Bmw M535i Turbo | S38 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Bmw M535i Turbo
Hade lite bekymmer att bilen började gå för snålt lite eftersom och tillslut släckte ett stift.
Efter lite frågande och felsökande så var spridarfiltrena något skitiga och bränslefiltret tydligen för grovt(100 micron). Så de byttes ut och stor filtret fick bli 10 micron.
Så nu verkar den fungera fint igen, grundmappad till 1.35bar hittills, måste finslipas lite på låglast osv och givetvis ska laddet höjjas.
Har varit och loggat lite och den går inte för snålt iallafall och allt ser ju bra ut på höglast.
Sen gillar man ju Duty Cycle med 2200cc spridarna :hihi: Finns ju lite marginal kvar då detta var på 1.35 bar och E85.
Dock verkar den ha gett en till spricka i en kylslang, måste se över det under vintern vad fan det kan vara frågan om.
Råkade nog även mörda antingen hardyn eller stödlagret i en vägskarvarna vi har här i kära norrbotten så det vart lite vibrationer när man gasar lite.
Sen hittade jag en liten snurra också här i gruvan.
Och en kompis var till Tallinn, så han hade med sig lite resurser därifrån
Efter lite frågande och felsökande så var spridarfiltrena något skitiga och bränslefiltret tydligen för grovt(100 micron). Så de byttes ut och stor filtret fick bli 10 micron.
Så nu verkar den fungera fint igen, grundmappad till 1.35bar hittills, måste finslipas lite på låglast osv och givetvis ska laddet höjjas.
Har varit och loggat lite och den går inte för snålt iallafall och allt ser ju bra ut på höglast.
Sen gillar man ju Duty Cycle med 2200cc spridarna :hihi: Finns ju lite marginal kvar då detta var på 1.35 bar och E85.
Dock verkar den ha gett en till spricka i en kylslang, måste se över det under vintern vad fan det kan vara frågan om.
Råkade nog även mörda antingen hardyn eller stödlagret i en vägskarvarna vi har här i kära norrbotten så det vart lite vibrationer när man gasar lite.
Sen hittade jag en liten snurra också här i gruvan.
Och en kompis var till Tallinn, så han hade med sig lite resurser därifrån
Re: Bmw M535i Turbo
https://www.youtube.com/watch?v=Q3dPH8Bj8H8" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkar ju skotta på endel med 1.3 bar ladd och grundmappad lite lätt..
Verkar ju skotta på endel med 1.3 bar ladd och grundmappad lite lätt..
Re: Bmw M535i Turbo | Videoklipp sid. 5
Nice med m535! vad siktar du på i effekt sen?
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bmw M535i Turbo | Videoklipp sid. 5
Tänkte vrida upp laddet till 1.8 bar nästa säsong då det verkar vara gränsen för standard botten, men man borde ju förhoppningsvis hamna en bit över 600whp, eller rätt mycket egentligen men man räknar ju alltid på det lägre lite knepigt med bänkning då närmaste bänk är i Umeå och det är ju 50 mil dit..Pimplaren wrote:Nice med m535! vad siktar du på i effekt sen?
Re: Bmw M535i Turbo | Videoklipp sid. 5
Fresh! blir en rolig bil helt klart! haha fyfan de var en bit..
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bmw M535i Turbo | Videoklipp sid. 5
Hehe jo det skottar ju redan rätt roligt med 1.3..Pimplaren wrote:Fresh! blir en rolig bil helt klart! haha fyfan de var en bit..
Tycker ni verkar bada i bänkar där neråt i landet..
Re: Bmw M535i Turbo | Videoklipp sid. 5
Emppu wrote:Hehe jo det skottar ju redan rätt roligt med 1.3..Pimplaren wrote:Fresh! blir en rolig bil helt klart! haha fyfan de var en bit..
Tycker ni verkar bada i bänkar där neråt i landet..
Haha ja de är väl så ! blir en bra varmkörning på 50mil iallafall
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bmw M535i Turbo | Videoklipp sid. 5
Var lite friskt att fara på jobbet
Trött holset snurra..
