Problem med varmt bränsle?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Problem med varmt bränsle?
har en m60 turbo 8,6 i komp som jag kör med 98 oktan
jag har en turbobandit pump som ska flöda 336 vid 3 bar. Bilen går kanon tills bränslet blir varmt (tror jag) för då börjar den gå snålt mot slutet precis som att pumpen inte klarar mer, spelar ingen roll om jag ställer på massa i bränslemappen.
jag tycker inte bränslet blir överdrivet varmt.. men kan de vara de som spökar? efter att de börjat krångla kan bilen stå tills den är kall och den går bra fett istället, någon som haft liknande problem? verkar funka bra med mycket bränsle i tanken.
har original pump i tanken som matar en catch och så vidare till turbobanditens pump och retur i catch
jag har en turbobandit pump som ska flöda 336 vid 3 bar. Bilen går kanon tills bränslet blir varmt (tror jag) för då börjar den gå snålt mot slutet precis som att pumpen inte klarar mer, spelar ingen roll om jag ställer på massa i bränslemappen.
jag tycker inte bränslet blir överdrivet varmt.. men kan de vara de som spökar? efter att de börjat krångla kan bilen stå tills den är kall och den går bra fett istället, någon som haft liknande problem? verkar funka bra med mycket bränsle i tanken.
har original pump i tanken som matar en catch och så vidare till turbobanditens pump och retur i catch
-
- Posts: 49
- Joined: 02 Sep 2013, 09:42
- Location: Grillby
Re: Problem med varmt bränsle?
Nja, det går mer fett med varmare bränsle, kontrollera insugstemp m.m så den inte spelar spratt med dig
Re: Problem med varmt bränsle?
hm, runt 40 grader med lite fart har jag ju så de känns som de stämmer?
spelar ju ingen roll om jag fettar på i mappen så får ja inte ner AFR på högsta effekten precis som att de inte finns mer bränsle? BTR är en Aeromotive.
men som sagt nästa dag så finns de massa bränsle att tillgå. verkar vara samma fenomen om man tankar fullt, kallare bränsle?
pumpen ska ju klara bra mycket mer effekt än vad jag kör med nu, ligger väl runt 500hk bensin
spelar ju ingen roll om jag fettar på i mappen så får ja inte ner AFR på högsta effekten precis som att de inte finns mer bränsle? BTR är en Aeromotive.
men som sagt nästa dag så finns de massa bränsle att tillgå. verkar vara samma fenomen om man tankar fullt, kallare bränsle?
pumpen ska ju klara bra mycket mer effekt än vad jag kör med nu, ligger väl runt 500hk bensin
Re: Problem med varmt bränsle?
Går snålare med varmt bränsle.vinkelkapen wrote:Nja, det går mer fett med varmare bränsle, kontrollera insugstemp m.m så den inte spelar spratt med dig
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Problem med varmt bränsle?
Titta så att bränsletrycket ökar lika som laddtrycket.
Klent kablage till pumpen?
Klent kablage till pumpen?
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
Mobil: 073-845 96 31
Re: Problem med varmt bränsle?
kablaget till pumpen är ordentligt.
om bränsletrycket inte följer laddtrycket när problemet uppstår är de väl pumpen som inte orkar?
de skulle ju betyda att pumpen vid detta tillfälle tappat minst 30% av sin kapacitet, kan de stämma med att bränslet/pumpen tappar så mycket vid höga temperaturer?
om bränsletrycket inte följer laddtrycket när problemet uppstår är de väl pumpen som inte orkar?
de skulle ju betyda att pumpen vid detta tillfälle tappat minst 30% av sin kapacitet, kan de stämma med att bränslet/pumpen tappar så mycket vid höga temperaturer?
-
- Posts: 49
- Joined: 02 Sep 2013, 09:42
- Location: Grillby
Re: Problem med varmt bränsle?
Vet inte om vi menar samma sak?cerveza wrote:Går snålare med varmt bränsle.vinkelkapen wrote:Nja, det går mer fett med varmare bränsle, kontrollera insugstemp m.m så den inte spelar spratt med dig
men t.ex etanol.nu har en hel forumsdel om förvärmning för att köra med låg bränsleförbrukning, om du inte kompenserar bränslemappen mot bränsletemp kommer bilen gå mer fett om du inte kompenserar med antingen bränsletempratur eller Lambdasond
Nu år ju inte bensin lika känsligt men reagerar åt samma håll
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=238" onclick="window.open(this.href);return false;
Om du ska veta exakt vad ditt system levererar för l/min så lär du flöda det vid railen, förluster via slangar och förkrympningar kan spela in, även tempratur på bränsle kan påverka pumpen beroende på konstruktion men 30% förlust låter mycket, men inget jag kan svara på, kan ju vara en kombination också av båda delarna
Såg nu att du försökt ställa på i bränslemappen utan resultat.. Vad kör du för spridare? T.ex bosch naturgasspridare har tydligen folk haft bekymmer med när det gäller tempraturer
Re: Problem med varmt bränsle?
Kan även vara regulatorn som jävlasMarbu wrote:kablaget till pumpen är ordentligt.
om bränsletrycket inte följer laddtrycket när problemet uppstår är de väl pumpen som inte orkar?
de skulle ju betyda att pumpen vid detta tillfälle tappat minst 30% av sin kapacitet, kan de stämma med att bränslet/pumpen tappar så mycket vid höga temperaturer?
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
Mobil: 073-845 96 31
-
- Posts: 49
- Joined: 02 Sep 2013, 09:42
- Location: Grillby
Re: Problem med varmt bränsle?
Får regulatorn laddtryck?
Re: Problem med varmt bränsle?
Om jag kör en bil i bänken som har en bränsletemp på 20 grader och 0.82 på full belastning som jag sedan låter bränsletempen gå upp på 60 grader så kommer jag helt plötsligt ligga väldigt snålt då densiteten minskar vid temperaturstegringen vilket medför att du inte får in samma mängd molekyler per ms av öppen spridare då avståndet mellan molekylerna har ökat.vinkelkapen wrote:Vet inte om vi menar samma sak?cerveza wrote:Går snålare med varmt bränsle.vinkelkapen wrote:Nja, det går mer fett med varmare bränsle, kontrollera insugstemp m.m så den inte spelar spratt med dig
men t.ex etanol.nu har en hel forumsdel om förvärmning för att köra med låg bränsleförbrukning, om du inte kompenserar bränslemappen mot bränsletemp kommer bilen gå mer fett om du inte kompenserar med antingen bränsletempratur eller Lambdasond
Nu år ju inte bensin lika känsligt men reagerar åt samma håll
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=238" onclick="window.open(this.href);return false;
Om du ska veta exakt vad ditt system levererar för l/min så lär du flöda det vid railen, förluster via slangar och förkrympningar kan spela in, även tempratur på bränsle kan påverka pumpen beroende på konstruktion men 30% förlust låter mycket, men inget jag kan svara på, kan ju vara en kombination också av båda delarna
Såg nu att du försökt ställa på i bränslemappen utan resultat.. Vad kör du för spridare? T.ex bosch naturgasspridare har tydligen folk haft bekymmer med när det gäller tempraturer
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Problem med varmt bränsle?
kör med bosch 1200cc spridare som är köpta här men verkar inte finnas kvar i shopen.
Ja alltså jag har inga problem men blandningen när bilen stått eller när jag har mycket bensin i tanken, verkar komma när jag är ute och kör en längre period och bensinen börjar ta slut.. kommer väldigt plötsligt med.
tänkte beställa en trycksensor till bränslet så kan ja köra in den i sprutet med så får ja ju stenkoll på den biten.
men hur löser man problemet med varmt bränsle?, tempgivare i bränslet och en kompensering i sprutet? eller är de bara att få ner tempen med PWM styrning på pumpar eller bränslekyl som gäller? men står man still en längre stund är de nästan svårt att undkomma är ju rejält varmt i vid railen på min m60
Ja alltså jag har inga problem men blandningen när bilen stått eller när jag har mycket bensin i tanken, verkar komma när jag är ute och kör en längre period och bensinen börjar ta slut.. kommer väldigt plötsligt med.
tänkte beställa en trycksensor till bränslet så kan ja köra in den i sprutet med så får ja ju stenkoll på den biten.
men hur löser man problemet med varmt bränsle?, tempgivare i bränslet och en kompensering i sprutet? eller är de bara att få ner tempen med PWM styrning på pumpar eller bränslekyl som gäller? men står man still en längre stund är de nästan svårt att undkomma är ju rejält varmt i vid railen på min m60
-
- Posts: 49
- Joined: 02 Sep 2013, 09:42
- Location: Grillby
Re: Problem med varmt bränsle?
Ok. Är lite osäker men Googla boschnumret är det dom spridarna har folk haft väldiga bekymmer med dom och dom som säljer dom nu för tiden skriver att dom inte tar nå ansvar för dom
Ja, en kompensering mot temp är ju aldrig dumt, hur mycket bensin påverkas av värme är ju en annan bra fråga..
Sen kan du övervaka tryck med referens mot MAP så kan du ha varning för det också
Men iom det kvittar hur mycket du ställer på så är det något annat som felar
Det är inte förpumpen som inte hinner leverera?
Ja, en kompensering mot temp är ju aldrig dumt, hur mycket bensin påverkas av värme är ju en annan bra fråga..
Sen kan du övervaka tryck med referens mot MAP så kan du ha varning för det också
Men iom det kvittar hur mycket du ställer på så är det något annat som felar
Det är inte förpumpen som inte hinner leverera?
- daniel-635
- Posts: 210
- Joined: 24 Nov 2008, 21:13
Re: Problem med varmt bränsle?
Jag tror även att temperaturen på själva spridaren spelar roll.cerveza wrote:
Om jag kör en bil i bänken som har en bränsletemp på 20 grader och 0.82 på full belastning som jag sedan låter bränsletempen gå upp på 60 grader så kommer jag helt plötsligt ligga väldigt snålt då densiteten minskar vid temperaturstegringen vilket medför att du inte får in samma mängd molekyler per ms av öppen spridare då avståndet mellan molekylerna har ökat.
De elektriska egenskaperna på själva ventilen ändras med temperaturen (Ungefär som att en startmotor blir trött när den är varm)
Jag hade problem med varmstart på min 635a innan jag upptäckte detta fenomen, den behöver helt enkelt "choke" även varm för att det ska funka.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Re: Problem med varmt bränsle?
Absolut, men till största del är nog ditt problem "heat soak" eller att ditt bränsle var varmt när det stått i railen och i spridarna. OEM tillverkarna har oxå haft huvudbry med detta.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Problem med varmt bränsle?
ja de sistnämnda ställer man i "post start enrichment" i nira 7
kan man ställa på mer bränsle på ett antal cykler efter start även vid varm motor
har fått tips om ånglås angående mitt problemn och de låter ju rimligt efterssom de infinner sig så plötsligt och så "obotligt"
lösningen tills vidare är att hålla koll på AFR och inte köra på de sista i tanken. kanske även är bra med STOR retur från catch till tank så man får mer cirkulation på bränslet mellan dom...
kan man ställa på mer bränsle på ett antal cykler efter start även vid varm motor
har fått tips om ånglås angående mitt problemn och de låter ju rimligt efterssom de infinner sig så plötsligt och så "obotligt"
lösningen tills vidare är att hålla koll på AFR och inte köra på de sista i tanken. kanske även är bra med STOR retur från catch till tank så man får mer cirkulation på bränslet mellan dom...
Re: Problem med varmt bränsle?
Är det Nira i7 så har dom en bugg i cranking mapparna i de flesta av sina firmwares. Ånglås tror jag inte på då det bara infinner sig på lågtryckssystem så som förgasare eller returlösa högtryckssystem.Marbu wrote:ja de sistnämnda ställer man i "post start enrichment" i nira 7
kan man ställa på mer bränsle på ett antal cykler efter start även vid varm motor
har fått tips om ånglås angående mitt problemn och de låter ju rimligt efterssom de infinner sig så plötsligt och så "obotligt"
lösningen tills vidare är att hålla koll på AFR och inte köra på de sista i tanken. kanske även är bra med STOR retur från catch till tank så man får mer cirkulation på bränslet mellan dom...
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.