M30 olja i vattnet

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
e30-FREAK
Posts: 153
Joined: 06 Jul 2011, 00:30
Location: Stockholm

M30 olja i vattnet

Post by e30-FREAK »

M30 fråga. Jag har fått in olja i vattenbehållaren men inget cylindertryck. Packningen såg bra ut. Kan inte se några sprickor i topp eller block. Jag råkade dra toppen 130nm (fråga inte varför, hade Ktm moment i huvet) kan jag gjort någon spricka i ett av bulthålen mot vattenkanaler eller vad tror ni?

Kan tillägga att efter mitt misstag köptes en ny packning och nya arp och drog dem sedan 105nm det var efter detta jag märkte oljan i vattnet.
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: M30 olja i vattnet

Post by bmw-slangen »

M30 dras ju normalt sett med 60 Nm + 80 Nm + 25 min varmkörning + 35 grader.

Fast jag trodde att ARP topplocksskruvarna skulle dras med 122 Nm till M30-motorerna.

Sprickor uppstår ju lättast när det finns olja kvar i skruvhålen och den har ingenstans att ta vägen när man drar åt skruven. Drar man för hårt så brukar ju alltid den svagaste länken ge sig. M30-blocket är ju i gjutjärn så det brukar alltid bli att topplocksskruven ger med sig och blir lite mer sträckt än vad som är tänkt.
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
e30-FREAK
Posts: 153
Joined: 06 Jul 2011, 00:30
Location: Stockholm

Re: M30 olja i vattnet

Post by e30-FREAK »

Nu har jag provtryckt alla topplocksbultshål i blocket. Alla klarade 7bar.

Så nu har jag faktist ingen aning om vad som är trasigt.

Mera tips på vad jag kan göra.. Provtrycka toppen?
professordrövel
Posts: 65
Joined: 23 Aug 2013, 16:29
Location: kramfors

Re: M30 olja i vattnet

Post by professordrövel »

e30-FREAK wrote:Nu har jag provtryckt alla topplocksbultshål i blocket. Alla klarade 7bar.

Så nu har jag faktist ingen aning om vad som är trasigt.

Mera tips på vad jag kan göra.. Provtrycka toppen?
ja kolla toppen och 6ans cylinderlopp så det inte har spruckit på avgassidan
som mitt gjorde.Mvh Tobbe
Tobbe.
User avatar
e30-FREAK
Posts: 153
Joined: 06 Jul 2011, 00:30
Location: Stockholm

Re: M30 olja i vattnet

Post by e30-FREAK »

Hej. Nu prata jag med en meck ifrån Huddinge topp&motor och han sa att det inte hjälper att provtrycka toppen för olja i vattnet är lite speciellt och i toppen så är vatten/olja "långt" ifrån varandra, han menar på att det är topplockspackningen men den var ju helt ny cooperring samt nya topplocksbultar jag drog rätt moment med.

Packningen tycker jag ser bra ut så förstår inte vart problemet kan ligga...

Om det skulle bara spricka i 6ans cylinder borde det inte varit tryck i kylarsystemet?
User avatar
e30-FREAK
Posts: 153
Joined: 06 Jul 2011, 00:30
Location: Stockholm

Re: M30 olja i vattnet

Post by e30-FREAK »

Jag ska kolla rakheten på topp o block. Kan ju vara där problemet kan ligga..
professordrövel
Posts: 65
Joined: 23 Aug 2013, 16:29
Location: kramfors

Re: M30 olja i vattnet

Post by professordrövel »

e30-FREAK wrote:Hej. Nu prata jag med en meck ifrån Huddinge topp&motor och han sa att det inte hjälper att provtrycka toppen för olja i vattnet är lite speciellt och i toppen så är vatten/olja "långt" ifrån varandra, han menar på att det är topplockspackningen men den var ju helt ny cooperring samt nya topplocksbultar jag drog rätt moment med.

Packningen tycker jag ser bra ut så förstår inte vart problemet kan ligga...

Om det skulle bara spricka i 6ans cylinder borde det inte varit tryck i kylarsystemet?
när mitt block gick sönder på 6ans cyl så blev det ett jävla övertryck i kylsystemet :(
men det kan ju mycket väl va det det du själv är inne på.
Mvh Tobbe.
Tobbe.
claude
Posts: 113
Joined: 07 Apr 2006, 21:55
Location: Avesta

Re: M30 olja i vattnet

Post by claude »

har du dragit så hårt med cooperring så har du spräckt blocket!!


Har du tur så går det att tattarlaga med gängtätning, oljan går vid 1 och 6 toppbult på insugssidan

sen när du fixat kollar du inte hur mycket olja du har i kylsystemet den blir du aldrig av med helt utan om det försvinner från tråget
User avatar
e30-FREAK
Posts: 153
Joined: 06 Jul 2011, 00:30
Location: Stockholm

Re: M30 olja i vattnet

Post by e30-FREAK »

claude wrote:har du dragit så hårt med cooperring så har du spräckt blocket!!


Har du tur så går det att tattarlaga med gängtätning, oljan går vid 1 och 6 toppbult på insugssidan

sen när du fixat kollar du inte hur mycket olja du har i kylsystemet den blir du aldrig av med helt utan om det försvinner från tråget
Vart någonstans ska jag kolla efter sprickor?
Gängtätning på topplocksbultarna menar du? har ju provtryckt där men kanske är så att dem expanderar vid värme..

vad menar du med de sista att jag aldrig blir av med oljan från tråget?
Post Reply