Lämpliga sänkfjädrar bak E30
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Lämpliga sänkfjädrar bak E30
Bryter ut från denna tråden och skapar en helt ny...
Som sagt, har fått lite problem. Detta är vad jag har just nu.
Fram : 60 mm sänkning (H&R Cup Kit Sport)
Bak : 40 mm sänkning (Supersport 75141 fjädrar med tillhörande dämpare)
Nu trodde jag att 60/40 skulle bli perfekt.
Men den är ju för fasiken på TOK för hög där bak!
Jag mätte igår och jag behöver sänka den YTTERLIGGARE 40 mm där bak (trots att jag redan har 40 mm sänkfjädrar där bak).
Jag har dubbelkollat märkningen på fjädrarna och det är verkligen Supersport 75141.
Dessa är de fjädrar som används i deras sänkningskit för att sänka 40 mm där bak.
Dock så är de gjorda för Touring/Cabriolet, så det kan förklara lite varför den är så hög där bak - men inte allt.
Någon som vet (eller har exempel på) vilka fjädrar som behövs för att få ned baken ytterliggare 40 mm?
Den lägsta sänkningen för bak jag sett är 60 mm - är det en sådan man behöver skaffa? Räcker det? Enligt mätningen behöver jag ju sänka YTTERLIGARE 40 mm mot vad jag har idag.
Som sagt, har fått lite problem. Detta är vad jag har just nu.
Fram : 60 mm sänkning (H&R Cup Kit Sport)
Bak : 40 mm sänkning (Supersport 75141 fjädrar med tillhörande dämpare)
Nu trodde jag att 60/40 skulle bli perfekt.
Men den är ju för fasiken på TOK för hög där bak!
Jag mätte igår och jag behöver sänka den YTTERLIGGARE 40 mm där bak (trots att jag redan har 40 mm sänkfjädrar där bak).
Jag har dubbelkollat märkningen på fjädrarna och det är verkligen Supersport 75141.
Dessa är de fjädrar som används i deras sänkningskit för att sänka 40 mm där bak.
Dock så är de gjorda för Touring/Cabriolet, så det kan förklara lite varför den är så hög där bak - men inte allt.
Någon som vet (eller har exempel på) vilka fjädrar som behövs för att få ned baken ytterliggare 40 mm?
Den lägsta sänkningen för bak jag sett är 60 mm - är det en sådan man behöver skaffa? Räcker det? Enligt mätningen behöver jag ju sänka YTTERLIGARE 40 mm mot vad jag har idag.
E30 323i -85 : 100% track day car
- turbolarssa
- Posts: 232
- Joined: 30 Aug 2010, 15:58
- Location: Lidköping
Re: Lämpliga sänkfjädrar bak E30
Sådär blev min e30-86 4dörrars när ja lånade sänkfjädrar från min Touring-89 så nånting skiljer för på touringen ser de bra ut... //Larsson
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Lämpliga sänkfjädrar bak E30
Mycket intressant info!
Stämmer, fjädrar till Touring och Cabriolet är "kraftigare" (Touring har allmänt sett lite kraftigare bakvagn pga lastförmågan och Cabriolet har också lite kraftigare bakvagn troligtvis pga förvaringen av taket och eventuella förstärkningar).
Det är likadant med 4- och 6-cyl, där skiljer fjädrarna också sig åt pga skilnaden i vikt på motorn.
Ok, men då finns det kanske hopp! Då är det isåfall 60 mm sänkfjädrar för en Sedan/Coupe jag bör sikta på då!
Någon som vill byta 60 mm Touring/Cabriolet sänkfjädrar bak mot liknande för Sedan/Coupe?
Stämmer, fjädrar till Touring och Cabriolet är "kraftigare" (Touring har allmänt sett lite kraftigare bakvagn pga lastförmågan och Cabriolet har också lite kraftigare bakvagn troligtvis pga förvaringen av taket och eventuella förstärkningar).
Det är likadant med 4- och 6-cyl, där skiljer fjädrarna också sig åt pga skilnaden i vikt på motorn.
Ok, men då finns det kanske hopp! Då är det isåfall 60 mm sänkfjädrar för en Sedan/Coupe jag bör sikta på då!
Någon som vill byta 60 mm Touring/Cabriolet sänkfjädrar bak mot liknande för Sedan/Coupe?
E30 323i -85 : 100% track day car
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Lämpliga sänkfjädrar bak E30
Har inte pre facelift "högre skärmkanter" och därför ser det ut sådär? Min rwd E30 facelift med 60/40 ser inte ut sådär iaf
Skönare med justerbart dock som på IXen
Skönare med justerbart dock som på IXen
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Lämpliga sänkfjädrar bak E30
Mer intressant info!
Har inte ens tänkt på att pre-facelift har högre skärmkanter, men det ser onekligen ut att vara så!
@Nisse Järnet : Men dina 60/40 fjädrar var avsedda för Sedan/Coupe, inte för Touring/Cabriolet - eller hur?
Nu är min dessutom lättad en anings där bak (inget baksäte, inredning, reservhjul, endast en halv bensintank med ca 5 liter bensin i) - men det gör bara några millimeter.
Lutar åt att Touring/Cabriolet får bytas ut mot Sedan/Coupe fjädrar...
Har inte ens tänkt på att pre-facelift har högre skärmkanter, men det ser onekligen ut att vara så!
@Nisse Järnet : Men dina 60/40 fjädrar var avsedda för Sedan/Coupe, inte för Touring/Cabriolet - eller hur?
Nu är min dessutom lättad en anings där bak (inget baksäte, inredning, reservhjul, endast en halv bensintank med ca 5 liter bensin i) - men det gör bara några millimeter.
Lutar åt att Touring/Cabriolet får bytas ut mot Sedan/Coupe fjädrar...
E30 323i -85 : 100% track day car
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Lämpliga sänkfjädrar bak E30
Stämmer att 60/40 var för sedanbmw-slangen wrote:Mer intressant info!
Har inte ens tänkt på att pre-facelift har högre skärmkanter, men det ser onekligen ut att vara så!
@Nisse Järnet : Men dina 60/40 fjädrar var avsedda för Sedan/Coupe, inte för Touring/Cabriolet - eller hur?
Nu är min dessutom lättad en anings där bak (inget baksäte, inredning, reservhjul, endast en halv bensintank med ca 5 liter bensin i) - men det gör bara några millimeter.
Lutar åt att Touring/Cabriolet får bytas ut mot Sedan/Coupe fjädrar...
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Lämpliga sänkfjädrar bak E30
Tackar!
Då kanske 60 mm fjädrar för sedan där bak blir för mycket...
Asch, enklast är att prova sig fram - tar det jag kommer över först och provar.
På sikt ska riktiga dedikerade banracing-prylar dit, men det är en investering på ca 15-20K - så det får vänta en säsong till eller två.
Då kanske 60 mm fjädrar för sedan där bak blir för mycket...
Asch, enklast är att prova sig fram - tar det jag kommer över först och provar.
På sikt ska riktiga dedikerade banracing-prylar dit, men det är en investering på ca 15-20K - så det får vänta en säsong till eller två.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Lämpliga sänkfjädrar bak E30
Jag hade samma problem (för hög bak) på min 85a (k-sport inte coilover).
Håller på att lösa problemet just nu med facelift skärmkant (hamnar ca 30mm lägre) men måste nog byta bakpanel och sidorna bak för att få det lägre utseendemässigt
Dock så har jag schimsat bakvagnsbalken lite
Håller på att lösa problemet just nu med facelift skärmkant (hamnar ca 30mm lägre) men måste nog byta bakpanel och sidorna bak för att få det lägre utseendemässigt
Dock så har jag schimsat bakvagnsbalken lite
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Lämpliga sänkfjädrar bak E30
Intressant!
Ja, dels finns nog en visuell aspekt där de med post-facelift paneler ser mer sänkta ut än de med pre-facelift (med samma sänkfjädrar).
Men i mitt fall är det faktiskt även en fysisk aspekt på det, då dörrkanterna/trösklarna är lägre där fram än där bak (så hela bilen har en svag rake).
Jagar som sagt 60 mm sänkfjädrar (för E30 Sedan/Coupe) - är det någon som har så skrik till!
Återkommer med resultat så fort jag fixat denna typ av fjädrar.
Ja, dels finns nog en visuell aspekt där de med post-facelift paneler ser mer sänkta ut än de med pre-facelift (med samma sänkfjädrar).
Men i mitt fall är det faktiskt även en fysisk aspekt på det, då dörrkanterna/trösklarna är lägre där fram än där bak (så hela bilen har en svag rake).
Jagar som sagt 60 mm sänkfjädrar (för E30 Sedan/Coupe) - är det någon som har så skrik till!
Återkommer med resultat så fort jag fixat denna typ av fjädrar.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Lämpliga sänkfjädrar bak E30
Har ett par fjädrar men vet inte vad de är för några de mäter ca 200mm
Har du ändrat bakvagnen? Andra silentblock eller ställbara hjulvinklar?
Lite högre bak än fram är e30 orginal.
Hijack eller vad det hette då när det va populärt
Har du ändrat bakvagnen? Andra silentblock eller ställbara hjulvinklar?
Lite högre bak än fram är e30 orginal.
Hijack eller vad det hette då när det va populärt
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Lämpliga sänkfjädrar bak E30
Nej, bakvagnen är original (föurutom silentblock i delrin men det påverkar inte bakvagnsbryggans infästning och placering).
Ha ha! Jo, en hi-jacker från 70/80-talet var det första jag tänkte på när den jag sänkte ner den efter att ha varit på tronen som pallbockskung i flera år Lite cool och annorlunda look kanske, men det var liksom inte det jag hade tänkt mig på den här bilen.
Men fjädrarna var som sagt fel (de var avsedda för Touring/Cabriolet). På jakt efter 60 mm för Sedan/Coupe, återkommer med hur det blev när jag fixat detta.
Ha ha! Jo, en hi-jacker från 70/80-talet var det första jag tänkte på när den jag sänkte ner den efter att ha varit på tronen som pallbockskung i flera år Lite cool och annorlunda look kanske, men det var liksom inte det jag hade tänkt mig på den här bilen.
Men fjädrarna var som sagt fel (de var avsedda för Touring/Cabriolet). På jakt efter 60 mm för Sedan/Coupe, återkommer med hur det blev när jag fixat detta.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Lämpliga sänkfjädrar bak E30
Läste i nån tråd (för att kolla) då va det en som sålde 200mm fjädrar som 60 sänkning
kan skicka dem emot frakt
kan skicka dem emot frakt
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Lämpliga sänkfjädrar bak E30
Tackar, tackar!t79sk8s wrote:Läste i nån tråd (för att kolla) då va det en som sålde 200mm fjädrar som 60 sänkning
kan skicka dem emot frakt
Men måste dock avböja, höjden på en fjäder säger tyvärr inte mycket om vad den totala statiska sänkningen blir (ska du räkna måste du veta materialets skjuvmodul, tråddiameter, antal varv, etc och är det progressiva fjädrar blir det ännu krångligare).
Men skickas de helt gratis till mig och någon provinstallerar dem helt gratis åt mig så är jag beredd att chansa
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Lämpliga sänkfjädrar bak E30
Ok
Skriv gärna resultatet sen när det är testat
Skriv gärna resultatet sen när det är testat
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Lämpliga sänkfjädrar bak E30
Now we're talking!
Felet var mycket riktigt att bakfjädrarna var gjorda för Touring/Cabriolet.
Fick beställa ett nytt paket (60/60 för Sedan/Coupe) - dessa innehöll Supersport 75139 fjädrarna som jag ville ha.
Så jag gick från 40 mm Touring/Cabriolet till 60 mm Sedan/Coupe.
Ride height ändrades från 390 mm till 340 mm, dvs 50 mm skillnad.
20 mm pga 40->60
30 mm pga Touring/Cabriolet->Sedan/Coupe
Monteringen av 19 mm bakre krängningshämmaren sket sig dock, lika bra att invänta förstärka fästen ändåså...
Som så mycket annat, det gäller att vara uppmärksam på vad man köper...
Felet var mycket riktigt att bakfjädrarna var gjorda för Touring/Cabriolet.
Fick beställa ett nytt paket (60/60 för Sedan/Coupe) - dessa innehöll Supersport 75139 fjädrarna som jag ville ha.
Så jag gick från 40 mm Touring/Cabriolet till 60 mm Sedan/Coupe.
Ride height ändrades från 390 mm till 340 mm, dvs 50 mm skillnad.
20 mm pga 40->60
30 mm pga Touring/Cabriolet->Sedan/Coupe
Monteringen av 19 mm bakre krängningshämmaren sket sig dock, lika bra att invänta förstärka fästen ändåså...
Som så mycket annat, det gäller att vara uppmärksam på vad man köper...
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Lämpliga sänkfjädrar bak E30
vad är det för storlek på fälgarna och profil på däcken?
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Lämpliga sänkfjädrar bak E30
Det där bör vara de mindre fälgarna, dvs 17"x7.5" ET40 med 225/45 däck (längre fram ska 17"x8.5" med r-däck användas).
E30 323i -85 : 100% track day car