Planing av topp och block m50b25

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
tillin
Posts: 4
Joined: 16 May 2015, 22:07

Planing av topp och block m50b25

Post by tillin »

Dum fråga men måste ha svar har sökt massor men hittar inga svar, tanken var att om man byter till cooperring toppackning på en m50b25 för att sedan turbomata. Topp är jag medveten att man måste plana men behövs block? dom som har kört på mls toppackning har jag förstått planar både block och topp.

Dum fråga kanske men är nyfiken.
User avatar
cjagenmark
Posts: 335
Joined: 15 Jan 2007, 21:02
Location: Ronneby

Re: Planing av topp och block m50b25

Post by cjagenmark »

är det inte rakt planat man..
jag planade varken topp eller block när jag satte dit coopering
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
tillin
Posts: 4
Joined: 16 May 2015, 22:07

Re: Planing av topp och block m50b25

Post by tillin »

cjagenmark wrote:är det inte rakt planat man..
jag planade varken topp eller block när jag satte dit coopering
verkar vara lite delade tankar av detta :roll: men i mitt fall så var tanken bara att plana topp när jag tänkte bara köra på 300hk men kanske möjligtvis mera sedan kanske närmare 400hk på 98an samt resten av motorn original :roll: och givetvis arp bultar.

Skulle gärna vilja veta vad som skiljer på dessa två packningar mls/coopering
User avatar
m5micke
Posts: 698
Joined: 13 Jul 2006, 16:22
Location: Gävle

Re: Planing av topp och block m50b25

Post by m5micke »

tillin wrote:
cjagenmark wrote:är det inte rakt planat man..
jag planade varken topp eller block när jag satte dit coopering
verkar vara lite delade tankar av detta :roll: men i mitt fall så var tanken bara att plana topp när jag tänkte bara köra på 300hk men kanske möjligtvis mera sedan kanske närmare 400hk på 98an samt resten av motorn original :roll: och givetvis arp bultar.

Skulle gärna vilja veta vad som skiljer på dessa två packningar mls/coopering

Skillnaden mellan MLS och cooperring är att MLS är fler lager metallpackning med en tjockare stål mitt emellan. MLS=multi layer steel tror jag de står för.

Cooper är mer lik orginal men med skärring typ kring cylindern som skär in i toppen o tätar.
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
Post Reply