bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 6
- Joined: 30 Aug 2015, 11:23
bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!
Har ett stort problem;)!!
orginal insuget under den sitter ett rör med fjäder på ner till tråget! måste jag svetsa igen dom hålen om jag ska sätta i turbo?!
orginal insuget under den sitter ett rör med fjäder på ner till tråget! måste jag svetsa igen dom hålen om jag ska sätta i turbo?!
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!
Det är en dålig ide. Det är återrinningen av olja från toppen till tråget.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!
Prova. det kan bli kul
(det är oljereturen från toppen ner i tråget så nej den ska va som den är )
(det är oljereturen från toppen ner i tråget så nej den ska va som den är )
pm om det är nått
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!
Vänta nu!
Det där är väl ändå vevhusventilationen som beskrivs (bypassgaser som går ned i oljetråget och leds upp i insuget via detta rör för att delta i förbränningen igen) - eller hur !?!
Eller är jag helt seg såhär första dan i veckan?
Oljan från toppen till tråget går väl ändåså via de sex returkanalerna på avgassidan (se #22 i skissen nedan) - eller hur !?!
Det där är väl ändå vevhusventilationen som beskrivs (bypassgaser som går ned i oljetråget och leds upp i insuget via detta rör för att delta i förbränningen igen) - eller hur !?!
Eller är jag helt seg såhär första dan i veckan?
Oljan från toppen till tråget går väl ändåså via de sex returkanalerna på avgassidan (se #22 i skissen nedan) - eller hur !?!
Last edited by bmw-slangen on 28 Sep 2015, 16:19, edited 2 times in total.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!
Nej nej nej. Låt de vara som de är. Vet att vissa har svetsat på en rörstump så de blir ett T o dragit en slang därifrån till en vevhusburk. Jag själv har kört med de orört i flera år med turbo
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!
bmw-slangen wrote:Vänta nu!
Det där är väl ändå vevhusventilationen som beskrivs (bypassgaser som går ned i oljetråget och leds upp i insuget via detta rör för att delta i förbränningen igen) - eller hur !?!
Eller är jag helt seg såhär första dan i veckan?
Oljan från toppen till tråget går väl ändåså via de sex returkanalerna på avgassidan (se #22 i skissen nedan) - eller hur !?!
njäää detta rör går bara igenom insugen in i toppen igen. det går liksom inte in i insuget på det
sättet du tänker
pm om det är nått
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!
Det är väl rör #12 som diskuteras här - eller ?Andy_b wrote:njäää detta rör går bara igenom insugen in i toppen igen. det går liksom inte in i insuget på det
sättet du tänker
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_0129" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 323i -85 : 100% track day car
-
- Posts: 49
- Joined: 02 Sep 2013, 09:42
- Location: Grillby
Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!
det är vevhusventilation, om det var så mycket olja i toppen så det rinner ner där så skulle det aldrig vara problem med trasiga kamaxlar på m20. gör en ordentligt tätning där så slipper du eventuell läckage nere vid blocket när du börjar ladda på lite
Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!
men det är fortfarande inte hål in i insuget från det röret
pm om det är nått
Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!
bmw-slangen wrote:Det är väl rör #12 som diskuteras här - eller ?Andy_b wrote:njäää detta rör går bara igenom insugen in i toppen igen. det går liksom inte in i insuget på det
sättet du tänker
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_0129" onclick="window.open(this.href);return false;
Precis som Andy skriver går de inte in i insuget. De är bara en kanal via insuget o vidare in i toppen.
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!
Jo, det är vevhusventilation (det är inte oljedränering pga hur designen ser ut - läs mer nedan). Förutom förklaringen nedan så står detta omnämnt i instruktionsboken.
Ok, här kommer en short recap om hur det ser ut.
Det berömda röret kommer ju upp från vevhuset (via blocket) och in i insuget, men det går direkt in i ventilhuset (via hålet i toppen) - precis som Andy_b säger.
Och hålet i toppen leder bara rakt in i ventilhuset i toppen - precis som Andy_b också sagt.
Sen vet vi ju att på ventilkåpan sitter en slanganslutning och där finns en slang som leder tillbaka ångorna till precis före gasspjället (för att delta i förbränningen än en gång).
