M60B40 och M70B50 turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

M60B40 och M70B50 turbo

Post by Bullen! »

Vad som är relativt gångbart i en oöppnad M50 finns det hur mycket som helst att läsa om. Men hur är det med M60 och M70?

Går det att åka +700hk i v8 och/eller v12 lika bekymmerslöst (nåja) som 500hk i en m50?

Vad är flaskhalsen på motorerna? På riktigt nu, inte autopower-spekulationer utan jag söker svart på vitt.
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: M60B40 och M70B50 turbo

Post by Sten »

700whp M60B40 verkar funka bra,Sikkos gamla motor går då än (tror jag....)
Jag "sålde" den vidare till en kille som körde drifting med den och han använde den i flera år och har nu sålt den vidare.
Han bytte stakar i den efter några säsonger,men dom kan ha varit böjda sen Sikko hade den.

Så 700hk i motorn tror jag är hyfsat "safe",kan dock inte garantera nått :wink: !
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: M60B40 och M70B50 turbo

Post by Marbu »

runt 600whp verkar ju lira fint, dom ras jag har hört är ju ringland och stakar?
verkar ju inte sprickga några block iaf som man kunde läsa om att dom inte palla någonting för några år sedan? :)
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Re: M60B40 och M70B50 turbo

Post by E30Anders »

Filip har bra koll på m60, han har ju kör en del bana också och det verkar ju hålla.....
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=525" onclick="window.open(this.href);return false;

MvhAnders
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: M60B40 och M70B50 turbo

Post by Bullen! »

Jag är så jobbig att jag alltid vill veta varför det gått sönder.
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: M60B40 och M70B50 turbo

Post by Sten »

Motorn som Sikko byggde körde han också med lustgas (ca150hk),när han körde den i En dragrace Nova.
När han körde den på strippen med lustgas (mitten 11....) så gick vänster topplockspakning.
Trodde att det kunde bero på för trångt grenrör på vänster sida,det var inte flödesmässigt optimerat tror jag man kan påstå :wink: .
Den var bromsad typ 709whp har jag för mig alltså ca 900+hk i motorn med lustgas.
När ägaren efter mig plockade isär motor efter två säsonger (har jag för mig...) drifting så var minst en stake böjd.
Vilket en del påstår inte ska gå eftersom det är sintrade stakar i motorn.
Det var på vänster sida så jag tror det var från när Sikko körde lustgas på den,det behöver absolut inte vara så!

Ja vad vill jag säga egentligen....
Jo med en bra mappning så tror jag 700hk (i motorn) borde vara rätt "safe" MEN som sagt kan ju inte garantera nått!
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: M60B40 och M70B50 turbo

Post by Bullen! »

Låter bra.
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: M60B40 och M70B50 turbo

Post by Sten »

Sen är det väl också så att en relativt stor turbo sparar lite mer på grejorna så man får vridtoppen längre upp i registret.
Det är ju då tacksamt på en stor motor där man redan har mycket vrid på låga varv,så att man kan välja ett lite större aggregat utan att "förlora" körbarheten på låga varv.
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: M60B40 och M70B50 turbo

Post by Bullen! »

Jag använder laddtrycksstyrningen flitigt på min orörda m50 med 560hk. Att släppa loss aggregatet fritt blir för mäktigt för maskinens bästa.

M50b25 turbo säljes!
M60b40 köpes!
User avatar
rocket
Posts: 177
Joined: 20 Nov 2009, 17:02
Location: Oslo ca

Re: M60B40 och M70B50 turbo

Post by rocket »

V8 turbo <3
- E30 DAILY DRIVER M20B27 60mm Holset, z45, 1BAR, snikturbo tuned by myself
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
Post Reply