bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
gustavson_90
Posts: 6
Joined: 30 Aug 2015, 11:23

bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Post by gustavson_90 »

Har ett stort problem;)!!
orginal insuget under den sitter ett rör med fjäder på ner till tråget! måste jag svetsa igen dom hålen om jag ska sätta i turbo?!
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Post by Spiidfriik »

Det är en dålig ide. Det är återrinningen av olja från toppen till tråget.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Post by Andy_b »

Prova. det kan bli kul :)

(det är oljereturen från toppen ner i tråget så nej den ska va som den är )
pm om det är nått
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Post by bmw-slangen »

Vänta nu!

Det där är väl ändå vevhusventilationen som beskrivs (bypassgaser som går ned i oljetråget och leds upp i insuget via detta rör för att delta i förbränningen igen) - eller hur !?!

Eller är jag helt seg såhär första dan i veckan?



Oljan från toppen till tråget går väl ändåså via de sex returkanalerna på avgassidan (se #22 i skissen nedan) - eller hur !?!

Image
Last edited by bmw-slangen on 28 Sep 2015, 16:19, edited 2 times in total.
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
m5micke
Posts: 698
Joined: 13 Jul 2006, 16:22
Location: Gävle

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Post by m5micke »

Nej nej nej. Låt de vara som de är. Vet att vissa har svetsat på en rörstump så de blir ett T o dragit en slang därifrån till en vevhusburk. Jag själv har kört med de orört i flera år med turbo
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Post by Andy_b »

bmw-slangen wrote:Vänta nu!

Det där är väl ändå vevhusventilationen som beskrivs (bypassgaser som går ned i oljetråget och leds upp i insuget via detta rör för att delta i förbränningen igen) - eller hur !?!

Eller är jag helt seg såhär första dan i veckan?



Oljan från toppen till tråget går väl ändåså via de sex returkanalerna på avgassidan (se #22 i skissen nedan) - eller hur !?!

Image

njäää detta rör går bara igenom insugen in i toppen igen. det går liksom inte in i insuget på det
sättet du tänker
pm om det är nått
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Post by bmw-slangen »

Andy_b wrote:njäää detta rör går bara igenom insugen in i toppen igen. det går liksom inte in i insuget på det
sättet du tänker
Det är väl rör #12 som diskuteras här - eller ?

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_0129" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 323i -85 : 100% track day car
vinkelkapen
Posts: 49
Joined: 02 Sep 2013, 09:42
Location: Grillby

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Post by vinkelkapen »

det är vevhusventilation, om det var så mycket olja i toppen så det rinner ner där så skulle det aldrig vara problem med trasiga kamaxlar på m20. gör en ordentligt tätning där så slipper du eventuell läckage nere vid blocket när du börjar ladda på lite
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Post by Andy_b »

men det är fortfarande inte hål in i insuget från det röret
pm om det är nått
User avatar
m5micke
Posts: 698
Joined: 13 Jul 2006, 16:22
Location: Gävle

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Post by m5micke »

bmw-slangen wrote:
Andy_b wrote:njäää detta rör går bara igenom insugen in i toppen igen. det går liksom inte in i insuget på det
sättet du tänker
Det är väl rör #12 som diskuteras här - eller ?

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_0129" onclick="window.open(this.href);return false;

Precis som Andy skriver går de inte in i insuget. De är bara en kanal via insuget o vidare in i toppen.
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Post by bmw-slangen »

Jo, det är vevhusventilation (det är inte oljedränering pga hur designen ser ut - läs mer nedan). Förutom förklaringen nedan så står detta omnämnt i instruktionsboken.



Ok, här kommer en short recap om hur det ser ut.


Det berömda röret kommer ju upp från vevhuset (via blocket) och in i insuget, men det går direkt in i ventilhuset (via hålet i toppen) - precis som Andy_b säger.

Image





Och hålet i toppen leder bara rakt in i ventilhuset i toppen - precis som Andy_b också sagt.

Sen vet vi ju att på ventilkåpan sitter en slanganslutning och där finns en slang som leder tillbaka ångorna till precis före gasspjället (för att delta i förbränningen än en gång).

Så ångorna kommer från vevhuset, upp genom röret, genom insuget, upp i ventilhuset (toppen), vidare genom slanganslutningen på ventilkåpan, via en slang och hamnar precis före gasspjället.

Image






So far so good.... Vad är då problemet?

Jo, låt oss ta en titt hur det faktiskt ser ut i toppen under ventilkåpan.

I bilden nedan kan man se hålet från insuget (som uppenbarligen sitter på insugssidan).
Här kan man också se de sex riktiga oljedräneringshålen - fast de sitter på avgassidan.

Varför avgassidan? Jo, motorn lutar ju typ 20 grader åt avgassidan.
Att ha dessa dräneringshål på insugssidan skulle vara extremt ineffektivt då det skulle behöva byggas upp en större mängd olja innan det överkommer lutningen på 20 grader - endast fransmän skulle kunna komma något så galet.

Men låt oss ponera att hålet från insuget faktiskt var avsett att dränera olja från ventilhuset. Förutom lutning på 20 grader åt fel hål finns ett annat problem. Det finns bara ett hål (som sitter över den fjärde cylindern). Men du har fem andra fack som isåfall inte får någon dränering alls. Notera att med kammen installerad så är det höga väggar emellan varje fack. Det betyder att oljenivån skulle behöva vara absurt hög i varje fack innan den spiller över till fack #4 - enda facket med dränering. I princip alla ventiltätningarna skulle isåfall vara mer eller mindre helt under ytan av ett oljehav (om inte de andra oljedräneringshålen fanns).

Image


Här är en bild som visar lutningen på ett M20B25 block och här ser man tydligt de motsvarande sex oljedräneringshålen i blocket (som leder oljan tillbaka i oljetråget).

Image
Last edited by bmw-slangen on 04 Oct 2015, 11:38, edited 1 time in total.
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Post by Andy_b »

Du har så rätt så

och väldigt bra skrivet
pm om det är nått
vinkelkapen
Posts: 49
Joined: 02 Sep 2013, 09:42
Location: Grillby

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Post by vinkelkapen »

Bra redovisning! 8)
Post Reply