Moment topp M30B35
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Moment topp M30B35
Någon som har koll på åtdragningsmoment på toppen M30B35 med ARPbultar och cooperring toppackning? mvh
Re: Moment topp M30B35
Spräckt 1 block på 115nm. Drog 95nm sist och de har hålligt tätt i 2 säsonger med 600whp
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Moment topp M30B35
Vanliga original topplocksskruvar dras i tre steg med korrekt åtdragningssekvens
60 Nm
Vänta 20 minuter
80 Nm
Kör motorn för 25 minuter
35 grader
Kollar du upp vad ARP specificerar för sin 201-4602 produkt (200 000 psi, 12 mm) så är det
- insmorjda gängor, brickor och muttrar
- i tre jämna steg upp till 90 ft lbs (122 Nm) med korrekt åtdragningsmoment
60 Nm
Vänta 20 minuter
80 Nm
Kör motorn för 25 minuter
35 grader
Kollar du upp vad ARP specificerar för sin 201-4602 produkt (200 000 psi, 12 mm) så är det
- insmorjda gängor, brickor och muttrar
- i tre jämna steg upp till 90 ft lbs (122 Nm) med korrekt åtdragningsmoment
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Moment topp M30B35
har knäckt många block, men nu drog jag 105nm och gav fan i och efterdra och det funkar fint fint för mig.
för mig har dom spruckit vid efterdragningen..
för mig har dom spruckit vid efterdragningen..
070-5508807
2010: 11,50 @ 195km/h
2011: 10,80 @ 211km/h
2012: 10,14 @ 228km/h
2013: 9,73 @ 239km/h (opreppat)
2010: 11,50 @ 195km/h
2011: 10,80 @ 211km/h
2012: 10,14 @ 228km/h
2013: 9,73 @ 239km/h (opreppat)
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Moment topp M30B35
Enligt ARP's instruktioner så ska man inte efterdra.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Moment topp M30B35
Efterdrar inte jag heller.. vet inte varför många envisas med de.
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Moment topp M30B35
Vad är det för efterdragning "alla" pratar om? Aldrig hört talas om det, vad syftar ni på?
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Moment topp M30B35
Folk efterdrar när dom kört motorn varm när allt har expanderat/rört på sigbmw-slangen wrote:Vad är det för efterdragning "alla" pratar om? Aldrig hört talas om det, vad syftar ni på?
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Moment topp M30B35
Jaha, detta alltså
Kör motorn för 25 minuter
35 grader (25 grader fär M20)
Ja, men det är ju en del av factory specen för original topplocksskruvar - klart man gör det för original topplocksskruvar. Varför skulle man inte göra det?!?
M50 däremot vill jag minnas har ingen efterdragning med original topplocksskruvar.
Kör motorn för 25 minuter
35 grader (25 grader fär M20)
Ja, men det är ju en del av factory specen för original topplocksskruvar - klart man gör det för original topplocksskruvar. Varför skulle man inte göra det?!?
M50 däremot vill jag minnas har ingen efterdragning med original topplocksskruvar.
E30 323i -85 : 100% track day car
- broddwaldz
- Posts: 12
- Joined: 13 Feb 2016, 05:06
Re: Moment topp M30B35
Hur är det med 12.9? Vilka moment och efterdragning osv.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Moment topp M30B35
Det blir andra värden (original är 10.9 och dessa sträcks in i det plastiska området).
Men för dina 12.9 skruvar, följ instruktionerna som medföljde (eller kolla upp instruktionerna online - tex ARP har all denna info online).
@broddwaldz : Vad är det för märke/tillverkare av dina 12.9 skruvar?
Men för dina 12.9 skruvar, följ instruktionerna som medföljde (eller kolla upp instruktionerna online - tex ARP har all denna info online).
@broddwaldz : Vad är det för märke/tillverkare av dina 12.9 skruvar?
E30 323i -85 : 100% track day car
- broddwaldz
- Posts: 12
- Joined: 13 Feb 2016, 05:06
Re: Moment topp M30B35
Okänt, det är pinnbult ner i blocket och bricka med en hög mutter om det säger dig något.bmw-slangen wrote:Det blir andra värden (original är 10.9 och dessa sträcks in i det plastiska området).
Men för dina 12.9 skruvar, följ instruktionerna som medföljde (eller kolla upp instruktionerna online - tex ARP har all denna info online).
@broddwaldz : Vad är det för märke/tillverkare av dina 12.9 skruvar?
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Moment topp M30B35
Tja, om man inte vet vad man har så får man chansa (därför ska man alltid veta vad man har eller vad man köper).
Du kan ju chansa på att det är ett ARP kit du har (isåfall se tidigare inlägg för åtdragningsinstruktioner för deras nuvarande version).
Men dessa värden bygger ju på ARP's senaste version (200 000 psi), vill minnas de hade en äldre variant med andra åtdragningsmoment.
Sen finns det andra tillverkare, vet att en annan tillverkare har 190 000 psi och de ska ju då ha andra åtdragningsmoment.
Se det från den ljusa sidan, du lär märka på ett eller annat sätt om det inte var rätt
Du kan ju chansa på att det är ett ARP kit du har (isåfall se tidigare inlägg för åtdragningsinstruktioner för deras nuvarande version).
Men dessa värden bygger ju på ARP's senaste version (200 000 psi), vill minnas de hade en äldre variant med andra åtdragningsmoment.
Sen finns det andra tillverkare, vet att en annan tillverkare har 190 000 psi och de ska ju då ha andra åtdragningsmoment.
Se det från den ljusa sidan, du lär märka på ett eller annat sätt om det inte var rätt
E30 323i -85 : 100% track day car