Så ångorna kommer från vevhuset, upp genom röret, genom insuget, upp i ventilhuset (toppen), vidare genom slanganslutningen på ventilkåpan, via en slang och hamnar precis före gasspjället.
So far so good.... Vad är då problemet?
Jo, låt oss ta en titt hur det faktiskt ser ut i toppen under ventilkåpan.
I bilden nedan kan man se hålet från insuget (som uppenbarligen sitter på insugssidan).
Här kan man också se de sex riktiga oljedräneringshålen - fast de sitter på avgassidan.
Varför avgassidan? Jo, motorn lutar ju typ 20 grader åt avgassidan.
Att ha dessa dräneringshål på insugssidan skulle vara extremt ineffektivt då det skulle behöva byggas upp en större mängd olja innan det överkommer lutningen på 20 grader - endast fransmän skulle kunna komma något så galet.
Men låt oss ponera att hålet från insuget faktiskt var avsett att dränera olja från ventilhuset. Förutom lutning på 20 grader åt fel hål finns ett annat problem. Det finns bara ett hål (som sitter över den fjärde cylindern). Men du har fem andra fack som isåfall inte får någon dränering alls. Notera att med kammen installerad så är det höga väggar emellan varje fack. Det betyder att oljenivån skulle behöva vara absurt hög i varje fack innan den spiller över till fack #4 - enda facket med dränering. I princip alla ventiltätningarna skulle isåfall vara mer eller mindre helt under ytan av ett oljehav (om inte de andra oljedräneringshålen fanns).
Här är en bild som visar lutningen på ett M20B25 block och här ser man tydligt de motsvarande sex oljedräneringshålen i blocket (som leder oljan tillbaka i oljetråget).
Ok, här kommer en short recap om hur det ser ut.
Det berömda röret kommer ju upp från vevhuset (via blocket) och in i insuget, men det går direkt in i ventilhuset (via hålet i toppen) - precis som Andy_b säger.
Och hålet i toppen leder bara rakt in i ventilhuset i toppen - precis som Andy_b också sagt.
Sen vet vi ju att på ventilkåpan sitter en slanganslutning och där finns en slang som leder tillbaka ångorna till precis före gasspjället (för att delta i förbränningen än en gång).
Så ångorna kommer från vevhuset, upp genom röret, genom insuget, upp i ventilhuset (toppen), vidare genom slanganslutningen på ventilkåpan, via en slang och hamnar precis före gasspjället.
So far so good.... Vad är då problemet?
Jo, låt oss ta en titt hur det faktiskt ser ut i toppen under ventilkåpan.
I bilden nedan kan man se hålet från insuget (som uppenbarligen sitter på insugssidan).
Här kan man också se de sex riktiga oljedräneringshålen - fast de sitter på avgassidan.
Varför avgassidan? Jo, motorn lutar ju typ 20 grader åt avgassidan.
Att ha dessa dräneringshål på insugssidan skulle vara extremt ineffektivt då det skulle behöva byggas upp en större mängd olja innan det överkommer lutningen på 20 grader - endast fransmän skulle kunna komma något så galet.
Men låt oss ponera att hålet från insuget faktiskt var avsett att dränera olja från ventilhuset. Förutom lutning på 20 grader åt fel hål finns ett annat problem. Det finns bara ett hål (som sitter över den fjärde cylindern). Men du har fem andra fack som isåfall inte får någon dränering alls. Notera att med kammen installerad så är det höga väggar emellan varje fack. Det betyder att oljenivån skulle behöva vara absurt hög i varje fack innan den spiller över till fack #4 - enda facket med dränering. I princip alla ventiltätningarna skulle isåfall vara mer eller mindre helt under ytan av ett oljehav (om inte de andra oljedräneringshålen fanns).
Här är en bild som visar lutningen på ett M20B25 block och här ser man tydligt de motsvarande sex oljedräneringshålen i blocket (som leder oljan tillbaka i oljetråget).
Last edited by bmw-slangen on 04 Oct 2015, 11:38, edited 1 time in total.
E30 323i -85 : 100% track day car
-
- Posts: 49
- Joined: 02 Sep 2013, 09:42
- Location: Grillby
Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!
Bra redovisning!