komp i m30b32
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
komp i m30b32
Skulle behöva veta vad det är för kompression i en m30b32 -83a från automat 735. Får fram både 10:1 och 9:1 när jag googlar. Gott nytt år
bmw e34 m5
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: komp i m30b32
Om det är kompressionsförhållandet du är ute efter så var det iallafall 9.0:1 för en svensksåld 733i 78-82.
Nu var ju din fråga om en 735i -83, men jag undrar vad som hände där åren -83 och -84?
733i blev 735i men slagvolymen och effekten var samma - så man kan undra om något ändrades i motorn?
Det kom iallafall ny topp och nya kolvar till -83 för 735i, så något verkade ha ändrats.
Något som krånglar till det något är att bilar för den svenska marknaden hade andra kolvar, främst för de unika avgaskraven.
09/1984 var produktionsmånaden som härdade ventilsäten introducerades i M10,M20, M30,S14 och M88 motorer (som inte hade katalysatorer).
Det var ju också vid den här tiden som blyet var på väg bort och det var inte ovanligt att man sänkte CR'et för att hantera detta (men detta gjordes oftast i samband med att man hakade på en katalysator och detta började säljas senare i Sverige).
Nu var ju din fråga om en 735i -83, men jag undrar vad som hände där åren -83 och -84?
733i blev 735i men slagvolymen och effekten var samma - så man kan undra om något ändrades i motorn?
Det kom iallafall ny topp och nya kolvar till -83 för 735i, så något verkade ha ändrats.
Något som krånglar till det något är att bilar för den svenska marknaden hade andra kolvar, främst för de unika avgaskraven.
09/1984 var produktionsmånaden som härdade ventilsäten introducerades i M10,M20, M30,S14 och M88 motorer (som inte hade katalysatorer).
Det var ju också vid den här tiden som blyet var på väg bort och det var inte ovanligt att man sänkte CR'et för att hantera detta (men detta gjordes oftast i samband med att man hakade på en katalysator och detta började säljas senare i Sverige).
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: komp i m30b32
Okej tack för svar. Vad jag hört så satte det 3.2 liters i 735 för att dom större motorerna inte klarade avgaskravet i sverige.
bmw e34 m5
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: komp i m30b32
Det låter ju faktiskt rimligt! Vill minnas att det var en del knasigheter även hos E24 vid den här tiden.
Verkade ha varit allmänt rörigt kring just dessa åren, och då speciellt de svenska modellerna. Vilket gör att det man hittar på Internet oftast inte tar hänsyn till dessa svenska avvikelser.
Man ser faktiskt spår av detta i ETK.
Slår man tex upp en 735i 04/1984 och kollar på kolvar så ser man att det normalt sett satt 92 mm kolvar i denna modell. Förutom för den svenska versionen, där satt det 89 mm kolvar (och givetvis var det ett annorlunda block för den svenska versionen också).
Ska man spekulera så är det mer troligt att det är 9.0:1 (eller 8.8:1 som i min M30B35) än 10.0:1 just pga avgasreglementen.
Verkade ha varit allmänt rörigt kring just dessa åren, och då speciellt de svenska modellerna. Vilket gör att det man hittar på Internet oftast inte tar hänsyn till dessa svenska avvikelser.
Man ser faktiskt spår av detta i ETK.
Slår man tex upp en 735i 04/1984 och kollar på kolvar så ser man att det normalt sett satt 92 mm kolvar i denna modell. Förutom för den svenska versionen, där satt det 89 mm kolvar (och givetvis var det ett annorlunda block för den svenska versionen också).
Ska man spekulera så är det mer troligt att det är 9.0:1 (eller 8.8:1 som i min M30B35) än 10.0:1 just pga avgasreglementen.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: komp i m30b32
Absolut! Ja de låter rimligt, får hoppas du har rätt. Tack för hjälpen iaf.
bmw e34 m5
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177