Pallade även upp bilen under helgen för lite byte av hardyskiva och stödlager, oljebyte och sånt där roligt och fått över lite tid att börja spåna på kylslangarna, allt är ju inte plug 'n' play direkt då det är lite omgjort på denna med borttagen värmeventil bland annat!
Tillverkade ett T-kors i svartstål till kylsystemet, hittade inget rostfritt tyvärr. Original är i plast och började bli oval i alla anslutningarna.. :doh:
För en gångs skull fick man låna en skoter också och fara ut på en tur, lite kallt i början men blev varmare när vi kom upp på berget..
Körde en boondocker 800 3900 -14, fast polarisarna verkar ju gå förjäkla fint i snö så blir kanske att införskaffa en sådan..
Annars händer det inte så mycket just nu, lite trauman med jobbet och lite knallis helger men verkar lösa sig. Snart får man ledigveckor och då hinner man skruva mer än bara en dag på helgen.. Bilen står ju 20 mil från jobborten och här är det ju i princip omöjligt att hitta garage som det inte blir inbrott i.
Börjat även spåna på mercan och försökt leta efter motor, verkar som att det sitter både OM646.820 och OM646.821 i e200cdi, så får fara till byn och kolla vad det var för motorkod då jag har hunnit glömma bort det..
Re: Bmw M535i Turbo | Videoklipp sid. 5
Emppu wrote:Tänkte vrida upp laddet till 1.8 bar nästa säsong då det verkar vara gränsen för standard botten, men man borde ju förhoppningsvis hamna en bit över 600whp, eller rätt mycket egentligen men man räknar ju alltid på det lägre lite knepigt med bänkning då närmaste bänk är i Umeå och det är ju 50 mil dit..Pimplaren wrote:Nice med m535! vad siktar du på i effekt sen?
Jag pendlar gladeligen upp till ppf med min bil. 58 mil enkel väg. Finns säkert 10 bromsbänkar man passerar på vägen
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bmw M535i Turbo | Videoklipp sid. 5
Och jag har 105 mil enkel väg om jag ska till ppf haha..
Re: Bmw M535i Turbo | Videoklipp sid. 5
Pysslat på lite sen sist. Lite med mercan.
Fronten löstagen, var väldigt lätt att få lös, bort med innerskärmarna i hjulhuset, sen var det några bultar i fronten samt clips mellan framskärm och fronten.
Bort med övre bryggan samt kylare+intercooler.
Annars var det väldigt simpelt, lös med servo och AC-pumparna så slapp man grisa allt för mycket med olja samt tömma AC systemet, sen kom man åt vänstra motorfästet där också.
Högra bultade man lös underifrån, växellådan med två bultar i växellådsbalken, lossa kontakterna till ECU och från växellådan, växellänkaget. Sånt där övrigt som kylslangar till värmepaket osv. Sen bara skicka ut den..
Tyckte att Växellådan var rätt maffig men kändes då större i verkligheten än på bild
Sen har det stått still med den och gått all in på 535an.
Började med att ta lös hardyn på den och den fick väl sig lite spö efter en vägskarv.
Vände även gasspjället då gamla sättet satte lite dåliga krökar på vajern, så för att minska risken för gashäng så blev det bättre såhär..
Lindade även Downpipen, samt kortade och riktade om så att nedre V bandet kom närmare karossen för att höja markfrigången lite. Tog såklart ingen bild på det då man är knall på heltid men ni kan väl tänka er hur det blir
________________________
Hajen är startad iallafall och verkar gå lite fetare än när jag ställde undan den, tror nästan att det kan vara Vinter Etanol ännu även om killen på OK sa att det var sommaretanol. 0.86 på tomgång i lambda. Men hellre för rikt än snålt..
Byggde avgassystem med högre markfrigång, rakare rör och en till dämpare(inte på bilden dock)
Köpte även nya tändkablar då de gamla inte hade rätt kontakt mot fördelaren och fick låna av JanneK förra säsongen.
Passade även på att uppgradera motorn till en N54
Monterade lite kylslangar.. :thumbright: Men känns som att något inte stämmer riktigt..
Som vanligt så när man kör med aluinsug så känns det som att det är fler nackdelar än fördelar mot original M30.
Batteriet måste monteras i skuffen, måste köra med originalkylare som får sämre placering på kylslang jämfört med förra kylaren som hade ett rörstycke svetsat som passerade wastegateröret bland annat.
