Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 20/9
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo - Äntligen lite Körning !!
tack jocke ! kommer nog bli bra när den är klar
Lite update.
På senste tiden har det inte blivit så mycket gjort utan mest körning ! fy fan vad roligt det är att få köra lite också !!
Bytte knutarna efter att jag dragit av dem... efter det har jag kunnat köra helt felfritt i ett par veckor, så verkar funka !
Får lägga upp lite bilder även om man inte fixat så mycket
ser lite konstigt ut då jag har sjukt hög profil bak.
lite spontant onsdagsglid
kåporna på !
Är nere i köpenhamn och jobbar för tillfället, så fick en ide att jag skulle dra med bilen ner för att köra ett par repor på meca raceway på kvällskörningen för att se hur den funkade !
när jag skulle lägga på slicksen kände jag att en av muttrarna till medbringarna hade vibrerat loss.
Känns bra att köra iväg för att jobba och ha räsern med
besiktigad och klar
racetime
Första 2 reporna hade vi problem med misständningar, vilket löste sig senare. efter det fick jag inte riktigt till starterna då man var sjukt ovan vid greppet..
Men till slut fick jag en repa där jag gick iväg bättre. tiden blev 6,9 60fot på 1,59 och sluthastifhet på 170 blås.
sista repan fick jag ner 60-foten till 1,54 men då missade jag 3an...
så nu måste bilen upp i dynon och få laddtryck ! körde på 0,8 bar och det vart ju kul i 2 repor samt att chassit skall ställas in, har ju inte ens kollat på justeringarna... nu ska de pressas tider !!
i helgen var jag iväg på bmw klubbens sommarträff på knutstorp, efter det var vi på reloaded träffen i lödde
original-entusiasterna höll på att tappa hakan när man kom glidande med en orolig s50 och hoosier slicks haha.. men fick mycket positiv respons ! bör tillägga att jag var ensam bmw turbo av 3-400 bmws.... haha
sen körde vi mot lödde och reloaded ! johannes m3 är ju bara så fet !!
blev mycket positiv respons även där !
har gjort en liten film med buskörning från i lördags =)
https://www.facebook.com/pbhelsingborg/ ... age_bubble" onclick="window.open(this.href);return false;
mycket bilder.. men det är väl gött !
Lite update.
På senste tiden har det inte blivit så mycket gjort utan mest körning ! fy fan vad roligt det är att få köra lite också !!
Bytte knutarna efter att jag dragit av dem... efter det har jag kunnat köra helt felfritt i ett par veckor, så verkar funka !
Får lägga upp lite bilder även om man inte fixat så mycket
ser lite konstigt ut då jag har sjukt hög profil bak.
lite spontant onsdagsglid
kåporna på !
Är nere i köpenhamn och jobbar för tillfället, så fick en ide att jag skulle dra med bilen ner för att köra ett par repor på meca raceway på kvällskörningen för att se hur den funkade !
när jag skulle lägga på slicksen kände jag att en av muttrarna till medbringarna hade vibrerat loss.
Känns bra att köra iväg för att jobba och ha räsern med
besiktigad och klar
racetime
Första 2 reporna hade vi problem med misständningar, vilket löste sig senare. efter det fick jag inte riktigt till starterna då man var sjukt ovan vid greppet..
Men till slut fick jag en repa där jag gick iväg bättre. tiden blev 6,9 60fot på 1,59 och sluthastifhet på 170 blås.
sista repan fick jag ner 60-foten till 1,54 men då missade jag 3an...
så nu måste bilen upp i dynon och få laddtryck ! körde på 0,8 bar och det vart ju kul i 2 repor samt att chassit skall ställas in, har ju inte ens kollat på justeringarna... nu ska de pressas tider !!
i helgen var jag iväg på bmw klubbens sommarträff på knutstorp, efter det var vi på reloaded träffen i lödde
original-entusiasterna höll på att tappa hakan när man kom glidande med en orolig s50 och hoosier slicks haha.. men fick mycket positiv respons ! bör tillägga att jag var ensam bmw turbo av 3-400 bmws.... haha
sen körde vi mot lödde och reloaded ! johannes m3 är ju bara så fet !!
blev mycket positiv respons även där !
har gjort en liten film med buskörning från i lördags =)
https://www.facebook.com/pbhelsingborg/ ... age_bubble" onclick="window.open(this.href);return false;
mycket bilder.. men det är väl gött !
