/bygger min drömbil som tar alldeles för mycket uppmärksamhet och prioritet i mitt liv just nu egentligen.

Efter att ha suttit i en relativt fin e46 ett tag så kände jag fortfarande hur M5´an stod och morrade i garaget varje morgon, jag kom till en punkt där jag knappt vågade öppna garagedörrarna...... för att stilla hungern av att få sitta i ett ånglok av "snabb komfort" så inhandlades det en Bmw E39 540 Touring.

Image
Image


28/12-2015

Känner att jag behöver skriva av mig lite efter dagens arbete............

Det började med att jag fick tag i en annan M5 än den jag har där oljetråget hade gått sönder.
Motorn revs ur och renoverades för att ställas undan till något roligt projekt!

Fick tag i en alpinvit 540 e39 som jag tänkte skulle bli perfekt för en hyfsad familjebil med lite mer mos i än vanligt.
Hjärtat i bilen består av en M62TUB44 med tillhörande automatlåda som är hyfsat likt S62B50 så allting bör passa väldigt bra utan några större modifikationer tänkte jag!

Att bara hitta delar till en s62 är inte det lättaste kan jag säga, men, men, kvinnor & får så fick jag tag i allt jag behövde för att kunna få motorn klar för att bara stoppas i en bil.

Tog en kväll att få ur den gamla motorn och förbereda allting så att det skulle gå så snabbt som möjligt då jag fått låna lite plats på jobbet nu under julledigheten.

När det väl var dags för den nya motorn att hissas i så började tankarna komma "tänk om det finns nån spricka nånstans eller något som jag missat på motorn" eller "tänk om skiten bara rasar efter 5 minuters varmkörning" så jag beslöt mig för att skicka ner spisen och ha automatlådan kvar så jag ser att allting lirar innan jag öser ner väldigt många timmar på att konvertera den till manuell och allt går åt helvete!

NU kommer vi till det som gjorde att jag bara ville elda upp hela bilen.................. jag glömde lagret på vevaxeln.......... :oops: skruvade fast lådan i underkant i ivrighet om att bilen bara hade någon timme kvar till provstart, ser inte när jag skruvar på dom sista bultarna uppifrån att lådan inte ligger helt emot så jag hör bara ett "SMASK" (något som spricker)...... TRÅGET SPRICKER!!!!
efter att motorlyft, domkraft, kollegans verktygsvagn, hela kundmottagningen och halva övervåningen flög åt helvete så hade jag sansat mig lite och konstaterar att jag glömde ta bort pilotlagret på vevaxeln så att automatlådan kan gå in utan några bekymmer......


(NÅGON SOM HAR ETT TRÅG LIGGANDES) ?????


Hur som helst så fortsätter bygget även om motgångar kommer och går!
Skulle behöva lite hjälp med att spänna geniknölarna ang elektroniken till lådan, jag har tagit motor, motorhärva, låda, DME-box, EWS-box, nyckel, och låda från M5, kommer den att starta? eller kommer den börja diskutera varför inte automatlådan inte är i växelläge P?

(Problemet löst på egen hand och lite forskning)
Jag skarvade ihop kabelhärvan från automatlådan till dme boxen till s62an.....

Detta va ett problem som jag absolut inte såg fram emot men ACK så logist allt blev när man förstår logiken i det hela. Bilen startar och går bra, har masserat reservhjulsbaljan något för att få plats med det rostfria ferrita sysstemet.

Film finns på youtube!!
Nu är klockan alldeles för mycket och det är ju trots allt nyår, skål alla vänner och ovänner!

https://www.youtube.com/watch?v=IyuSB7lIb3I" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh



Nu låter jag bilderna tala för sig själva.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by Sonic- on 14 Jan 2016, 18:14, edited 4 times in total.
För lite tid och för mycket att göra!
sammew
Posts: 7
Joined: 10 May 2014, 16:41

Re: M5 E39 Toruing - Projekt (bilder)

Post by sammew »

blir grymt detta! :D
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: M5 E39 Toruing - Projekt (bilder)

Post by Pimplaren »

Ballt :) snyggt med vit touring! :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Sonic-
Posts: 69
Joined: 22 Aug 2011, 11:06

Re: M5 E39 Toruing - Projekt (bilder)

Post by Sonic- »

UPPDATERING!

Bilen är hemkörd på egen maskin!
På ca 4/5 dagar så har jag enbart stressat för att få ihop allting innan jag behöver platsen för att kunna ta in kundbilar på jobbet. Första sträcka va ganska nervös då jag köpte maskinen ostartad och jag hade ingen aning om hur bilen skulle bete sig med den nya motorn och den manuella lådan. (Behöver jag säga att jag hade sommardäck på också?)
Måste även byta bromspedal då jag nu åker med bromspedalen och gaspedalen från automaten (BREEED pedal) känns lite lustigt när man kan koppla och bromsa samtidigt utan att tänka på det :P


Allting känns sjukt skönt efter första provturen, nu vet jag att allting lirar som det ska så nu är det bara ut med allting och göra om allting så det blir "top notch".

Ska försöka flytta över reservhjulsbaljan och bakvagnen i helgen så man kan få upp ljuddämparna bak i sina originala fästen.

Om någon är intresserad så finns M62Tub44 motorn och tillbehör kvar för en billig peng!

