M50b25 turbo, AFR-problem

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Dipy
Posts: 14
Joined: 27 Feb 2015, 22:23

M50b25 turbo, AFR-problem

Post by Dipy »

Tjena!
har ju en e36 turbo med fekzen chip i,
han sa ju att optimala var att den skulle ligga på 9,7afr i tomgång/Cruise men den är mer 12,5-15 idag typ.. Vet ni vad problemet kan vara?
vad ska bränsletrycket ungefär ligga runt? (Deka 630)
Har nya stift knackade till 0,5

Samt den liksom slår av vid 0,5 bar? Vad kan det vara?!

Skulle vara jättebra om ni har något tips :)
Med vänlig hälsning,
Fractal101
Posts: 23
Joined: 24 Sep 2014, 19:06

Re: M50b25 turbo, AFR-problem

Post by Fractal101 »

prata med fekzen är ju trots allt han som tillverkat chippet?
han lär väl veta vilket bränsletryck du bör ha?
Bygger en E36 Touring 2JZgtevvti

Fredrik Bjerstedt
Dipy
Posts: 14
Joined: 27 Feb 2015, 22:23

Re: M50b25 turbo, AFR-problem

Post by Dipy »

Fractal101 wrote:prata med fekzen är ju trots allt han som tillverkat chippet?
han lär väl veta vilket bränsletryck du bör ha?
Yes, har kollat med honom om det :)

Men angående att den slår av, kan de va något med att jag har original lmm så den bottnar? Så man tex ska byta till 535?
Eller några andra tips?
Allx
Posts: 212
Joined: 24 Aug 2008, 11:16
Location: Västerås

Re: M50b25 turbo, AFR-problem

Post by Allx »

Dipy wrote:Tjena!
har ju en e36 turbo med fekzen chip i,
han sa ju att optimala var att den skulle ligga på 9,7afr i tomgång/Cruise men den är mer 12,5-15 idag typ.. Vet ni vad problemet kan vara?
vad ska bränsletrycket ungefär ligga runt? (Deka 630)
Har nya stift knackade till 0,5

Samt den liksom slår av vid 0,5 bar? Vad kan det vara?!

Skulle vara jättebra om ni har något tips :)
Med vänlig hälsning,
Om den ska vara på 9.7 måste du ställa om BBL till etanolens lambda1.
Post Reply