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 3/9
spanat igenom hela tråden nu och fan vad fint det blev tillsist!
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 3/9
Tack så mycket !
Körde bilen hos PSI motor igår. " vi ska bara få till en bra kurva till strippen nästa helg" jo så brukar det ju heta... slutade på 992hk/1110nm med tokspinn i rullarna. Började spinna så fort vi klev över 1000nm, testade slänga på bredare sulor + beltgrip. vilket hjälpte tills vi kom över 1100nm sen spann det som tusan igen + att min btr gav upp... men där ska vi nog klara oss för lite 201m åka nästa helg !
där har vi sista jag fotade sen dog luren...
En liten burnfilm får vi också ha !
https://www.youtube.com/watch?v=4c4Qi1kUAjk" onclick="window.open(this.href);return false;
STORT TACK till PSI MOTOR ännu en gång !
Körde bilen hos PSI motor igår. " vi ska bara få till en bra kurva till strippen nästa helg" jo så brukar det ju heta... slutade på 992hk/1110nm med tokspinn i rullarna. Började spinna så fort vi klev över 1000nm, testade slänga på bredare sulor + beltgrip. vilket hjälpte tills vi kom över 1100nm sen spann det som tusan igen + att min btr gav upp... men där ska vi nog klara oss för lite 201m åka nästa helg !
där har vi sista jag fotade sen dog luren...
En liten burnfilm får vi också ha !
https://www.youtube.com/watch?v=4c4Qi1kUAjk" onclick="window.open(this.href);return false;
STORT TACK till PSI MOTOR ännu en gång !
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 5/9
Bra hugg i bitarna nu, bra jobbat!!
Då är det bara att börja jaga Patriks tider
Mvh/ Anders
Då är det bara att börja jaga Patriks tider
Mvh/ Anders
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 5/9
E30Anders wrote:Bra hugg i bitarna nu, bra jobbat!!
Då är det bara att börja jaga Patriks tider
Mvh/ Anders
Ja det börjar bli riktigt bra ! Ska ta tag i chassi inställningarna ordentligt i vinter så lär det bita i bra !
Haha ja precis, det blir svårare och svårare, kör ju galet fort nu
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 5/9
Hur går det?
Hörde nått om lite motorproblem.....
Mvh/ Anders
Hörde nått om lite motorproblem.....
Mvh/ Anders
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 5/9
Ett säte har sjunkit.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 5/9
Aj då, fan va trist.....
Drog det med sig nått mer eller blev den bara otät?
Mvh Anders
Drog det med sig nått mer eller blev den bara otät?
Mvh Anders
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 5/9
Jag vet ett skitbra sätt för att motverka att sätena sätter sig.
Nr1: Ställ tändingen på 30 grader över hela registret, prioritera vridmax.
Nr2: Kör bilen tills den spikar över typ hela registret förutom på fullgas.
Nr3: Kör till ni blåst 2 cooperringpackningar, ni märker när ventilspelet är noll, då har dem satt sig fint.
Nr4: Lyft toppen o kapa samtliga ventiler.
Nr5: Upprepa 2 ggr. Nu kommer dem inte sätta sig igen.
Nr1: Ställ tändingen på 30 grader över hela registret, prioritera vridmax.
Nr2: Kör bilen tills den spikar över typ hela registret förutom på fullgas.
Nr3: Kör till ni blåst 2 cooperringpackningar, ni märker när ventilspelet är noll, då har dem satt sig fint.
Nr4: Lyft toppen o kapa samtliga ventiler.
Nr5: Upprepa 2 ggr. Nu kommer dem inte sätta sig igen.
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 5/9
Bara otätE30Anders wrote:Aj då, fan va trist.....
Drog det med sig nått mer eller blev den bara otät?
Mvh Anders
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 5/9
erikjakan wrote:Jag vet ett skitbra sätt för att motverka att sätena sätter sig.
Nr1: Ställ tändingen på 30 grader över hela registret, prioritera vridmax.
