Det är väl alltid lite skillnad på olika motorer beroende på vem som byggt dem, vad man har för kam, hur den är justerad, om man portat toppen, hur den i så fall är portad och så vidare. Motorstyrningen spelar också viss roll har jag erfarit.
I mitt fall kör jag med en glidlagrad lite äldre Precision SC6162 turbo med minsta avgashuset AR 0.63. Har 3,5" downpipe och 3" resterade del av avgassystemet. Kör på E85.
Motorn är på 2,7 liter och jag har lätt portad topp, Z45 turbokam som är justerad till ca 1,45mm.
Fick 606hk och 809Nm på hjulen vid 1,9 bars laddtryck hos PPF.
Har laddtryck från 2000rpm och fullt ladd någonstans mellan 2500-3000rpm vid hög växel. Den drar också gött till varvstoppet trots det lilla avgashuset. Tappar ca 30-40hk på toppvarv.
Räknar med att det bör gå att få minst lika bra resultat med en nyare turbo om den dessutom är kullagrad.
Men det kan Ärtan och Bäckis svara bättre på.
Mvh Nisse
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Takk for bra svar nisse jeg skal kjøre z45 toppen er portet og blir mappet på 98
Har 3" hele vegen nå men burde jeg gå opp til 3,5" på downpipe? Høres jo ut som din motor er morsom og kjøre med tidlig trykk
En försiktig körning på Anderstorp 2013
Detta var dock med ett äldre topplock, som gav lite mindre effekt och lite sämre register än jag har idag. Men ändå väldigt bra
Bifogar min gamla M20B28 som jämförelse med en 6765 T4 singel .96 A/R, rampat laddtryck ganska ordentligt i början.
Nisse977 wrote:En försiktig körning på Anderstorp 2013
Detta var dock med ett äldre topplock, som gav lite mindre effekt och lite sämre register än jag har idag. Men ändå väldigt bra
Nisse Järnet wrote:Bifogar min gamla M20B28 som jämförelse med en 6765 T4 singel .96 A/R, rampat laddtryck ganska ordentligt i början.
Nisse977 wrote:En försiktig körning på Anderstorp 2013
Detta var dock med ett äldre topplock, som gav lite mindre effekt och lite sämre register än jag har idag. Men ändå väldigt bra
Nisse Järnet wrote:Bifogar min gamla M20B28 som jämförelse med en 6765 T4 singel .96 A/R, rampat laddtryck ganska ordentligt i början.
Nisse977 wrote:En försiktig körning på Anderstorp 2013
Detta var dock med ett äldre topplock, som gav lite mindre effekt och lite sämre register än jag har idag. Men ändå väldigt bra