5 bult e30 e30m3 vs e36 nav
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- martin.wangerud
- Posts: 430
- Joined: 02 Apr 2010, 22:16
- Location: Ulricehamn
Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav
Vilken styrväxel man har spelar ingen roll. Blir lika trångt endå! Ta Saab skivor istället! Skivan hamnar kanon utan spacer. 314*28 kör jag!
_____________________________________________________
Martin
Kontakt: 070-444 01 66
- M20 Plågad av hx40
- http://www.garaget.org/?car=164406
Martin
Kontakt: 070-444 01 66
- M20 Plågad av hx40
- http://www.garaget.org/?car=164406
Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav
martin.wangerud wrote:Vilken styrväxel man har spelar ingen roll. Blir lika trångt endå! Ta Saab skivor istället! Skivan hamnar kanon utan spacer. 314*28 kör jag!
tillsammans med vad för bromsok ?
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav
martin.wangerud wrote:Vilken styrväxel man har spelar ingen roll. Blir lika trångt endå! Ta Saab skivor istället! Skivan hamnar kanon utan spacer. 314*28 kör jag!
Från vilken saab? kör du med saabfälgar också?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav
Passar det med original bakhjulslager när man kör med m3 nav eller måste man ha m3ans lager?
Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav
Borde man inte bara kunna flytta ut navet på hylsan när man svarvar den så att bromsskivan hamnar motsvarande om man har 5mm spacer ? Själv har jag M3E36 skivor och omsvetsade p ändar
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav
Bumpar denna tråd lite haha,
Jag ska nämligen konvertera min e30 till 5 bult, min fråga är angående framvagnen.
Jag har köpt en banjohylsa som är gjort för e30 till e36 nav, skall till det ha e46 330 bromskivor och m3e36 bromsok enligt tillverkaren av banjohylsan. Min fråga är om inte 330 bromsoken funkar lika bra? Killen jag beställde av hade nämligen ingen vetskap om detta. Eller finns det några andra bromsok som går hand i hand? hur blir det med fästet för bromsoket?
Mvh Jesper
Jag ska nämligen konvertera min e30 till 5 bult, min fråga är angående framvagnen.
Jag har köpt en banjohylsa som är gjort för e30 till e36 nav, skall till det ha e46 330 bromskivor och m3e36 bromsok enligt tillverkaren av banjohylsan. Min fråga är om inte 330 bromsoken funkar lika bra? Killen jag beställde av hade nämligen ingen vetskap om detta. Eller finns det några andra bromsok som går hand i hand? hur blir det med fästet för bromsoket?
Mvh Jesper
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav
Vilka bromsok som passar beror ju helt på vilken adapter som följde med.ZElliot wrote: Jag har köpt en banjohylsa som är gjort för e30 till e36 nav, skall till det ha e46 330 bromskivor och m3e36 bromsok enligt tillverkaren av banjohylsan. Min fråga är om inte 330 bromsoken funkar lika bra? Killen jag beställde av hade nämligen ingen vetskap om detta. Eller finns det några andra bromsok som går hand i hand? hur blir det med fästet för bromsoket?
Mvh Jesper
Så vilken adapter medföljde, och till vilket/vilka bromsok var denna adapter gjord för?
Såhär ser min E46 330i + E36 M3 setup ut
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav
@ZElliot : Hur har det gått?
Till alla andra : hur har ni gjort med dammskyddet på baksidan av hjullagret (jag syftar på detalj #2)?
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=31_0197" onclick="window.open(this.href);return false;
För min del har jag inget direkt behov av det, då detta är en 100% banbil (visst skulle det vara en aningens bättre med det där dammskyddet men inget som spelar någon större roll för min del iallafall).
Men är mer intresserad av hur andra tänkt och gjort här.
Till alla andra : hur har ni gjort med dammskyddet på baksidan av hjullagret (jag syftar på detalj #2)?
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=31_0197" onclick="window.open(this.href);return false;
För min del har jag inget direkt behov av det, då detta är en 100% banbil (visst skulle det vara en aningens bättre med det där dammskyddet men inget som spelar någon större roll för min del iallafall).
Men är mer intresserad av hur andra tänkt och gjort här.
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav
Jag bestämde mig att skippa bakre skydd för hjullager (detta är ju en 100% banbil).
Jämförde dock E30-skydden med E46-skydden och de hade samma ytterdiameter så E30-skydden passade fint in i E46-hjullager.
Använda E30-skydd
Men eftersom hylsan bygger ca 7.5 mm så hamnar ett original E30-skydd 7.5 mm längre ifrån hjullagret än normalt. Så det ger inte så mycket skydd så den lösningen skippade jag.
Använda E46-skydd
Däremot så gick det fint att göra fyra små snitt i innerkanten på ett E46-skydd och kränga på den på hylsans distans. Det skulle fungerat fint och tätat bra. Men skippade faktiskt det så slipper man tänka på en sak mindre vid demonteringar samt att man faktiskt såg bättre att delarna verkligen kommit på rätt ställe. Skulle det nu visa sig att hjullagren slits ut i förtid får jag väl kränga på de där skydden
Naturligtvis kunde man inte låta bli att göra en mockup med bromsskiva (E46 330i) och bromsokshållare (E36 M3).
Blev riktigt bra!
Men det är *snuskigt* tight mellan yttre styrled och bromsskiva! I någon äldre tråd kommer jag ihåg att det sades att man inte behövde en distans på hylsan för att flytta ut bromsskivan, var bara om man ville köra med E36 M3 bromsskivor. Yeah, right! Distansen behövs! Och även med distans är det tight!
Kommer att vara mumma värmestrålning från den bromsskivan mot styrleden. Jaja, får väl byta styrled lite oftare helt enkelt
Bry er inte om infästningen av adaptern till bromsokshållaren - detta var bara en mockup.
Däremot satt bromsokshållaren verkligen spot on. Skivan är helt centrerad och sitter någorlunda nära skivan. Hade inga belägg för att prova hur de täcker skivan men jag ser inte att det skulle vara några problem med det.
Använde originalskruvarna (E36 M3) för att fästa bromsokshållaren i adaptern. Hade inte skadat om de var ca 5 mm kortare (typ 35 mm istället för 41 mm), men eftersom detta är M12x1.5 så låter jag det vara (fast hittar jag M12x1.5 35 mm och då gärna med krage så tar jag de istället).
EDIT : Hittade faktiskt på en del MINI-modeller, kanske köper dessa istället!
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... 7119906199
Jämförde dock E30-skydden med E46-skydden och de hade samma ytterdiameter så E30-skydden passade fint in i E46-hjullager.
Använda E30-skydd
Men eftersom hylsan bygger ca 7.5 mm så hamnar ett original E30-skydd 7.5 mm längre ifrån hjullagret än normalt. Så det ger inte så mycket skydd så den lösningen skippade jag.
Använda E46-skydd
Däremot så gick det fint att göra fyra små snitt i innerkanten på ett E46-skydd och kränga på den på hylsans distans. Det skulle fungerat fint och tätat bra. Men skippade faktiskt det så slipper man tänka på en sak mindre vid demonteringar samt att man faktiskt såg bättre att delarna verkligen kommit på rätt ställe. Skulle det nu visa sig att hjullagren slits ut i förtid får jag väl kränga på de där skydden
Naturligtvis kunde man inte låta bli att göra en mockup med bromsskiva (E46 330i) och bromsokshållare (E36 M3).
Blev riktigt bra!
Men det är *snuskigt* tight mellan yttre styrled och bromsskiva! I någon äldre tråd kommer jag ihåg att det sades att man inte behövde en distans på hylsan för att flytta ut bromsskivan, var bara om man ville köra med E36 M3 bromsskivor. Yeah, right! Distansen behövs! Och även med distans är det tight!
Kommer att vara mumma värmestrålning från den bromsskivan mot styrleden. Jaja, får väl byta styrled lite oftare helt enkelt
Bry er inte om infästningen av adaptern till bromsokshållaren - detta var bara en mockup.
Däremot satt bromsokshållaren verkligen spot on. Skivan är helt centrerad och sitter någorlunda nära skivan. Hade inga belägg för att prova hur de täcker skivan men jag ser inte att det skulle vara några problem med det.
Använde originalskruvarna (E36 M3) för att fästa bromsokshållaren i adaptern. Hade inte skadat om de var ca 5 mm kortare (typ 35 mm istället för 41 mm), men eftersom detta är M12x1.5 så låter jag det vara (fast hittar jag M12x1.5 35 mm och då gärna med krage så tar jag de istället).
EDIT : Hittade faktiskt på en del MINI-modeller, kanske köper dessa istället!
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... 7119906199
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav
Doh! #1
Använde som sagt original E36 M3 skruvar för bromsokshållaren (eftersom jag använde bromsokshållare och bromsok från E36 M3), men dessa var som lite för långa (M12x1.5x41 mm).
Men det är ju såklart original E46 330i skruvar jag ska ha - de är M12x1.5x32 och de passade klockrent.
Doh! #2
Kom ju på att jag hade mina Carbotech XP8 liggandes här i ett hörn. Dessa inhandles ju för att användas på min E34 518i och min E34 535i, men det visar sig att de även passar till E36 M3! Så jag behöver inte köpa ny belägg
Beläggen passar faktiskt även E46 M3, E85 Z4M, E86 Z4M, Z3M, E28 M5, E34 M5 samt E32 730i-750i.
Passformen var perfekt, beläggen täcker E46 330i-skivan perfekt både inner och ytter tack vare adaptern till bromsokshållaren.
Använde som sagt original E36 M3 skruvar för bromsokshållaren (eftersom jag använde bromsokshållare och bromsok från E36 M3), men dessa var som lite för långa (M12x1.5x41 mm).
Men det är ju såklart original E46 330i skruvar jag ska ha - de är M12x1.5x32 och de passade klockrent.
Doh! #2
Kom ju på att jag hade mina Carbotech XP8 liggandes här i ett hörn. Dessa inhandles ju för att användas på min E34 518i och min E34 535i, men det visar sig att de även passar till E36 M3! Så jag behöver inte köpa ny belägg
Beläggen passar faktiskt även E46 M3, E85 Z4M, E86 Z4M, Z3M, E28 M5, E34 M5 samt E32 730i-750i.
Passformen var perfekt, beläggen täcker E46 330i-skivan perfekt både inner och ytter tack vare adaptern till bromsokshållaren.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav
ser ju bra ut
bmw 530d -10
BMW 320 -89
pierre rosenholtz
Backsippevägen 1
59732 Åtvidaberg
0762949524
BMW 320 -89
pierre rosenholtz
Backsippevägen 1
59732 Åtvidaberg
0762949524
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav
Om jag minns rätt så köpte jag detta kit av dig faktiskt - som sagt är riktigt nöjd med det
Om någon har erfarenhet om hård bankörning med denna setup (dvs med racingbelägg och kontinuerligt höga bromsskivetemperaturer) och hur utsatt styrleden egentligen, så får de gärna fylla på med info här!
Om någon har erfarenhet om hård bankörning med denna setup (dvs med racingbelägg och kontinuerligt höga bromsskivetemperaturer) och hur utsatt styrleden egentligen, så får de gärna fylla på med info här!
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav
Denna man har jag säkert också köpt mitt kit av, använder e46 m3 bromskivor (lika stora som e46 330 men bredare) e36 m3 frambromsok,e36 nav. Då luftnippeln brakade på e36 m3 oket så införskaffade jag ett e46 330i bromsok. Sama storlek på själva bromsoket(M märkningen saknas). Hållaren där är skillnaden. e36 m3 bromsokshållaren bygger mera innåt vilket gör "urtaget".ZElliot wrote:Bumpar denna tråd lite haha,
Jag ska nämligen konvertera min e30 till 5 bult, min fråga är angående framvagnen.
Jag har köpt en banjohylsa som är gjort för e30 till e36 nav, skall till det ha e46 330 bromskivor och m3e36 bromsok enligt tillverkaren av banjohylsan. Min fråga är om inte 330 bromsoken funkar lika bra? Killen jag beställde av hade nämligen ingen vetskap om detta. Eller finns det några andra bromsok som går hand i hand? hur blir det med fästet för bromsoket?
Mvh Jesper
Kändes som man kunde trycka dit e46 330i bromsok istället för e36 m3 (priset skiljer) genom en enkelare adapter.
e30 "m3" m50b28 turbo! 486whp/590wnm
e30 touring
e30 Drifter pågång 2016!! (m20b27)
e30 touring
e30 Drifter pågång 2016!! (m20b27)
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav
Intressant! Jag har faktiskt sneglat på E46 M3 bromsskivor också. De är precis som du säger lite tjockare (28 mm vs 25 mm för E46 330i).
Enda nackdelen var att de inte var lika vanliga (Brembo, ATE och de vanliga märkena har inte dessa bromsskivor) - men de finns att köpa så egentligen inga problem förutom att kostnaden går upp en anings och tillgängligheten sjunker lite. Men som sagt, ingen big deal.
Var lite svårt att få fram måttskisser (brukar alltid gå till ATE eller Brembo för detta), då jag var rädd för att E46 M3 skivan skulle vara 1.5 tjockare åt vardera hållet (än E46 330i).
Men det visade sig att den bara växer mot utsidan, så avståndet mot styrleden förblir detsamma.
För att köra med E46 M3 bromsskivor så behövs endast andra adapters till bromsokshållarna (alternativt man shimsar dessa 3 mm).
Eftersom E36 M3 använder 28 mm tjocka bromsskivor kommer både bromsok och bromsokshållare att fungera alldeles utmärkt.
Men yes, E36 M3 bromsok växer inte på träd. Så alternativ är alltid bra. Jag har inte kunnat hitta uppgifter om detta, men har E46 330i bromsok samma storlek på kolven som E36 M3 (60 mm)?
EDIT : Hittade uppgifter hos ATE, E46 330i bromsok har lite mindre kolv än E36 M3 (57 vs 60 mm). Så det skiljer mer än bara M-loggan.
Hur är det med beläggen? Fördelen med E36 M3 bromsuppsättningen är att det är samma belägg till E36 M3, E46 M3, Z3M och Z4M - så det finns gott utbud av "riktiga" racingbelägg.
Enda nackdelen var att de inte var lika vanliga (Brembo, ATE och de vanliga märkena har inte dessa bromsskivor) - men de finns att köpa så egentligen inga problem förutom att kostnaden går upp en anings och tillgängligheten sjunker lite. Men som sagt, ingen big deal.
Var lite svårt att få fram måttskisser (brukar alltid gå till ATE eller Brembo för detta), då jag var rädd för att E46 M3 skivan skulle vara 1.5 tjockare åt vardera hållet (än E46 330i).
Men det visade sig att den bara växer mot utsidan, så avståndet mot styrleden förblir detsamma.
För att köra med E46 M3 bromsskivor så behövs endast andra adapters till bromsokshållarna (alternativt man shimsar dessa 3 mm).
Eftersom E36 M3 använder 28 mm tjocka bromsskivor kommer både bromsok och bromsokshållare att fungera alldeles utmärkt.
