kobling/ 765 trykkplatta

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

kobling/ 765 trykkplatta

Post by stensheim »

jeg har et snodig problem og vil gjerne få noen gode råd! :) har m20 med 765 sachs trykkplate, 4-puck sinter og E39 530d girkasse/låda. bilen har fungert bra men har hatt et lite problem med og gire fort med den kassen, har bestandig konkludert med at den ikke er god og gire kjapt med(skraper litt i girene ved kjapp giring) har plutselig blitt værre over natta med at når jeg drar på for fullt så får jeg den ikke i fri, pedalen blir plutselig langt nede(akkurat som luft i systemet) og da må jeg pumpe pedalen litt men når jeg kjører normalt så fungerer alt som det skal. har nylig skiftet clutch pumpe,slange og slave, ble litt bedre men ikke bra, hadde ingen ulyder tidligere men i går kveld så raslet det likedan om den står i fri og når jeg tråkket inn pedalen. raslingen forsvinner ved drifttemp. kan det bli et sånt snodig opplegg hvist trykkplaten har gått i stykker på noe rart vis?
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Re: kobling/ 765 trykkplatta

Post by stensheim »

ingen?

har også prøvd og sette den i 1 gir og varve den hardt/høyt på turtall mens jeg holder inn koplingen/pedalen og da vil den gå litt fremover?? virker som sentrifugalkraften påvirker dette.
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: kobling/ 765 trykkplatta

Post by Nisse Järnet »

Kan vara dåligt pilotlager eller trasig lamell också?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Re: kobling/ 765 trykkplatta

Post by stensheim »

Hvem vet... alle deler er ny og ble montert for 1,5 år siden, har ikke kjørt mye med dette.

Tror jeg kjøper 2-skivet tilton :)
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Re: kobling/ 765 trykkplatta

Post by stensheim »

Er det flere som har hatt dette problemet?
Når jeg setter den i 1 gir og varver den over ca 4000rpm mens jeg holder inn pedalen så går den fremover??
Last edited by stensheim on 31 Oct 2015, 20:23, edited 1 time in total.
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: kobling/ 765 trykkplatta

Post by Jens92 »

Har du plockat ner delarna och kollat om du kan se något fel?

Jag har läst att det är ganska lätt att göra lamellen skev/krokig om man inte får in lådan helt rakt direkt utan bryter i splinesen med ingående axel med resultatet att lamellen kastar och driver även med kopplingen nere.

Och du skriver att det blev bättre med ny slav och slang. Om det är så skulle jag gissa på att det är luft i alla fall. Alternativt så kan ju plåten där slavcylindern är infäst blivit vikt/skadad av det faktum att det går mycket tyngre att trampa på kopplingen och nu helt enkelt inte kopplar ur helt.
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Re: kobling/ 765 trykkplatta

Post by stensheim »

Har ikke demontert enda nei, skal gjøre det snart..
Tror ikke at det er luft for den løser ut helt ved tomgang.
Er rart at koblingen ble værre over natten..
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
Bergsten
Posts: 49
Joined: 08 Dec 2009, 21:50

Re: kobling/ 765 trykkplatta

Post by Bergsten »

530d lådorna är rätt känsliga för korta växellägen och synkringarna klarar inte av många skrap eller växelmissar innan det är permanenta skrap vid varje växling, har du mätt om det kopplar ur helt? Kanske är skillnad på m50 men jag var tvungen att svetsa en klack så urtrampningslagret blev längre fram för att det skulle fungera korrekt.
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Re: kobling/ 765 trykkplatta

Post by stensheim »

når jeg byttet slave sylinderen så forlenget jeg tappen på den så kanskje derfor at den ble litt bedre. den løser ut helt ved tomgang ( pedalen må ut flere cm for at den tar tak) men straks jeg varver den over 400rpm så vil den slure seg fremover.
har nå demontert og ser ikke noe spesielt galt, er ikke endeslakke på veiv og trykkplaten ser fin ut men lamellen er litt skeiv, puckene er vridd 0,10-0,20mm. kan det være nok til at den ikke løser ut ved mye turtall da?
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: kobling/ 765 trykkplatta

Post by Nisse Järnet »

Pilotlager var fint också? :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Re: kobling/ 765 trykkplatta

Post by stensheim »

Pilotlageret er fint ;)
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
mobne
Posts: 96
Joined: 18 Nov 2008, 14:22
Contact:

Re: kobling/ 765 trykkplatta

Post by mobne »

Bergsten wrote:530d lådorna är rätt känsliga för korta växellägen och synkringarna klarar inte av många skrap eller växelmissar innan det är permanenta skrap vid varje växling, har du mätt om det kopplar ur helt? Kanske är skillnad på m50 men jag var tvungen att svetsa en klack så urtrampningslagret blev längre fram för att det skulle fungera korrekt.
Detta behöver ja göra på min m3 e46 motor verkar det som. Har förlängt slavcylinderns pinne som trycker på hävarmen, men hävarmen skrapa i tryckplattan innan de hinner koppla ur ordentligt.
Det går ju att lösa genom att modifiera urtrampningslagret, kulleden som hävarmen sitter i på motsatt sida av slavcylinderns pinne.

Är de någon som har nå tips på vilket sätt som dom flesta brukar göra? Är odrägligt när de inte kopplar ur som det ska.
Ond Nisse s13 - garaget.org/mobne - facebook.com/OndNisse
Bakaxel.se | BVS.se

Ted Enbom
Västerås
Post Reply