Så klart kan man inte ha en sån böj på kylslangen som på bilden och som vanligt i byarna så finns det inte en enda rörkrök att få tag i, så vad gör man? Blårör och sen är det bara att kapa och svetsa..
Även helschysst svetsbord har man.
Tillslut så fick vi ihop den
Gav även den en väl värdig tvätt! Smuts och damm hade samlat sig allt för länge
Ny eldad med däck och tvättad..
Bjuder väl även en bonus bild från torneälven från mumindalen.
Tog med slicksen till Gällivare
Krängda och klara för strippen..
Drog även första burnisen..!
Tanken härnäst var väl att försöka få med mig någon i veckan/helgen och hämta bilen till jobborten! Men känns hittills som att intresset är lågt för det, hade varit bra att få den mappad lite bättre än 20 min som det är hittills då det är prova på event i piteå den 11:e Juni. Och tanken var ju att infinna sig där!
https://youtu.be/gTFxu3aIXoM" onclick="window.open(this.href);return false;
Börjar ju låta som bilarna i Street Outlaws på tomgång när den går så rikt :hihi:
https://youtu.be/zQdf3AqXTIA" onclick="window.open(this.href);return false;
Man fick väl dra någon ring också för att fira.
Lite fail att starta på ettan på klippet när det går utmärkt att starta på tvåan också, dessutom ryker det ju mycket mer med tvåan i från början
Sorry för det korta klippet förresten, polaren var smart nog att filma med snapchat.
Fronten löstagen, var väldigt lätt att få lös, bort med innerskärmarna i hjulhuset, sen var det några bultar i fronten samt clips mellan framskärm och fronten.
Bort med övre bryggan samt kylare+intercooler.
Annars var det väldigt simpelt, lös med servo och AC-pumparna så slapp man grisa allt för mycket med olja samt tömma AC systemet, sen kom man åt vänstra motorfästet där också.
Högra bultade man lös underifrån, växellådan med två bultar i växellådsbalken, lossa kontakterna till ECU och från växellådan, växellänkaget. Sånt där övrigt som kylslangar till värmepaket osv. Sen bara skicka ut den..
Tyckte att Växellådan var rätt maffig men kändes då större i verkligheten än på bild
Sen har det stått still med den och gått all in på 535an.
Började med att ta lös hardyn på den och den fick väl sig lite spö efter en vägskarv.
Vände även gasspjället då gamla sättet satte lite dåliga krökar på vajern, så för att minska risken för gashäng så blev det bättre såhär..
Lindade även Downpipen, samt kortade och riktade om så att nedre V bandet kom närmare karossen för att höja markfrigången lite. Tog såklart ingen bild på det då man är knall på heltid men ni kan väl tänka er hur det blir
________________________
Hajen är startad iallafall och verkar gå lite fetare än när jag ställde undan den, tror nästan att det kan vara Vinter Etanol ännu även om killen på OK sa att det var sommaretanol. 0.86 på tomgång i lambda. Men hellre för rikt än snålt..
Byggde avgassystem med högre markfrigång, rakare rör och en till dämpare(inte på bilden dock)
Köpte även nya tändkablar då de gamla inte hade rätt kontakt mot fördelaren och fick låna av JanneK förra säsongen.
Passade även på att uppgradera motorn till en N54
Monterade lite kylslangar.. :thumbright: Men känns som att något inte stämmer riktigt..
Som vanligt så när man kör med aluinsug så känns det som att det är fler nackdelar än fördelar mot original M30.
Batteriet måste monteras i skuffen, måste köra med originalkylare som får sämre placering på kylslang jämfört med förra kylaren som hade ett rörstycke svetsat som passerade wastegateröret bland annat.
Så klart kan man inte ha en sån böj på kylslangen som på bilden och som vanligt i byarna så finns det inte en enda rörkrök att få tag i, så vad gör man? Blårör och sen är det bara att kapa och svetsa..
Även helschysst svetsbord har man.
Tillslut så fick vi ihop den
Gav även den en väl värdig tvätt! Smuts och damm hade samlat sig allt för länge
Ny eldad med däck och tvättad..
Bjuder väl även en bonus bild från torneälven från mumindalen.
Tog med slicksen till Gällivare
Krängda och klara för strippen..
Drog även första burnisen..!
Tanken härnäst var väl att försöka få med mig någon i veckan/helgen och hämta bilen till jobborten! Men känns hittills som att intresset är lågt för det, hade varit bra att få den mappad lite bättre än 20 min som det är hittills då det är prova på event i piteå den 11:e Juni. Och tanken var ju att infinna sig där!
https://youtu.be/gTFxu3aIXoM" onclick="window.open(this.href);return false;
Börjar ju låta som bilarna i Street Outlaws på tomgång när den går så rikt :hihi:
https://youtu.be/zQdf3AqXTIA" onclick="window.open(this.href);return false;
Man fick väl dra någon ring också för att fira.
Lite fail att starta på ettan på klippet när det går utmärkt att starta på tvåan också, dessutom ryker det ju mycket mer med tvåan i från början
Sorry för det korta klippet förresten, polaren var smart nog att filma med snapchat.
Re: Bmw M535i Turbo | Videoklipp sid. 5
Ledigveckan började väldigt bra måste jag säga.. Men hittat felkällan till varför den velat skjuta kylarslangar några gånger. Började pissa ut glykol mellan topp och block igår kväll när jag körde hem från jobbet.
Blocket är sprickfritt iallafall så skönt att man slipper plocka ut det..
Ny packning beställd, ska bara se vart jag ska lyckas få toppen planad då firman jag lämnade till sist hade plockat isär planslipen för service och bästisen min hade inte något fräshuvud stort nog ännu. Kanske går att köra i två svep men får se hur det urartar sig. Får jaga lite fler firmor kanske
Men det ska ju alltid vara lite sport att få igång bilen såhär tre veckor innan pröva-på eventen på strippen.
Blocket är sprickfritt iallafall så skönt att man slipper plocka ut det..
Ny packning beställd, ska bara se vart jag ska lyckas få toppen planad då firman jag lämnade till sist hade plockat isär planslipen för service och bästisen min hade inte något fräshuvud stort nog ännu. Kanske går att köra i två svep men får se hur det urartar sig. Får jaga lite fler firmor kanske
Men det ska ju alltid vara lite sport att få igång bilen såhär tre veckor innan pröva-på eventen på strippen.
Re: Bmw M535i Turbo | Cooperring haveri deluxé
´Själv har jag planat mina toppar med en 30 fräs, dock en stadig CNC fräs, men har fungerat på dessa motorer än så länge :p
Robin Jacobsson
Ulricehamn
0727170778
Kör:
E28
Ford sierra
Ulricehamn
0727170778
Kör:
E28
Ford sierra
Re: Bmw M535i Turbo | Cooperring haveri deluxé
Jo det blir nog att en vän får fräsa, vi ska pröva på en annan topp först och mäta toleranserna
Re: Bmw M535i Turbo | Cooperring haveri deluxé
Fint! lycka till, och hoppas du får ihop den snart
Robin Jacobsson
Ulricehamn
0727170778
Kör:
E28
Ford sierra
Ulricehamn
0727170778
Kör:
E28
Ford sierra
-
- Posts: 1
- Joined: 31 Mar 2016, 11:41
Re: Bmw M535i Turbo | Cooperring haveri deluxé
Hello!
"Sorry" for writing in english, i had exactly the same issues some weeks ago here at my supercharged 635Csi (Project will be soon here, when i start the rebuilt and all the ordered parts are here)
Have u made a check up on your Pistons? Because in my case the 6th Piston was broken between 1st and 2nd pistonring. (one of my coolant hoses broke and also the Thermostat was stuck).
Just wanted to inform you about my issues.
Kind regards from Austria, Matthias
"Sorry" for writing in english, i had exactly the same issues some weeks ago here at my supercharged 635Csi (Project will be soon here, when i start the rebuilt and all the ordered parts are here)
Have u made a check up on your Pistons? Because in my case the 6th Piston was broken between 1st and 2nd pistonring. (one of my coolant hoses broke and also the Thermostat was stuck).
Just wanted to inform you about my issues.
Kind regards from Austria, Matthias