Tjena!
Har precis fått igång min m50 turbo efter renovering och konvertering. Har hållt på och kört i ca 3 dagar nu men idag när jag var ute och åkte började oljetrycket stiga väldigt!
1-2k varv ca: 1-2 bar
2-3k varv ca; 4-6 bar
3-5k varv ca 8-10+ bar
Körde tillbaka och började felsöka, tömde ur en del av oljan och tömde även catchtanken till vevhusventilationen. Blåste lite även i catchtanken och den är inte tät.
Startade den igen men samma fel fortfarande. Gasade lite på tomgång till ca 4k varv och den går upp till 6-8bar.
Tömde ur all olja och hällde i 3,5-4l olja men samma fel fortfarande... Någon som har något tips?
Oljetrycket är väldigt lågt på tomgång ca 0-0,5 bar så har ställt upp tomgången till 1500-2k varv så den ligger på 1-2bar. Är även de vanligt med så långt oljetryck på tomgång?
Men det höga oljetrycket är såklart det farligaste i detta läget de som jag verkligen behöver tips och idéer om. Den har även börjat fuktat runt vanos enheten, vet ju dock inte om de är pga oljetrycket eller inte..
Har även motorn i m20 lut och även ombyggt oljetråg, oljetråget har jag köpt färdigt som setat på en bil innan. Dock så har jag inga uppgifter om hur mycket olja de egentligen går i nu, men mindre än org. 6,5l vet jag iaf.
Väldigt tacksam för svar!
Högt oljetryck m50
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Högt oljetryck m50
Kärlek växer inte på träd... Den byggs i tyskland!