Jo, dämparna tog det enda alternativet jag kunde se vara rimligt
ons 25/feb 2015 22:09 : Den enda utvägen jag skulle kunna tänka mig är att dämparens kolv blir längre av trycket från fjädern, men vad jag sett och upplevt hitintills så kommer inte det att hända.
Dämparen sträckte som sagt var på sig lite. Men enligt verkstaden var det inte helt trivialt att få ihop detta. Vanliga (även proffsmodeller med två stora gripklor) fungerade inte.
Man var tvungen att hålla emot undertill på fjäderbenets undre fjäderskål och pressa ihop fjädern ovanifrån till i princip coil binding! Inget man vill skulle vilja vara i närheten av om något börja glida...
Original bump stop ansåg vi inte skulle fungera (först kommer bilens vikt att komprimera fjädern och därefter ska det finnas viss fjädringsväg innan bump stop går in), så vi kapade av nederdelen av bump stop. Fast nu fanns det inget att fästa original dammskydd i. Så verkstaden hittade en ersättningsdel som passade perfekt.
Att original bump stop och dammskydd skulle passa får nog H&R tänka om lite på... För det gjorde det inte...