tips för torrsumpsbygge m60

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
martin.j0hansson
Posts: 402
Joined: 20 May 2011, 20:21
Location: Nybro

tips för torrsumpsbygge m60

Post by martin.j0hansson »

Söker enligt topic tips vid torrsumpsbygge på m60. Har ev tänkt mig en weiss nascarpump med fyra sugsteg och ett trycksteg. Hur stor oljetank kan man tänka sig behöva, kör en e30 m60 turbo och har trångt i motorutrymmet så vill helst inte ha alltför stor tank. Kan man montera oljetankten i bagage eller blir tryck och sugledningar för långa för optimal funktion? Hade sedan tänkt ansluta tryckslangen på blocket där original oljefilterhus sitter monterat.

Tips och tankar mottages gärna.

Med vänlig hälsning Martin
martin.j0hansson
Posts: 402
Joined: 20 May 2011, 20:21
Location: Nybro

Re: tips för torrsumpsbygge m60

Post by martin.j0hansson »

inga tips?
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: tips för torrsumpsbygge m60

Post by Marbu »

Något jag märkt är att man måste upp i AN12 för att inte nipplarna ska få mindre innerdiameter än original oljeledningar.
User avatar
nicnir90
Posts: 312
Joined: 16 Sep 2010, 17:57
Location: Malmö

Re: tips för torrsumpsbygge m60

Post by nicnir90 »

Jag har gängar M16x1.5 rakt in i blocket. Kör med hydralkopplingar och filterhållaren för skruvfilter. Kommer inte exat ihåg diametrarna men tror rören är 10mm invändigt. Har iaf inte haft några problem med varken trycket eller att det skulle bygga värme.

Image
Image
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne

BMW E28 528i -85
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: tips för torrsumpsbygge m60

Post by Marbu »

när jag körde med AN8 och ett oljekyl från KL så fick jag övertryck i slangarna.. över 10 bar kall motor

men AN8 är nog något mindre än 10mm inväntigt i kopplingarna? original är väl runt 13.5mm invändigt
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: tips för torrsumpsbygge m60

Post by TheLeaf »

Marbu wrote:när jag körde med AN8 och ett oljekyl från KL så fick jag övertryck i slangarna.. över 10 bar kall motor

men AN8 är nog något mindre än 10mm inväntigt i kopplingarna? original är väl runt 13.5mm invändigt
http://www.h2mracing.se/webbutik/produc ... 8q21or2cc7" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.h2mracing.se/webbutik/produc ... 8q21or2cc7" onclick="window.open(this.href);return false;

AN8 11mm och AN12 16,5mm invändigt om man ska lita på detta, nu är de iof slangarna dom ger mått på där :roll:
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: tips för torrsumpsbygge m60

Post by Marbu »

ja slangarna är ju större än kopplingarna, så minsta diameter på AN12 kopplingarna som jag använde mig av var 14mm om ja inte minns fel :)
Post Reply