Köpte mig en E30 325 -88 i början av sommaren som gick knasigt i motorn
Hittade även 2st e36or en 94ans 325 å en 95ans 328 som var i sämre skick men motorerna funkade hyffsat
Så receptet blev en e30 med 328 motor med 325insug och 325ans hela motorkabelhärva inkl givare osv för att komma undan tex ews,bytte även kamaxel\vevaxel givarna till e36 325ans
Nu till mitt problem då som jag hoppas nån kan hjälpa mig med
Bilen starta ej,
Bränslepumpen går ej varken på tändning eller när man vrider på startmotorn,men funkar när man byglar ström till den,Försökt följa några olika el scheman nu och får som inte igång den ändå..
Även försökt koppla in typ allt så lite som mörjligt och nu är de bara 4st kablar som är anslutna med varandra,gul\svart å 2-3st gröna å en blå då men de är som ingen skillnad hur jag än kopplar tyvär,
till slut så blev de lite så att friskt kopplat hälften brunnit när man tappade motivationen,provde även att byta kamaxelgivare och box (413) men ingen skillnad,har ström framme vid reläna och de klickar i huvudrelät men är som dåligt med jord vid reläna (huvudrelä,bränslepump,dme)
satt även nå slags stöldskydd\larm i bilen när den köptes men kopplade ur de (tror jag)den var igentligen bara inklippt på den gul\svarta kabeln
Obs är jätte dålig på el och hoppas nån kan hjälpa mig att komma vidare i felsökningen!?
E30 M52B28 startar ej
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: E30 M52B28 startar ej
Har för mej att det är kamsynken som felar. Minns inte säkert hur dock. Om det skiljer i längd mellan givarna eller hur det var. Den ena är iaf hall och den andra vr. Kan vara att givaren inte kan läsa "hjulet" på kammen. Kan fan inte minnas men nån stans i tomrummet ekar det "kamsynk". Värt att kolla upp iaf.
Om du inte visste det så är svart/gul startläge (3) på tändlås till startmotor. Grön är tändningström, läge 2 på tändlås. Och blå är laddlampan från generator.
Om du inte visste det så är svart/gul startläge (3) på tändlås till startmotor. Grön är tändningström, läge 2 på tändlås. Och blå är laddlampan från generator.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
-
- Posts: 77
- Joined: 08 Mar 2009, 22:50
- Location: Gällivare
Re: E30 M52B28 startar ej
Nu har jag varit å tittat till bilen en sväng
kollade om de går att koppla fel nått under insuget i kabelhärvan
Kabeln som går till tomgångsmotorn är väl samma kontakt som till vevaxelgivaren?provade skifta dom men ingen skillnad
kan man ha kopplat fel där nånstans så den inte får trigger signal?
Tycker jag provat alla varianter nu men den startar tyvär inte..
ska bränslepumpen gå 1-2 sec på tädning?
någon som vet vad varje pin out är på boxen 413?tänkte om de går att summra så man vet att kontakterna under insuget är rätt
Även hört att den ska starta om kamaxel givaren inte funkar så länge vev givaren är hel?
kollade om de går att koppla fel nått under insuget i kabelhärvan
Kabeln som går till tomgångsmotorn är väl samma kontakt som till vevaxelgivaren?provade skifta dom men ingen skillnad
kan man ha kopplat fel där nånstans så den inte får trigger signal?
Tycker jag provat alla varianter nu men den startar tyvär inte..
ska bränslepumpen gå 1-2 sec på tädning?
någon som vet vad varje pin out är på boxen 413?tänkte om de går att summra så man vet att kontakterna under insuget är rätt
Även hört att den ska starta om kamaxel givaren inte funkar så länge vev givaren är hel?
Re: E30 M52B28 startar ej
m52 och m50 har olika trigger hjul så om du tog m50 härvan måste du även ta triggerhjuletfrallan009 wrote:Nu har jag varit å tittat till bilen en sväng
kollade om de går att koppla fel nått under insuget i kabelhärvan
Kabeln som går till tomgångsmotorn är väl samma kontakt som till vevaxelgivaren?provade skifta dom men ingen skillnad
kan man ha kopplat fel där nånstans så den inte får trigger signal?
Tycker jag provat alla varianter nu men den startar tyvär inte..
ska bränslepumpen gå 1-2 sec på tädning?
någon som vet vad varje pin out är på boxen 413?tänkte om de går att summra så man vet att kontakterna under insuget är rätt
Även hört att den ska starta om kamaxel givaren inte funkar så länge vev givaren är hel?
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
-
- Posts: 77
- Joined: 08 Mar 2009, 22:50
- Location: Gällivare
Re: E30 M52B28 startar ej
Triggerhjulet ser nästan identiskt ut mellan dom 2 motorerna
"Taggarna" är på samma ställe osv..
men jag bytte till den från 325an men de vart ingen skillnad tyvär
Beställde även en ny vevaxelgivare nu så på fredag så ska jag montera den om inte annat så får jag fortsätta felsöka i helgen
hur är de mellan e30 och e36 med jord och + styrda relän är de nån skillnad på dom? För bränslepumpen ska väl gå en stund på tändning?mrn får bara 3st +14v och inget på de 4 stiftet på relät vid varken tändning eller när jag kör startmotorn igentligen så får jag ut +14v på 3stift på alla dom 3 reläna hela tiden
halv dåliga förklaringar men hoppas ni förstår vad jag menar
"Taggarna" är på samma ställe osv..
men jag bytte till den från 325an men de vart ingen skillnad tyvär
Beställde även en ny vevaxelgivare nu så på fredag så ska jag montera den om inte annat så får jag fortsätta felsöka i helgen
hur är de mellan e30 och e36 med jord och + styrda relän är de nån skillnad på dom? För bränslepumpen ska väl gå en stund på tändning?mrn får bara 3st +14v och inget på de 4 stiftet på relät vid varken tändning eller när jag kör startmotorn igentligen så får jag ut +14v på 3stift på alla dom 3 reläna hela tiden
halv dåliga förklaringar men hoppas ni förstår vad jag menar
-
- Posts: 77
- Joined: 08 Mar 2009, 22:50
- Location: Gällivare
Re: E30 M52B28 startar ej
Montera nya givaren men vart ingen skillnad..
så jag rev isär allt de jag kopplat tidigare,och började om
använde bara dom kablarna jag måste använda typ
Svart/gul,hel grön,grön/violett och vipps så startade bilen
Nu ska jag bara lyckas koppla till lite fler funktioner
så jag rev isär allt de jag kopplat tidigare,och började om
använde bara dom kablarna jag måste använda typ
Svart/gul,hel grön,grön/violett och vipps så startade bilen
Nu ska jag bara lyckas koppla till lite fler funktioner