E46 316ti compact, tvekar vid låga varv och full gas
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E46 316ti compact, tvekar vid låga varv och full gas
Hej! Köpte en annan bil, men den går inte helt bekymmersfritt Bilen upplevs stark i sin karaktär från 1500 varv och uppåt, så inget effekttapp verkar finnas. Problemet som uppstår är orolig tomgång vid kallstart dom första 10 sek, och även vid plattan i mattan från 800-1500rpm så bluddrar och går inte på alla cyl (som de låter). Kan det vara tändspole som spökar?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: E46 316ti compact, tvekar vid låga varv och full gas
Liten uppdatering. När motorn fortfarande är kall, så kan man trycka fullgas direkt från 800rpm, utan att motorn tvekar eller hoppar. Det är tydligen vid varm motor som den blir känsligare för fullgas direkt från tomgång. Kan det finnas någon givare eller sensor som har med detta att göra? Är det lämpligt att kolla lambda vid varm resp. kall motor?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: E46 316ti compact, tvekar vid låga varv och full gas
Ingen av er här på forumet som haft strul med N42-motorn förut?
Jag bytte samtliga tändspolar då ett diagnostest klagade på cyl 2. Bilens tidigare småmissar i landsvägsfart är nu borta helt, dock blev tomgången sämre än innan. Ibland rejält orolig, och kan dö när man frikopplar från motorbroms. Visar fortfarande felkoder p1345 och p1349 vilket betyder tändmissar på cyl 2 och 4. I sin karaktär upplevs motorn stark redan från 1500rpm, vilket känns normalt!
Jag plockade lös lmm och luftfilterbox och kikade runt lite, men såg inga synliga skador. Rengjorde och monterade tillbaka = samma fel. Sprutade startgas utan effekt. Dock vare något under insuget som brummade/lät konstigt, varpå tomgången ökades till 2000rpm. Brummandet försvann och tomgången gick ner till 800 igen. Denna proceduren repeterade sig själv hela tiden med 45 sek mellanrum.
Kan vevhusventilationen låta illa?? Den sitter ju under insuget på dessa, oåtkomligt typ
Jag bytte samtliga tändspolar då ett diagnostest klagade på cyl 2. Bilens tidigare småmissar i landsvägsfart är nu borta helt, dock blev tomgången sämre än innan. Ibland rejält orolig, och kan dö när man frikopplar från motorbroms. Visar fortfarande felkoder p1345 och p1349 vilket betyder tändmissar på cyl 2 och 4. I sin karaktär upplevs motorn stark redan från 1500rpm, vilket känns normalt!
Jag plockade lös lmm och luftfilterbox och kikade runt lite, men såg inga synliga skador. Rengjorde och monterade tillbaka = samma fel. Sprutade startgas utan effekt. Dock vare något under insuget som brummade/lät konstigt, varpå tomgången ökades till 2000rpm. Brummandet försvann och tomgången gick ner till 800 igen. Denna proceduren repeterade sig själv hela tiden med 45 sek mellanrum.
Kan vevhusventilationen låta illa?? Den sitter ju under insuget på dessa, oåtkomligt typ
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: E46 316ti compact, tvekar vid låga varv och full gas
Din excenteraxel är förmodligen nött.
När bilen är kall, så är inte valvetronic aktivt, och ventilerna är helt öppna. Gas regleras med gasspjället. När motorn blir varm så går den över i valvetronic-reglerad gas, men när du gasar så öppnar ventilerna inte som dem ska. Motorn får inte in sig den mängden luft den behöver, tack vare att excenteraxeln inte ändrar höjden på ventilerna.
Testa dra kontakten till exenteraxelns lägessensor (vid oljelocket, under plastkåpan). Motorlampan kommer att tändas, men förmodligen kommer bilen att gå som den ska efteråt. När du drar kontakten så ställer sig excenteraxeln på max ventillyft, precis som när bilen är kall, och den reglerar med gasspjäll ist för valvetronic. Fråga mig inte hur jag vet allt detta..
När bilen är kall, så är inte valvetronic aktivt, och ventilerna är helt öppna. Gas regleras med gasspjället. När motorn blir varm så går den över i valvetronic-reglerad gas, men när du gasar så öppnar ventilerna inte som dem ska. Motorn får inte in sig den mängden luft den behöver, tack vare att excenteraxeln inte ändrar höjden på ventilerna.
Testa dra kontakten till exenteraxelns lägessensor (vid oljelocket, under plastkåpan). Motorlampan kommer att tändas, men förmodligen kommer bilen att gå som den ska efteråt. När du drar kontakten så ställer sig excenteraxeln på max ventillyft, precis som när bilen är kall, och den reglerar med gasspjäll ist för valvetronic. Fråga mig inte hur jag vet allt detta..
/Henrik
Re: E46 316ti compact, tvekar vid låga varv och full gas
Hur vet du allt detta?
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: E46 316ti compact, tvekar vid låga varv och full gas
Men det som är så konstigt är att bilen varvar fint från tomgång när motorn är kall och 60sek framåt (aktiveras valvetronic efter 60sek alltså? ) efter det bluddrar den till 1 sek innan den varvar "rent". enda alternativet att slippa bludder är att bara gasa 20% under den första sekunden, sen ere bara stämpla fullt! har du nån vettig förklaring på varför?HenrikF wrote:Din excenteraxel är förmodligen nött.
När bilen är kall, så är inte valvetronic aktivt, och ventilerna är helt öppna. Gas regleras med gasspjället. När motorn blir varm så går den över i valvetronic-reglerad gas, men när du gasar så öppnar ventilerna inte som dem ska. Motorn får inte in sig den mängden luft den behöver, tack vare att excenteraxeln inte ändrar höjden på ventilerna.
Testa dra kontakten till exenteraxelns lägessensor (vid oljelocket, under plastkåpan). Motorlampan kommer att tändas, men förmodligen kommer bilen att gå som den ska efteråt. När du drar kontakten så ställer sig excenteraxeln på max ventillyft, precis som när bilen är kall, och den reglerar med gasspjäll ist för valvetronic. Fråga mig inte hur jag vet allt detta..
bilen drar iaf jäkligt fint från låga varv och genom hela registret
edit, det var även något brummande ljud under insuget (som det lät) som lät i några sekunder, varpå tomgången sakta ökades till 2000rpm, för att sedan återgå till 800rpm utan brummande ljud. detta återuppkom med 2 minuters mellanrum sen blev jag less och stängde av skiten!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: E46 316ti compact, tvekar vid låga varv och full gas
Under tiden som motorn värms upp så står ventilerna i maximala öppningsläget, och det är gasspjället reglerar mängden luft som kommer in. Det är därför den går som den ska när den är kall.
Testa dra ut kontakten bredvid oljelocket, under plastkåpan, och se om den går som den ska då. Det är kontakten till lägessensorn på excenteraxeln, och när du tar av den så går valvetronic i felsäkert läge och ställer ventilerna på max lyft. Det är inga konstigheter att köra bilen så, men du kan få problem med besiktningen, då motorlampan tänds.
Testa dra ut kontakten bredvid oljelocket, under plastkåpan, och se om den går som den ska då. Det är kontakten till lägessensorn på excenteraxeln, och när du tar av den så går valvetronic i felsäkert läge och ställer ventilerna på max lyft. Det är inga konstigheter att köra bilen så, men du kan få problem med besiktningen, då motorlampan tänds.
/Henrik
Re: E46 316ti compact, tvekar vid låga varv och full gas
Okej ska prova rycka kontakten till sensorn! Återkommer hur resultatet blir..
Men jag såg en lös sladd igår, med en kontakt som inte går någonstans. Vad hör den till? Till vänster i bild...
Men jag såg en lös sladd igår, med en kontakt som inte går någonstans. Vad hör den till? Till vänster i bild...
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: E46 316ti compact, tvekar vid låga varv och full gas
Kopplade ur givaren till vvt igår, och nu går den markant bättre. Inte svårtstartad, går på samtliga cylindrar vid tomgång, överlag inga konstigheter. Den känns slöare upp till 3500rpm dock, och motorbromsar inte lika mycket som innan. Vi får se vad bränsleförbrukningen kommer bli! Den låg på 0,75 innan.
Men en fundering.. Ska jag behöva åka runt såhär nu? Är det besvärligt att åtgärda det faktiska problemet?
Men en fundering.. Ska jag behöva åka runt såhär nu? Är det besvärligt att åtgärda det faktiska problemet?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: E46 316ti compact, tvekar vid låga varv och full gas
På min var det returfjädrarna till vipporna som gått av, gav även ett rasslande ljud på vissa varvtal.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Re: E46 316ti compact, tvekar vid låga varv och full gas
Verkar inte vara nån höjdarmotor BMW fått ihop.. Däremot fungerar väl dom 6-cylindriga maskinerna bättre? Det är väl mig veterligen ungefär samma konstruktion? Nåväl.. Vi får se hur länge denna hänger med.. Den går ju jäkligt tyst å fint åtminstoneBäckis wrote:På min var det returfjädrarna till vipporna som gått av, gav även ett rasslande ljud på vissa varvtal.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74