Instrumentkluster E30 (varv- och hastighetsmätare)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Instrumentkluster E30 (varv- och hastighetsmätare)
Har problem med mitt instrumentkluster (E30 323i -85).
Varvtalsmätaren fungerar med original IC.
Hastighetsmätaren är helt död.
Provade IC från E30 325ik -88 och ett annat IC från en annan 325i från typ 88-90 (okänt ursprung).
På båda är både varvtals- och hastighetsmätare helt döda.
Angående hastighetsmätare
Jag har verifierat kontinuitet i båda kablar, ända från kontakten vid diffen till pinne C2/8 respektive C2/12 (vit kontakt) vid instrumentklustret.
Kan man vända givaren i diffen fel (låter dock högst osannolikt)?
Kan verkligen eventuella SI-batterier påverka hastighetsmätarens funktionalitet?
Jag är övertygad om att dessa batterier endast är till för att bibehålla information för serviceintervall.
Varför skulle en hastighetsmätare vara beroende av batteribackup för att fungera?
Angående varvtalsmätare
Är det skillnad mellan instrumentkluster/varvtalsmätare för L-Jetronic vs Motronic?
Jag har kollat elscheman och signalen går in på samma pinne oavsett system (pinne C1/7 dvs blå kontakt).
Yes, råsignalen kommer från olika typer av pickupenheter men signalen processas av en styrenhet från Bosch innan det går vidare till instrumentklustret (L-Jetronic = insprutningsstyrenhet från Bosch, Motronic = motorstyrenhet från Bosch).
Kan det vara så illa (fast det låter väldigt osannolikt) att den processade signalen som åker in i instrumentklustret ser olika ut beroende på om det är L-Jetronic / Motronic?
Varvtalsmätaren fungerar med original IC.
Hastighetsmätaren är helt död.
Provade IC från E30 325ik -88 och ett annat IC från en annan 325i från typ 88-90 (okänt ursprung).
På båda är både varvtals- och hastighetsmätare helt döda.
Angående hastighetsmätare
Jag har verifierat kontinuitet i båda kablar, ända från kontakten vid diffen till pinne C2/8 respektive C2/12 (vit kontakt) vid instrumentklustret.
Kan man vända givaren i diffen fel (låter dock högst osannolikt)?
Kan verkligen eventuella SI-batterier påverka hastighetsmätarens funktionalitet?
Jag är övertygad om att dessa batterier endast är till för att bibehålla information för serviceintervall.
Varför skulle en hastighetsmätare vara beroende av batteribackup för att fungera?
Angående varvtalsmätare
Är det skillnad mellan instrumentkluster/varvtalsmätare för L-Jetronic vs Motronic?
Jag har kollat elscheman och signalen går in på samma pinne oavsett system (pinne C1/7 dvs blå kontakt).
Yes, råsignalen kommer från olika typer av pickupenheter men signalen processas av en styrenhet från Bosch innan det går vidare till instrumentklustret (L-Jetronic = insprutningsstyrenhet från Bosch, Motronic = motorstyrenhet från Bosch).
Kan det vara så illa (fast det låter väldigt osannolikt) att den processade signalen som åker in i instrumentklustret ser olika ut beroende på om det är L-Jetronic / Motronic?
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Instrumentkluster E30 (varv- och hastighetsmätare)
De gånger jag har varit med om problem orsakade av si batterierna har det varit alltifrån varvräknare till mer eller mindre alla instrument o diverse belysning här o där.
Är inte många kronor i sammanhanget o går rätt fort att byta. Lätt värt det i min mening i felsökningdjungeln.
Är inte många kronor i sammanhanget o går rätt fort att byta. Lätt värt det i min mening i felsökningdjungeln.
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Utrustning uthyres / valsning utföres.