Mvh

Image
Image
Image
För lite tid och för mycket att göra!
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: M5 E39 Toruing - Projekt (bilder)

Post by Pimplaren »

Ah pillade du dit manuella lådan på en gång? :) kan tänka mig att de känns sjukt med så bred pedan :lol: :D
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: M5 E39 Toruing - Projekt (bilder)

Post by TreLingon »

Roligt projekt ! Vad är billig peng :) ?
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: M5 E39 Toruing - Projekt (bilder)

Post by Nisse Järnet »

Coolt!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Sonic-
Posts: 69
Joined: 22 Aug 2011, 11:06

Re: M5 E39 Toruing - Projekt (bilder)

Post by Sonic- »

Pimplaren wrote:Ah pillade du dit manuella lådan på en gång? :) kan tänka mig att de känns sjukt med så bred pedan :lol: :D
Ja det blev en liten miss i sista uppdateringen av tråden, glömde skriva att jag inte kunde hitta verktyget för att få ut pilotlagret på veven så jag bestämde mig för att kasta på den manuella lådan och pilla dit en extra pedal på pedalstället istället. :)
TreLingon wrote:Roligt projekt ! Vad är billig peng :) ?
5.000:- hade jag tänkt för motorn, och lite kringutrustning så som avgassystemet, dme, ews, kardan ish.
1.000:- för automatlådan.
För lite tid och för mycket att göra!
User avatar
Falck
Posts: 1580
Joined: 02 Aug 2007, 11:51
Location: Söderhamn
Contact:

Re: M5 E39 Toruing - Projekt

Post by Falck »

Blir nog grymt detta ! original backspeglar ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M

Garaget

BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: M5 E39 Toruing - Projekt

Post by Pimplaren »

Haha aha :) smutt med manuell låda!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Sonic-
Posts: 69
Joined: 22 Aug 2011, 11:06

Re: M5 E39 Toruing - Projekt

Post by Sonic- »

Pimplaren wrote:Haha aha :) smutt med manuell låda!
Ja det blev riktigt smutt! synd bara att 2an inte riktigt vill hänga med varje gång och att svänghjulet börjar bli slitet.
Får se om man lyckas få tag i en ny låda utan att behöva offra armar och ben :P
Falck wrote:Blir nog grymt detta ! original backspeglar ?
Tackar! Backspeglarna kommer från samma M5 som motorn.
För lite tid och för mycket att göra!
jumbo
Posts: 18
Joined: 09 Oct 2015, 22:34
Location: Lund

Re: M5 E39 Toruing - Projekt

Post by jumbo »

Ser riktigt fint ut!

Vart står den här m62 motorn någonstans?
Xanadu
Posts: 139
Joined: 10 Jul 2009, 20:06
Location: Sundsvall

Re: M5 E39 Toruing - Projekt

Post by Xanadu »

M5 donatorn var det nåt lik som var värt att slakta eller? :?
User avatar
Sonic-
Posts: 69
Joined: 22 Aug 2011, 11:06

Re: M5 E39 Toruing - Projekt

Post by Sonic- »

jumbo wrote:Ser riktigt fint ut!

Vart står den här m62 motorn någonstans?
Tack :) , den finns i Stockholm/Tyresö.

Xanadu wrote:M5 donatorn var det nåt lik som var värt att slakta eller? :?
Ja jo den hade fått smaka på en bergsvägg så det fanns inte så mycket att göra med den. :cry: :(
Som tur va så har dom delar som kunnat räddas fått ett nytt liv.

Image
Image
Image
För lite tid och för mycket att göra!
User avatar
Sonic-
Posts: 69
Joined: 22 Aug 2011, 11:06

Re: M5 E39 Toruing - Projekt

Post by Sonic- »

Helgens uppdatering

Jahapp, då var det ju planerat att försöka flytta över baljan och bakvagnen denna helg men det gick inge vidare. :(
Som jag skrev i början så har jag även ett hus jag håller på att renovera, när man försöker kombinera ett bilbygge samtidigt som man försöker bygga hus så försvinner tiden OTROLIGT fort..... Jag önskade att jag hade några fler armar och att det fanns några extra timmar per dygn...

Bilen får nog stå tills det blir lite torrare ute då jag inte har någon lust att åka till jobbet fram och tillbaka med sommardäck på Stockholms salta vägar.

Jag har nog hela tiden levt efter mottot "har vi inga problem så skaffar vi det" och det är något som jag kommit underfund med på senare år, eller a rättare sagt idag fick jag det bekräftat!

Istället för att ägna helgen åt att flytta bakvagnen till touringen eller renovera så har jag fått tag i en till M5 som det kan bli något roligt ut av. :D
Fick in bilen igår i garaget hemma så jag får väl se vad det blir för något av denna. Som tur är så är lådan och motorn väldigt fin på den och motorn har nya vanos.
Nu slipper jag iallafall tänka på att hitta en ny låda till den vita.

Image
För lite tid och för mycket att göra!
User avatar
Emppu
Posts: 143
Joined: 05 Sep 2012, 13:33
Location: Gällivare

Re: M5 E39 Toruing

Post by Emppu »

Fränt bygge! 8) De går ju rätt friskt S62orna :twisted:
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: M5 E39 Touring

Post by Pimplaren »

Snajdigt :) jäkla sliten m5 dendär!

Den silvriga, går att få ordning på?
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply