Komp. förhållande för E85?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
sniffer-
Posts: 10
Joined: 22 Dec 2005, 19:27

Post by sniffer- »

M3JONAS wrote:Sniffer: Vad är relativt hög tändning?
Jag körde min gamla sugmotor med 12:1 i komp på rullande landsväg och testade tändlägen mm. 26 grader var då vad som funkade utan att spika på bf98. Låter skumt att det då dessutom ska gå att ladda på med massa laddtryck utan att det spikar...

Att åka e85 med 16:1 i komp låter märkligt om man dessutom överladdar. Det kompressionsförhållandet är ungefär vad Prostockbilarna har med racesoppa och sugmotor.


Jag snackade sugmotor och inget överladdat nu. Försökte bara göra en vettig jämförelse att om du kan ha 16 i komp på en sugis så kan man ladda på bra mycket med 10:1/10.5:1 på en turbobil utan problem! Och de dära med tändning. Allt över 16-18 i en turbobil tycker jag är HÖG tändkurva.. Min tändkura är dessutom låst och styrd av varvtalet och inte av laddtrycket..
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

finns lite intresanta trådar på etanol.nu om e85 konverterade diselblock.
nån som vet vad kompet ligger på i ett gammalt diselblock :roll:
dislarna har "relativt" högt komp å är stabilt byggda, därför tål dem dem cylindertryck å pumpar bra :D

där talas det om turbomotorer med uppemot 15:1 å tändkurvor liknande dem för hyffsade bensinmotorer.

men vad vet jag,
rimligen borde dem på etanolforumet vet lika mycket om e85 som folket här inne kan bmw.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

M3JONAS wrote:Sniffer: Vad är relativt hög tändning?
Jag körde min gamla sugmotor med 12:1 i komp på rullande landsväg och testade tändlägen mm. 26 grader var då vad som funkade utan att spika på bf98. Låter skumt att det då dessutom ska gå att ladda på med massa laddtryck utan att det spikar...

Att åka e85 med 16:1 i komp låter märkligt om man dessutom överladdar. Det kompressionsförhållandet är ungefär vad Prostockbilarna har med racesoppa och sugmotor.

vanligen så sjunker tempen i motorn markant under drift med e85,
ofta så tydligt att man ser att nålen på orginalmätaren inte går lika högt som man är van vid.
min gick så pass svalt att jag hade problem att få den till "rätt" arbetstemp, fick lösta det genom att sätta dit en sk. "vintertermostat" för å få den att öppna senare.

plus att iom att e85 har lägre energiinnehåll så måste man feta på med mer sås, dvs det tar längre tid å förbränna hela blandningen i motorn, därav att man ställer tändningen tidigare=man får en "längre" förbränningstid
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Nya tider nya erfarenheter :wink:
Lyfter en gammal tråd med att ställa en fråga till den samlade expertisen: Vilket komp.förhållande rekommenderas för en motor på E85 med 4-ventilsteknik och maximalt ca 1.5 bar laddtryck?
/M|cke F@.gner
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

Micke wrote:Nya tider nya erfarenheter :wink:
Lyfter en gammal tråd med att ställa en fråga till den samlade expertisen: Vilket komp.förhållande rekommenderas för en motor på E85 med 4-ventilsteknik och maximalt ca 1.5 bar laddtryck?

upp till runt 9:1 ska vara helt lungt om inte topp/förbränningsrum i sej är väldigt spikbenägna...
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

BSR har ju gjort om en av Saabs TDI motorer till etanoldrift, gissar att dom behållit dieselmotorns höga komp...
Den drog ungefär lika lite som dieseln efter det fast de var tvugna att köra den på 95%etanol, blir ju dyrt att handla T-röd så fort man skall tanka :)
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Ska komma e95 som är just för hög kompade motorer typ dieslar..

Det lär även passa fint i bmw 6:a med högt komp å en jäkla massa laddtryck.. :wink:
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

varför kan dom inte fixa e100 i pumparna direkt för


Har för mig att det är rätt knepigt att få upp mer än typ 95% med vanliga processer. Tex läkarsprit är ju 96%
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Jo, fast E100 skulle isåfall vara 96-procentig etanol men det skulle inte funka för då skulle det helt plötsligt bli en helt ny kundkrets runt de pumparna och parkerna skulle bli av med både bänkar och invånare.
De måste ha i denatureringsmedel och diverse tillsatser så E95 är nog det renaste etanol man kan komma till.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
mbfidde
Posts: 546
Joined: 01 May 2011, 22:04
Location: Markaryd

Re: Komp. förhållande för E85?

Post by mbfidde »

har hänt lite sen första inlägget i denna tråden va?
Fredrik Salomonsson
0735226071

e30 649,7hk
Post Reply