Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Limpdjur
Posts: 79
Joined: 17 Dec 2005, 18:50
Location: Bollnäs

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Limpdjur »

Sen är frågan är det nån som har laddtrycket styrt å plockar bort effekt på mellan register? Är dom körd likadant i bänk dvs låser upp på samma varv å så
________________________
Johan Lindberg 070-3537834
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Nisse977 »

Ja det är flera som har lägre laddtryck upp till ca 4-5000rpm, och sen ökar på.

Fick in Rickard "Flexbert" dynoresultat.


Nils: M20 2,7l SC6162, ar0,63, kam = 2,1mm, laddtryck 1,8 bar (T3)
Jonas: M20 2,7l SC6162, ar0,63, kam = 1,55mm, laddtryck 1,55 bar (T3)
Jonas: M20 2,7l PT6766, ar0,82, kam = 1,55mm, laddtryck 2,5 bar (T3)
NisseJärnet: M20 2,8l PT6765, ar1,09, kam = XXXmm, laddtryck 2,2 bar (T4)
Stensheim: M20 2,7l PT6766, ar0,82, kam = 1,9mm, laddtryck 2,5 bar (V-band) Custom-insug
Silverboy: M20 2,7l PT6265, ar0,81, kam = 1,9mm, laddtryck 2,2 bar (T4 twinport)
Pontus: M20 2,5l besiktningsmotor (oöppnad M20B25 turbo), laddar 0,7 bar med en ganska stor turbo, men med Custom-insug
Rickard: M20 2,7l PT6765, arX,XX, Z58 sugkam = 3,5mm, 2,2 bar. 1mm+ ventiler, Custom-insug.

Klicka för större bild
Image

Rickard ligger väldigt lika med Stensheim som också har custominsug.
Last edited by Nisse977 on 12 Jul 2013, 19:03, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Nisse Järnet »

Limpdjur wrote:Sen är frågan är det nån som har laddtrycket styrt å plockar bort effekt på mellan register? Är dom körd likadant i bänk dvs låser upp på samma varv å så
Mitt ladd var sänkt på mellanregistret vilket syns rätt tydligt mellan 4500-6000 varv typ :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Nisse977 »

Sett till dessa grafer så hade jag nog velat varva lite mer om jag kört med custom insug då man verkar tappa register i början jämfört med de som har originalinsuget.
Håller mig kvar till originalinsug, får väl höja laddet lite på slutet istället som Nissejärnet för att räta ut grafen ;)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
flexbert
Posts: 397
Joined: 23 Sep 2008, 21:02
Location: Orsa

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by flexbert »

Nisse977 wrote:Sett till dessa grafer så hade jag nog velat varva lite mer om jag kört med custom insug då man verkar tappa register i början jämfört med de som har originalinsuget.
Håller mig kvar till originalinsug, får väl höja laddet lite på slutet istället som Nissejärnet för att räta ut grafen ;)
På min så sjönk effektkurvan efter 7k.
Rickard Bäcker
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Nisse977 »

Jasså? Skulle inte Z58an peaka vid 7500rpm? Men det kanske bara gäller Z58 turbokam..
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Big Al
Posts: 28
Joined: 13 Dec 2005, 21:30
Location: Skelleftehamn
Contact:

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Big Al »

Kul att verkligen se skillnaden :)
Tycker silverboys ser bäst ut, hade NJ höjt ladd vid vrid så hade den vart bäst.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Bmwandreas »

Nisse977 wrote:Jasså? Skulle inte Z58an peaka vid 7500rpm? Men det kanske bara gäller Z58 turbokam..
Precis. 7700 brukar den peaka.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Nisse977 »

Fick ett väldigt bra register efter mappningen i onsdags! Samma motor, samma turbo och samma laddtryck 1,8 bar.
Har inte hunnit till nya kurvan i grafen ovan, men Ärtan printade en jämförelse med gamla kurvan som jag kan visa så länge ;)

Image

Trodde inte det skulle bli så bra med större downpipe och omställd kam.
Visst är det ny motorstyrning och andra grejer, men att få 100whp mer vid varvstopp hade jag inte räknat med :mrgreen:

Körde upp till Avesta från Göteborg, mappade, körde sen hem ;) Det är så det ska funka.


Här kommer jämförelsen på samma graf som tidigare:

Klicka för större bild
Image
Last edited by Nisse977 on 19 Jul 2013, 16:28, edited 2 times in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
mr_z
Posts: 766
Joined: 19 Aug 2008, 13:53
Location: gävle

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by mr_z »

Grymt!
bmw e34 m5
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177
Pimpolainen
Posts: 850
Joined: 24 Sep 2006, 12:44

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Pimpolainen »

är Pontus jag?
den rosa linjen då...

eller finns det fler Pontus med oöppnad besiktningsmotor med insug och ganska stor turbo på 0,7 bar??
8)
synd att man isf är lägst på skalan :lol:
Mvh PJ
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by JockE28 »

Jag vill också vara med :):)

Edit:2,5 lit :)

M20b25 +1mm ventiler z45, lite portad, custominsug. 1,6 bar med fjäder. 6262, 3" dp, Aem ems 2013
Image

Samma motor +MaxECU 1 bar brund och 1,94 med styrning 2014
Image
Last edited by JockE28 on 29 Apr 2015, 14:37, edited 1 time in total.
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by TheMan »

Om man nu frågar herrarna vad ska man satsa på för snurra för fint register o bra med effekt?

Har idag en gt37:a osm är bottnad...
2.6L m20
Z58 turbo kam

PT 6765? :twisted:
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Joachim »

6466? :)
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
team bandit
Posts: 47
Joined: 09 May 2011, 21:46

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by team bandit »

Hei!

Morsom tråd å følge med på!

Jeg var å bremset min m20B27 med z45 kam, original topp og ventiler, komp: 8.5:1, 6265 v-bånd, E85, maxxecu. Her er min kurve på 2 kg trykk.

Image
Max Skøyum
Drøbak, Norge
0047 90094612
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by TheMan »

Ska bli väldigt kul och jämföra dessa kurvor med min :)

Det slutade med att jag köpte en garrett gt4094 med 0.85 hus :twisted:
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
Lexell89
Posts: 40
Joined: 13 Apr 2011, 02:14
Location: avesta

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Lexell89 »

2,8l, z58 Precision 6466bb 2,3bar

Image
Post Reply