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Instrumentkluster E30 (varv- och hastighetsmätare)
Kan man ens sätta sensorn åt fel håll i diffen (eftersom det är olika längd på de två sensorbenen)? Spelar det egentligen någon roll då det ändåså är en typ av växelströmssignal som genereras? Hastighetsmätaren visar ju inte negativ hastighet bara för att man backar
Yummy! Tog isär IC'et och oavsett om SI-batterierna kan orsaka alla möjliga problem (som xelerator nämner) eller inte så måste jag ändåså först av allt städa upp här bland alla elektronikgoblins. Blir också två nya batterier och sen fortsätter vi felsökningen därifrån!
Yummy! Tog isär IC'et och oavsett om SI-batterierna kan orsaka alla möjliga problem (som xelerator nämner) eller inte så måste jag ändåså först av allt städa upp här bland alla elektronikgoblins. Blir också två nya batterier och sen fortsätter vi felsökningen därifrån!
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Instrumentkluster E30 (varv- och hastighetsmätare)
Jag hade också diverse fel när de berömda batterierna gav upp. Jag lödde dit två kablar och en batterihållare som jag hade utanför instrumentet. Då var det enkelt att ladda upp dem utan att demontera hela instrumentet.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT
M3, M3-replika, 325i, 320iT
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Instrumentkluster E30 (varv- och hastighetsmätare)
Åh vad gott det där såg ut
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Instrumentkluster E30 (varv- och hastighetsmätare)
Fasiken, nu blev jag nyfiken på hur mina andra två kluster ser ut... Lika bra att öppna upp dem och kolla också...
Bra tips om att dra ut externt kablage. Eftersom det är en 100% banbil så kan det bli lite si och så med strömtillförsel (även om jag kan ha underhållsladdning så kommer det ändå finns långa perioder där jag vill ha batteriet helt bortkopplad pga diverse arbete på bilen).
Någon som vet, har åsikter eller egna erfarenheter av typ av batteri som ska användas? Ett exempel (för att löda fast) är Sanyo CR14250SE (ett 3 volt MnO2-Li batteri).
@JohanE : Gissar på att det är två 1.5 volts batterier du hinkar ner i den där behållaren? Men vad för några? Det sitter väl två 3V-batterier normalt sett, körde du parallellkoppling till de båda batterianslutningarna på kretskortet eller hur kopplade du?
EDIT : Fel av mig, original sitter det Varta 500 RST, dessa är AA, NiCd 1.2V 500 mAh.
EDIT : Verkar finnas två varianter. En med två NiCD 1.2V i serie, en annan med två Li/MnO2 3.0V i parallell. Jag har uppenbarligen den förstnämnda. Då blir det enkelt att göra precis som JohanE gjort. Ska jaga lite NiCD 1.2 AA batterier.
EDIT : Doh! NiCD är ju förbjudet sen länge för konsumentbruk. Vad kör ni andra, NiMH?
Bra tips om att dra ut externt kablage. Eftersom det är en 100% banbil så kan det bli lite si och så med strömtillförsel (även om jag kan ha underhållsladdning så kommer det ändå finns långa perioder där jag vill ha batteriet helt bortkopplad pga diverse arbete på bilen).
Någon som vet, har åsikter eller egna erfarenheter av typ av batteri som ska användas? Ett exempel (för att löda fast) är Sanyo CR14250SE (ett 3 volt MnO2-Li batteri).
@JohanE : Gissar på att det är två 1.5 volts batterier du hinkar ner i den där behållaren? Men vad för några? Det sitter väl två 3V-batterier normalt sett, körde du parallellkoppling till de båda batterianslutningarna på kretskortet eller hur kopplade du?
EDIT : Fel av mig, original sitter det Varta 500 RST, dessa är AA, NiCd 1.2V 500 mAh.
EDIT : Verkar finnas två varianter. En med två NiCD 1.2V i serie, en annan med två Li/MnO2 3.0V i parallell. Jag har uppenbarligen den förstnämnda. Då blir det enkelt att göra precis som JohanE gjort. Ska jaga lite NiCD 1.2 AA batterier.
EDIT : Doh! NiCD är ju förbjudet sen länge för konsumentbruk. Vad kör ni andra, NiMH?
Last edited by bmw-slangen on 20 Sep 2015, 22:48, edited 7 times in total.
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Instrumentkluster E30 (varv- och hastighetsmätare)
En annan tanke slog mig, fungerar det lika bra utan SI-kretskortet? Någon som provat?
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Instrumentkluster E30 (varv- och hastighetsmätare)
Det verkar som att batterierna är en del av strömförsörjningen till kodpluggen som används för att läsa ut skalningsfaktorer för tex varvräknare och hastighetsmätare. Så det lär inte fungera utan SI-kortet. Vilket förbannat ägghuvud gjorde den designen!?! De visste att dessa batterier hade en högst begränsad livslängd på 80-talet. Ändåså löder de fast dem på kretskortet (vilket dock är utbytbart men ändåså). Jisses...
Har iallafall lött bort dem nu och ska inhandla NiMH batterier och hållare som JohanE tipsade om. Eftersom det är en banbil ska jag gå ett steg längre och dra riktigt långa kablar och även sätta en kontakt emellan kablar och batterihållaren och placera batterihållaren lättåtkomligt och stabilt nånstans inuti mittenkonsollen (det är trots allt en bil som kommer att ibland stå länge utan uppstart).
Jag har som sagt den gamla varianten där det sitter två AA 1.2V NiCd batterier i SERIE.
Nedan en bild som kan eventuellt hjälpa andra. Batteriets pluspol har ett stift och batteriets minuspol har två stift.
I bilden nedan har jag markerat med rött (+) och rött (-) hur batteripackage är kopplat till kretskortet (dvs där man ska löda dit de två kablarna för extern hållare).
De blåa pilarna visar bara hur det är kopplat mellan dessa röda poler.
Streckad pil betyder att den leder via batteriet.
Heldragen pil betyder att den leder via kretskortet (fork it - översta blåa pilen ska vara streckad också - ser jag nu...)
Har iallafall lött bort dem nu och ska inhandla NiMH batterier och hållare som JohanE tipsade om. Eftersom det är en banbil ska jag gå ett steg längre och dra riktigt långa kablar och även sätta en kontakt emellan kablar och batterihållaren och placera batterihållaren lättåtkomligt och stabilt nånstans inuti mittenkonsollen (det är trots allt en bil som kommer att ibland stå länge utan uppstart).
Jag har som sagt den gamla varianten där det sitter två AA 1.2V NiCd batterier i SERIE.
Nedan en bild som kan eventuellt hjälpa andra. Batteriets pluspol har ett stift och batteriets minuspol har två stift.
I bilden nedan har jag markerat med rött (+) och rött (-) hur batteripackage är kopplat till kretskortet (dvs där man ska löda dit de två kablarna för extern hållare).
De blåa pilarna visar bara hur det är kopplat mellan dessa röda poler.
Streckad pil betyder att den leder via batteriet.
Heldragen pil betyder att den leder via kretskortet (fork it - översta blåa pilen ska vara streckad också - ser jag nu...)
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Instrumentkluster E30 (varv- och hastighetsmätare)
gör som jag gjorde, köp batterilöst si-kretskort från usa
nu e detta till e28a, men borde finnas till e30
http://www.ebay.com/itm/62111394273-Bat ... 1a&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
nu e detta till e28a, men borde finnas till e30
http://www.ebay.com/itm/62111394273-Bat ... 1a&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 535i -86
Re: Instrumentkluster E30 (varv- och hastighetsmätare)
hittat =)
http://www.ebay.com/itm/NEW-BMW-Instrum ... 416ffebc71" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.com/itm/NEW-BMW-Instrum ... 416ffebc71" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 535i -86
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Instrumentkluster E30 (varv- och hastighetsmätare)
Coolt tips, Nitro!
Visste inte ens om att denna lösning fanns. Men om det finns underlag att ta fram sådana lösningar, då är ju detta problem ganska utbrett. Så än en gång, hur tänkte den där VDO-sommarvikarien egentligen
För min del så kommer jag inte att lägga de pengarna på mitt instrumentkluster, det ska gå direkt till väghållningen istället! Det är ju en banbil jag bygger, så det är lite andra objectives som gäller. Men hade jag haft en mer entusiastinriktad E30 så hade jag definitivt övervägt ovanstående lösning.
Visste inte ens om att denna lösning fanns. Men om det finns underlag att ta fram sådana lösningar, då är ju detta problem ganska utbrett. Så än en gång, hur tänkte den där VDO-sommarvikarien egentligen
För min del så kommer jag inte att lägga de pengarna på mitt instrumentkluster, det ska gå direkt till väghållningen istället! Det är ju en banbil jag bygger, så det är lite andra objectives som gäller. Men hade jag haft en mer entusiastinriktad E30 så hade jag definitivt övervägt ovanstående lösning.
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Instrumentkluster E30 (varv- och hastighetsmätare)
Crap!
Fortfarande helt död hastighetsmätare.
Däremot så sitter det nu en batterihållare intill ECU'n med fräscha batteri och nu fungerar SI helt prickfritt, så batterilösningen fungerar iallafall.
Jag får gräva vidare, min misstanke är att jag glömt spänningsmatning på några av ingångarna (instrumentklustret verkar matas med spänning från flera pins).
Provade även med två andra instrumentkluster och där var också hastighetsmätaren helt död (samt även varvräknaren).
Varvräknaren finns det en logisk förklaring bakom, dessa två andra jag testade med var av den nyare modellen där rpm-signalen ska komma in på en annan pinne än vad jag har i mitt kablage.
Fortfarande helt död hastighetsmätare.
Däremot så sitter det nu en batterihållare intill ECU'n med fräscha batteri och nu fungerar SI helt prickfritt, så batterilösningen fungerar iallafall.
Jag får gräva vidare, min misstanke är att jag glömt spänningsmatning på några av ingångarna (instrumentklustret verkar matas med spänning från flera pins).
Provade även med två andra instrumentkluster och där var också hastighetsmätaren helt död (samt även varvräknaren).
Varvräknaren finns det en logisk förklaring bakom, dessa två andra jag testade med var av den nyare modellen där rpm-signalen ska komma in på en annan pinne än vad jag har i mitt kablage.
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Instrumentkluster E30 (varv- och hastighetsmätare)
Success!
Nu fungerar hastighetsmätaren.
Efter en del felsökande, elschemaläsande och infosökning så visade det sig att säkring #12 (7.5A) behövs för att hastighetsmätaren ska fungera
Jag provade även utan SI-batterier och hastighetsmätaren fungerade faktiskt utan dessa.
Men jag har den äldre typen av instrumentkluster med annan typ av kodplugg, det kan mycket väl vara så att på den nyare typen av instrumentkluster (med kodpluggen på framsidan) så behövs SI-batterierna för att åtkomst till kodpluggen ska fungera.
Oavsett så är det bra att ha fixat SI-batterierna ändåså - då vet man att det inte är orsaken till andra eventuella problem som kan dyka upp i framtiden.
Nu fungerar hastighetsmätaren.
Efter en del felsökande, elschemaläsande och infosökning så visade det sig att säkring #12 (7.5A) behövs för att hastighetsmätaren ska fungera
Jag provade även utan SI-batterier och hastighetsmätaren fungerade faktiskt utan dessa.
Men jag har den äldre typen av instrumentkluster med annan typ av kodplugg, det kan mycket väl vara så att på den nyare typen av instrumentkluster (med kodpluggen på framsidan) så behövs SI-batterierna för att åtkomst till kodpluggen ska fungera.
Oavsett så är det bra att ha fixat SI-batterierna ändåså - då vet man att det inte är orsaken till andra eventuella problem som kan dyka upp i framtiden.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Instrumentkluster E30 (varv- och hastighetsmätare)
Härligt.
Skönt att du fick till det.
Skönt att du fick till det.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT
M3, M3-replika, 325i, 320iT