Nr2: Kör bilen tills den spikar över typ hela registret förutom på fullgas.
Nr3: Kör till ni blåst 2 cooperringpackningar, ni märker när ventilspelet är noll, då har dem satt sig fint.
Nr4: Lyft toppen o kapa samtliga ventiler.
Nr5: Upprepa 2 ggr. Nu kommer dem inte sätta sig igen.
Hahaha Tack för tipset vännen
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 5/9
längesen de kom en update nu !
Men har fått kört en hel del nu i slutet av sommarn, tror de gått typ 20 uppsättningar däck utan problem + att jag kört slut slicksen helt. Så det ska va !
tyvärr blev det problem när vi var på sista träffen uppe i osby som anders sa. 2 säte på avgassidan har sjunkit. som tur var höll dem sig hela och drog inte med sig något annat.
på väg upp till osby, kåt som en bandtraktor efter alla highway burnouts
tyvärr slutade ju den resan på släp hem.
började felsöka så fort vi var hemma där vid 1 på natten. började med att byta lite spolar osv då vi bara trodde att tändning eller soppa svek på 1 cyl.
gjorde sedan ett kompetest vilket visade 0 på 1ans cyl.
var bara till att bita i det sura äpplet och börja riva !
provosoriskt bord så att man inte fyller arbetsbänken med delar som vanligt.
åkte upp på morgonen dagen efter och lyfte toppen.
kunde inte se något alls fel då det tätade fint när kammarna inte låg i.
tog med toppen upp till magnus och han tittade i typ 10 min med lite klurande och mätning. så hade vi konstaterat felet.
en vecka senare var toppen fixad ! så ska beställa ny packning av bäckis sen åker den ihop igen
alla säte kontrollerade, 3 st omfrästa och fixade. tyckte även de va lika bra att plana den så att ringarna skär in på nytt.
Men har fått kört en hel del nu i slutet av sommarn, tror de gått typ 20 uppsättningar däck utan problem + att jag kört slut slicksen helt. Så det ska va !
tyvärr blev det problem när vi var på sista träffen uppe i osby som anders sa. 2 säte på avgassidan har sjunkit. som tur var höll dem sig hela och drog inte med sig något annat.
på väg upp till osby, kåt som en bandtraktor efter alla highway burnouts
tyvärr slutade ju den resan på släp hem.
började felsöka så fort vi var hemma där vid 1 på natten. började med att byta lite spolar osv då vi bara trodde att tändning eller soppa svek på 1 cyl.
gjorde sedan ett kompetest vilket visade 0 på 1ans cyl.
var bara till att bita i det sura äpplet och börja riva !
provosoriskt bord så att man inte fyller arbetsbänken med delar som vanligt.
åkte upp på morgonen dagen efter och lyfte toppen.
kunde inte se något alls fel då det tätade fint när kammarna inte låg i.
tog med toppen upp till magnus och han tittade i typ 10 min med lite klurande och mätning. så hade vi konstaterat felet.
en vecka senare var toppen fixad ! så ska beställa ny packning av bäckis sen åker den ihop igen
alla säte kontrollerade, 3 st omfrästa och fixade. tyckte även de va lika bra att plana den så att ringarna skär in på nytt.
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 16/10
Vad var det för fel ni hittade då?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 16/10
Bonje wrote:Vad var det för fel ni hittade då?
Som jag skrev högre upp, 2 ventilsäte hade sjunkig. Erland tror att det är min launch som är lite i styvaste laget... Men det har jag svårt att tro haha
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 16/10
För någon vecka sedan kom där ett paket från bäckis med en ny cooperring, så nu får man ta tag i att sätta ihop maskin igen.
under tiden har jag mest småfixat med lite andra grejer.
Druckit öl tillexempel !
bilen har fått nya rejsiga dörrsidor !
Blev ju jävligt mycket trevligare än aluminium eller söndersågade original för att klara buren.
Mer öl !
slängde på vinterpuckarna på brukisen !
Så då fick man ju testa 19* lemans på räsern
Ett par 18* lemans eller ac schnitzer hade ju verkligen gjort sig !
