Tyckte jag var petnoga när jag bytte alla lager och ringar osv, bara orginalgrejjor. Problemet jag har är att oljan blir blaskig och tryckarna börjar slamra efter 10min drift, sen är oljan så blaskig att jag inte vågar fortsätta. Lambda mätarn säger 0,85 kallstart och 1,0 vid "tomgång" var tvungen att plugga tomgångsmotorn för bilen gick taskigt även innan dock hade jag inte problemet att oljan späddes. Är inte helt hundra på att det är e85 i oljan.
Rätt sätt att felsöka är väll göra komptest, leakdown? Risken är väll stor att det är chippningen som bråkar också...
Vad gäller att bara plugga tomgångsmotor och ta bort den, gör det att den suger i sig extra soppa? Håller jag inte bilen över 2500varv så går den ner så den nästan dör... Är det vid de tillfällena den surar? Ni med sprut som tar bort tomgångsmotor kompenserar väll med insugstempsgivaren osv va?
"Nyrenoverad" m50 spär oljan
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: "Nyrenoverad" m50 spär oljan
Vad kompenserar man med lufttempgivaren?
Tomgångsmotorn är ett kontrollerat luftläckage typ
Är ditt chip rätt för spridarna? Vad har du för olja?
Tomgångsmotorn är ett kontrollerat luftläckage typ
Är ditt chip rätt för spridarna? Vad har du för olja?
Last edited by St3v3 on 04 Nov 2015, 19:56, edited 1 time in total.
V8
Re: "Nyrenoverad" m50 spär oljan
Hur säkerställer jag motorfunktionen först??
Fekzenchip efter min hårdvara.
Startade först på 10w30 mineral, därefter 10w40. Nästa olja vet jag ej vad jag ska ta då denna säkerligen är "vattnig" igen...
Ska kolla komp, spridare och btr... Även göra leakdown?
Fekzenchip efter min hårdvara.
Startade först på 10w30 mineral, därefter 10w40. Nästa olja vet jag ej vad jag ska ta då denna säkerligen är "vattnig" igen...
Ska kolla komp, spridare och btr... Även göra leakdown?
Re: "Nyrenoverad" m50 spär oljan
Ny teori. Bilen späder inte oljan längre (avgasläckage) dock så knackar bilen om toppen (lyftarna) toppen för inte upp oljetrycket? Bra oljetryck på mätaren. Kan det vara så enkelt att jag dragit kamöverfallen för hårt?
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: "Nyrenoverad" m50 spär oljan
Det tror jag inte, hade du koll på kulventilen i toppen vid montering? Kan ju dra runt på starten och se om det kommer olja tex vid lilla kedjespännaren.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: "Nyrenoverad" m50 spär oljan
15Nm ska du dra dom. Så om du inte mätt det så gissar jag att de är dragna för hårt. för 15Nm är ju vad man kan dra med en skruvmejsel typ.smiley wrote:dragit kamöverfallen för hårt?
Re: "Nyrenoverad" m50 spär oljan
Är nog så enkelt att tryckarna är slut,, häller jag om oljan så tystnar det...
Re: "Nyrenoverad" m50 spär oljan
Sådär! Tog bort samtliga lyftare och gjorde rent. Alla vara upppumpade med förtryck i den lilla cylindern som löper i huset, förutom den sista! På den så har den lilla kulan som håller tillbaka trycket kolapsat precis som den lilla fjädern som håller kulan kvar mot öppningen inte finns/gått av. Detta borde väll vara boven till att min topp låter klack, klack, klack, klack? Ventilen tar väll inte skada på nått sätt utav denna behandling? bara att den inte är lika öppen som den borde vara i öppet läge? Kammen ser fortfarande fräsch ut, även lyftar huset har inte hunnit fått något slitage...
Hoppas och tror det iaf. Någon får gärna bekräfta. Bara byta den dåliga? Eller ska man behålla huset som är till den ventilen som är inslitet efter bryggan och bara sätta i en ny cylinder ifrån annan lyftare, vad blir bäst om ni nu tror att det är felet också...
Hoppas och tror det iaf. Någon får gärna bekräfta. Bara byta den dåliga? Eller ska man behålla huset som är till den ventilen som är inslitet efter bryggan och bara sätta i en ny cylinder ifrån annan lyftare, vad blir bäst om ni nu tror att det är felet också...