Men yes, E36 M3 bromsok växer inte på träd. Så alternativ är alltid bra. Jag har inte kunnat hitta uppgifter om detta, men har E46 330i bromsok samma storlek på kolven som E36 M3 (60 mm)?
EDIT : Hittade uppgifter hos ATE, E46 330i bromsok har lite mindre kolv än E36 M3 (57 vs 60 mm). Så det skiljer mer än bara M-loggan.
Hur är det med beläggen? Fördelen med E36 M3 bromsuppsättningen är att det är samma belägg till E36 M3, E46 M3, Z3M och Z4M - så det finns gott utbud av "riktiga" racingbelägg.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav
Jag har inte kommit till skott ännu med mekandet då det funnits lite käppar i hjulet helt enkelt men verkar ha en klarhet i det mesta nu, i går morse när jag skulle börja hissa bilen för att konvertera till 5 bult nya coils mm, så upptäckte jag att jag missat beställa okhållaren till m3 oket. Så blir väl nästa helg som saker börjar hända.bmw-slangen wrote:@ZElliot : Hur har det gått?
Till alla andra : hur har ni gjort med dammskyddet på baksidan av hjullagret (jag syftar på detalj #2)?
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=31_0197" onclick="window.open(this.href);return false;
För min del har jag inget direkt behov av det, då detta är en 100% banbil (visst skulle det vara en aningens bättre med det där dammskyddet men inget som spelar någon större roll för min del iallafall).
Men är mer intresserad av hur andra tänkt och gjort här.
Ni som har koll, E36M3 oket jämfört med E30-325 funkar bromsslangarna bolt on eller är det någon bussning som behövs, för nu vill jag få ihop skiten
Bak kör jag e30M3 nav och original skivor jag jag kommer behöva borra om till 5x120
Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav
Jasså kolv storleken skiljer. Inte tänkt på kolla det alls, betyder jag har lite ojämn bromsverkan i min nu då Och e46 m3 bromsskivan är "flytande" själv navet är i aluminium. Bra någon tar reda på!bmw-slangen wrote:Intressant! Jag har faktiskt sneglat på E46 M3 bromsskivor också. De är precis som du säger lite tjockare (28 mm vs 25 mm för E46 330i).
Enda nackdelen var att de inte var lika vanliga (Brembo, ATE och de vanliga märkena har inte dessa bromsskivor) - men de finns att köpa så egentligen inga problem förutom att kostnaden går upp en anings och tillgängligheten sjunker lite. Men som sagt, ingen big deal.
Var lite svårt att få fram måttskisser (brukar alltid gå till ATE eller Brembo för detta), då jag var rädd för att E46 M3 skivan skulle vara 1.5 tjockare åt vardera hållet (än E46 330i).
Men det visade sig att den bara växer mot utsidan, så avståndet mot styrleden förblir detsamma.
För att köra med E46 M3 bromsskivor så behövs endast andra adapters till bromsokshållarna (alternativt man shimsar dessa 3 mm).
Eftersom E36 M3 använder 28 mm tjocka bromsskivor kommer både bromsok och bromsokshållare att fungera alldeles utmärkt.
Men yes, E36 M3 bromsok växer inte på träd. Så alternativ är alltid bra. Jag har inte kunnat hitta uppgifter om detta, men har E46 330i bromsok samma storlek på kolven som E36 M3 (60 mm)?
EDIT : Hittade uppgifter hos ATE, E46 330i bromsok har lite mindre kolv än E36 M3 (57 vs 60 mm). Så det skiljer mer än bara M-loggan.
Hur är det med beläggen? Fördelen med E36 M3 bromsuppsättningen är att det är samma belägg till E36 M3, E46 M3, Z3M och Z4M - så det finns gott utbud av "riktiga" racingbelägg.
e30 "m3" m50b28 turbo! 486whp/590wnm
e30 touring
e30 Drifter pågång 2016!! (m20b27)
e30 touring
e30 Drifter pågång 2016!! (m20b27)