Någon som har ett bra tips hur man monterar detta?
Det handlar om att montera detalj #4 och #5
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=31_0039" onclick="window.open(this.href);return false;
Det handlar alltså om detta "berömda" fäste med en tab och ett skruvhål
http://c1552172.r72.cf0.rackcdn.com/32258_x800.jpg
Använder just nu originalbussning och de är för rätt dimension och rättvända (kraftigare sway bar ska monteras men inte förräns jag förstärkt denna svaga infästningspunkt på subframen).
Problemet är att jag kan få tab'en i uttaget men då är allt i en vinkel på 45 grader och likväl är tab'en inte riktigt ända in. Försöker man sedan pressa upp det på sin plats resulterar det i att tab'en endast är halvvägs in i uttaget och skruvhålet doesn't line up.
Redan provat att pressa in gummibussningen så långt det går i fästet i ett skruvstäd, men hjälper ju föga då det expanderar tillbaka innan det är dags att montera det.
Känner någon igen den här situationen och brottats med samma sak?
Tips montera front sway bar bussning+fäste
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Tips montera front sway bar bussning+fäste
E30 323i -85 : 100% track day car
- turbolarssa
- Posts: 232
- Joined: 30 Aug 2010, 15:58
- Location: Lidköping
Re: Tips montera front sway bar bussning+fäste
Använder ett fäste som bultas istället. Man använder då bulten till framvagnsbryggan också.
Brukar följa med när man köper ett "krängarkitt" men finns att köpa lösa också. //Larsson
Brukar följa med när man köper ett "krängarkitt" men finns att köpa lösa också. //Larsson
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Tips montera front sway bar bussning+fäste
Helt rätt, det är ett sådant som kommer att användas längre fram. Tex Ireland Engineering har en sådan lösning.turbolarssa wrote:Använder ett fäste som bultas istället. Man använder då bulten till framvagnsbryggan också.
Brukar följa med när man köper ett "krängarkitt" men finns att köpa lösa också. //Larsson
Eftersom min original 20 mm krängningshämmare inte kommer att räcka till så kommer jag att behöva kraftigare alt ändra infästningspunkterna (samt vara justerbart) - oavsett så kommer det att öka påfrestningarna vilket kommer att kräva en förstärkt infästning.
Men just nu skulle jag bara vilja få ihop det så jag förhoppningsvis hinner med ett bankörningstillfälle i år, lite tidspressat.
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Tips montera front sway bar bussning+fäste
Nu verkar inte en enda kotte bytt bussningarna till främre krängningshämmare (vanliga original), men här kommer hursomhelst ett tips utifall någon skulle få för sig att göra det
Fick ta hjälp av en domkraft.
Behövdes en del kraft, bilen började avlastas nästan helt från pallbocken som stod i samma hörn som man lyfte (bilen står jämnt på fyra pallbockar).
Tabben måste in i hålet, men måste dessutom förbli helt intryckt (vilket är det kluriga).
Man får applicera kraft med domkraften en aningens bakom fästets laterala centerlinje så att tabben trycks inåt/framåt samtidigt som gummit komprimeras och fästet åker upp. När avståndet är kort nog för att få dit M8x20 skruv och mutter så drar man ihop det sista glappet med dessa.
Se bild nedan som exempel (här blev aligningen mellan hålen inte helt bra så jag fick göra ett omtag).
Och yes - bussningen är felvänd på vänstersidan (pilen ska peka framåt)!
Upptäckte det precis efter jag var klar. Om jag tog ned allt och korrigerade det? Not even close...
(Motorbalken ska ändåså ner i höst/vinter och samtidigt med det kommer jag att förbättra både fäste, krängningshämmare och bussningar).
Fick ta hjälp av en domkraft.
Behövdes en del kraft, bilen började avlastas nästan helt från pallbocken som stod i samma hörn som man lyfte (bilen står jämnt på fyra pallbockar).
Tabben måste in i hålet, men måste dessutom förbli helt intryckt (vilket är det kluriga).
Man får applicera kraft med domkraften en aningens bakom fästets laterala centerlinje så att tabben trycks inåt/framåt samtidigt som gummit komprimeras och fästet åker upp. När avståndet är kort nog för att få dit M8x20 skruv och mutter så drar man ihop det sista glappet med dessa.
Se bild nedan som exempel (här blev aligningen mellan hålen inte helt bra så jag fick göra ett omtag).
Och yes - bussningen är felvänd på vänstersidan (pilen ska peka framåt)!
Upptäckte det precis efter jag var klar. Om jag tog ned allt och korrigerade det? Not even close...
(Motorbalken ska ändåså ner i höst/vinter och samtidigt med det kommer jag att förbättra både fäste, krängningshämmare och bussningar).
E30 323i -85 : 100% track day car