Har även börjat ta tag i elen inne i bilen som sett lite halvdan ut. Få det snyggt sen ska matte aka cerveza få dra igång med härva till nya styrsystemet
Sålde även railen med turbobanditen pumparna. Nu blir de antagligen catchtank med dubbla intank istället
under tiden har jag mest småfixat med lite andra grejer.
Druckit öl tillexempel !
bilen har fått nya rejsiga dörrsidor !
Blev ju jävligt mycket trevligare än aluminium eller söndersågade original för att klara buren.
Mer öl !
slängde på vinterpuckarna på brukisen !
Så då fick man ju testa 19* lemans på räsern
Ett par 18* lemans eller ac schnitzer hade ju verkligen gjort sig !
Har även börjat ta tag i elen inne i bilen som sett lite halvdan ut. Få det snyggt sen ska matte aka cerveza få dra igång med härva till nya styrsystemet
Sålde även railen med turbobanditen pumparna. Nu blir de antagligen catchtank med dubbla intank istället
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 21/11
Riktigt smutta dörrsidor! Och lemans på denna hade verkligen gjort sitt!
Johan Persson Ehlin
0768-365070
0768-365070
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 21/11
för ett par veckor sedan kom där ett fint paket från ppf med ny packning. Så i helgen satte jag igång med att montera ihop maskin igen.
Ny fin packning ! ursäkta röran i elsystemet, håller på att ta bort den gamla härvan.
Topp på plats ! nytt, fint och rent !
De e najs !
Dags att spänna dit kammarna !
Cerveza börjar bli kåt då där skall göras ny härva så fort toppen är på plats
Tyvärr varade inte glädjen så mycket längre än till sista bilden då vi började med kammarna.... då nockarna är så höga att inte pinbultarna inte riktigt räcker får man lägga i dem på ett speciellt sätt, så min fokus låg inte på något annat än på att spänna ner dem rätt för att inte knäcka kammen.. Det jag inte hade en tanke på var vilken cyl som var i toppläge.. brukar ju alltid dra fram dem så att dem är en bit ner vilket jag inte gjort nu. och givetvis var 6an i toppläge där den lyfter som mest...
Årets klantigaste snedsteg... precis vad man var sugen på.
Så fram med verktygen igen och börja riva. vid 23 på kvällen var toppen av och 2 ventiler konstaterades vara skrot. säte och styrning hade det som tur var inte hänt något med.
tog kontakt med bäckis direkt som sa att han fixar biffen ! har förhoppningsvis nya ventiler innan helgen så man kan gå på skiten igen !
Bittert som fan men bara att köra på ! som sagt ren jävla klantighet..
bärs och spridarflödnining agerar tröst !
Är någon intresserad av ett vipec V44, köpt på PPF 2010 så skalla jag avyttra mitt. Hör av er så får ni ett vettigt pris.
Ny fin packning ! ursäkta röran i elsystemet, håller på att ta bort den gamla härvan.
Topp på plats ! nytt, fint och rent !
De e najs !
Dags att spänna dit kammarna !
Cerveza börjar bli kåt då där skall göras ny härva så fort toppen är på plats
Tyvärr varade inte glädjen så mycket längre än till sista bilden då vi började med kammarna.... då nockarna är så höga att inte pinbultarna inte riktigt räcker får man lägga i dem på ett speciellt sätt, så min fokus låg inte på något annat än på att spänna ner dem rätt för att inte knäcka kammen.. Det jag inte hade en tanke på var vilken cyl som var i toppläge.. brukar ju alltid dra fram dem så att dem är en bit ner vilket jag inte gjort nu. och givetvis var 6an i toppläge där den lyfter som mest...
Årets klantigaste snedsteg... precis vad man var sugen på.
Så fram med verktygen igen och börja riva. vid 23 på kvällen var toppen av och 2 ventiler konstaterades vara skrot. säte och styrning hade det som tur var inte hänt något med.
tog kontakt med bäckis direkt som sa att han fixar biffen ! har förhoppningsvis nya ventiler innan helgen så man kan gå på skiten igen !
Bittert som fan men bara att köra på ! som sagt ren jävla klantighet..
bärs och spridarflödnining agerar tröst !
Är någon intresserad av ett vipec V44, köpt på PPF 2010 så skalla jag avyttra mitt. Hör av er så får ni ett vettigt pris.
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition