Akut problem med Mercedes w210 E430!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Blöjan

Akut problem med Mercedes w210 E430!

Post by Blöjan »

Har misstänkt en längre tid att min nyckel till bilen börjat krångla med att kunna starta bilen.

Detta är en såkallad "smart key" med infraröd kodning till bilen och alltså ingen "vanlig" nyckel.

Problemet är nu så att det fungerar utan problem att öppna och låsa bilen med nyckelns knappar.
Men när jag stoppar nyckeln i hålet så låser inte rattlåset upp. Ibland så låser den upp men jag kan inte starta bilen. Och ibland så fungerar den klockrent...

Självklart så har jag bytt batterierna, ingen skillnad. Gjorde rent mottagaren på utsidan och nyckeln på insidan. Ingen skillnad.
Plockade isär nyckeln för att byta skal men fick tyvärr fel skal såklart..
Passade då på att dubbelkolla att om infraröda lampan lös och den blinkade till en snabbis så fort jag stoppade in nyckeln i hålet. Vet däremot inte om den blinkningen ska räcka för att starta bilen?

Behöver alltså ta reda på om det är nyckeln eller om det är mottagaren i hålet som är torsk...

En ny nyckel kostar 3000 hos merca så vill gärna vara säker på vad som är sönder innan jag bestämmer en sådan..
Image
-073-7266 822-

325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
Post Reply