Fasiken, nu är det jag som har problem med väghållningen!
Fram : 60 mm sänkning (H&R Cup Kit Sport)
Bak : 40 mm sänkning (Supersport 75141 fjädrar med tillhörande dämpare)
Nu trodde jag att 60/40 skulle bli perfekt.
Men den är ju för fasiken på TOK för hög där bak!
Jag mätte igår och jag behöver sänka den YTTERLIGGARE 40 mm där bak (trots att jag redan har 40 mm sänkfjädrar där bak).
Jag har dubbelkollat märkningen på fjädrarna och det är verkligen Supersport 75141.
Dessa är de fjädrar som används i deras sänkningskit för att sänka 40 mm där bak.
Dock så är de gjorda för Touring/Cabriolet, så det kan förklara lite varför den är så hög där bak - men inte allt.
Någon som vet (eller har exempel på) vilka fjädrar som behövs för att få ned baken ytterliggare 40 mm?
Den lägsta sänkningen för bak jag sett är 60 mm - är det en sådan man behöver skaffa? Räcker det? Enligt mätningen behöver jag ju sänka YTTERLIGARE 40 mm mot vad jag har idag.
Köpråd väghållning E30
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Köpråd väghållning E30
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Köpråd väghållning E30
Jag hade också samma problem som dig att baken var för hög trots två olika fabrikat (H&R, Lesjöfors) som ska sänka 40mm. Lika bil också 323 e30. Jag kom fram till att sänkfjädrarna som finns att köpa till e30 är till facelift modellerna som har lägre skärmkanter än våra.
Jag kör nu med racefjädrar från Millway.
Jag kör nu med racefjädrar från Millway.
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Köpråd väghållning E30
Jag bröt ut denna sista del och skapade en egen tråd
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =8&t=88978" onclick="window.open(this.href);return false;
Men det du beskriver verkar vara helt i linje med vad andra upplevt (visste faktiskt inte om det där med lägre skärmkanter).
Då är jag ganska säker på att jag ska sikta på 60 mm sänkning för Sedan/Coupe för att få mer harmoni i det hela.
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =8&t=88978" onclick="window.open(this.href);return false;
Men det du beskriver verkar vara helt i linje med vad andra upplevt (visste faktiskt inte om det där med lägre skärmkanter).
Då är jag ganska säker på att jag ska sikta på 60 mm sänkning för Sedan/Coupe för att få mer harmoni i det hela.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Köpråd väghållning E30
Rekommenderar progressiva fjädrar med ställbar hylsa, som man använder i de flesta coiloverkit.
Då kan du ställa höjden hjälpligt mha hylsan
Blir mycket chansade med fjädrar utan hylsa, skiljer ibland rätt mycket ifrån spec.
Då kan du ställa höjden hjälpligt mha hylsan
Blir mycket chansade med fjädrar utan hylsa, skiljer ibland rätt mycket ifrån spec.
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Utrustning uthyres / valsning utföres.
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Köpråd väghållning E30
Håller med dig, xelerator.
Detta är endast en billig och temporär lösning. På sikt ska riktiga dedikerade banracing-prylar dit, men det är en investering på ca 15-20K - så det får vänta en säsong till eller två. Därav denna temporära lösning.
Detta är endast en billig och temporär lösning. På sikt ska riktiga dedikerade banracing-prylar dit, men det är en investering på ca 15-20K - så det får vänta en säsong till eller två. Därav denna temporära lösning.
E30 323i -85 : 100% track day car