Avgastempen min ligger ofte på 950'c, og grenrøret får "glødeskall" både utenpå og inni. Dette skjer selv med AFR på 11,5-11,8, og tenning er riktig innstilt. Mappet av Ärtan. Den ligger gjerne på 800-850'c ved vanlig kjøring på vei.
Dette er en m10 med 5858 og enem turbo kam. Hva kan forårsake dette? Alle 4 rør fra topp til turbo har vært like varme, og har glødeskall inni. Kollektoren har vært så varm at den har glødeskall både utenpå og inni + at den har sprekt opp pga varmen. Alt føles riktig ved kjøring, 380whp på 1,5 bar på 95 oktan.Motoran går bra og høres riktig ut. Det er bare ett problem at det blir så varmt. Kan f.eks enem kammen forårsake dette? Grenrøret er i svartstål, alle rør og bøyer er kjøpt av PPF.
Høy avgastemp m10 turbo
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
-
- Posts: 49
- Joined: 02 Sep 2013, 09:42
- Location: Grillby
Re: Høy avgastemp m10 turbo
Det som kan hjälpa för att reda ut det är
Data på kammen?
Inställning på kammen?
Nollad tändning?
Tändningstabell
Bränsle?
Trycktestat Tryckslangar?
Data på kammen?
Inställning på kammen?
Nollad tändning?
Tändningstabell
Bränsle?
Trycktestat Tryckslangar?
Re: Høy avgastemp m10 turbo
Tempen er oppe i 1000'c på banekjøring, kikket på en video nå.
Enem Kam BMW M10 Z55T: 284/113/11.2/1.4
Har målt opp kammen igjen i dag, og den er 1,2mm åpen på ØD. Skal justere den til 1,4 som den er spesifisert til, men regner ikke med at det kan utgjøre så mye på eksostemp?
Trykkslanger er trykktestet av Ärtan, og han var imponert over hvor tett det var på første forsøk
Tenning er sjekket av både meg og Ärtan
Tenning på ca 24' på 150kpa fra 4-7500 rpm, 17-18' på 250kpa 4-7500rpm
Blyfri 98
Enem Kam BMW M10 Z55T: 284/113/11.2/1.4
Har målt opp kammen igjen i dag, og den er 1,2mm åpen på ØD. Skal justere den til 1,4 som den er spesifisert til, men regner ikke med at det kan utgjøre så mye på eksostemp?
Trykkslanger er trykktestet av Ärtan, og han var imponert over hvor tett det var på første forsøk
Tenning er sjekket av både meg og Ärtan
Tenning på ca 24' på 150kpa fra 4-7500 rpm, 17-18' på 250kpa 4-7500rpm
Blyfri 98
-
- Posts: 49
- Joined: 02 Sep 2013, 09:42
- Location: Grillby
Re: Høy avgastemp m10 turbo
ok det bör ju inte va nå problem, men var avgastempen lägre vid mappning?
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Høy avgastemp m10 turbo
1000 på bensin är ganska vanligt vid bankörning. Blir ca 900 med E85. Är det mätt i kollektor eller ut ur toppen?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: Høy avgastemp m10 turbo
Nå har jeg målt løft, både på innsug og eksos. Med 0.20mm ventilklaring som motoren har gått med.
Ved 0.1mm løft
Innsug 20gr f.ød - 80gr e.bdc = 280gr durasjon.
Maks løft ved 68gr f.bdc
Eksos ved 0.1mm løft
74gr f.bdc til 21gr e.tdc = 275gr durasjon.
Maks løft ved 71gr e.bdc
1,2mm løft i ød. på både innsug og eksos
Avgastempsensoren sitter i kollektoren
Om jeg starter motoren kald, etter 5-10 minutter så ser jeg eksosrørene ut fra toppen gløder om det er mørkt ute. På tomgang!
Ved vanlig motorveiskjøring i 120kmt er også eksostemp 950gr
Komp er 8,3:1
Kjører 95 blyfri
Har laget grenrør i 321 rustfritt. Det holder med den høye tempen. Men nå har min presicion 5858bb vært så varm at eksoshuset er fullt av glødeskall. Turbohetta fra ppf er smeltet/sprø. Og varmen har gjort så senter av turboen kan vris selv om alle 6 boltene som skrur denne sammen med eksoshuset sitter fast. Det er blitt slakk der, slik at eksoshjulet har subbet forsiktig i huset, og er blitt ca 1mm mindre i diameter. Så jeg bør bytte turbo også.
Kan det være enem kammen som gjør at det er så varmt? Eller er det pga komp forhold? Har forbrenningskammer som er "runde" uten squish kant.
Ved 0.1mm løft
Innsug 20gr f.ød - 80gr e.bdc = 280gr durasjon.
Maks løft ved 68gr f.bdc
Eksos ved 0.1mm løft
74gr f.bdc til 21gr e.tdc = 275gr durasjon.
Maks løft ved 71gr e.bdc
1,2mm løft i ød. på både innsug og eksos
Avgastempsensoren sitter i kollektoren
Om jeg starter motoren kald, etter 5-10 minutter så ser jeg eksosrørene ut fra toppen gløder om det er mørkt ute. På tomgang!
Ved vanlig motorveiskjøring i 120kmt er også eksostemp 950gr
Komp er 8,3:1
Kjører 95 blyfri
Har laget grenrør i 321 rustfritt. Det holder med den høye tempen. Men nå har min presicion 5858bb vært så varm at eksoshuset er fullt av glødeskall. Turbohetta fra ppf er smeltet/sprø. Og varmen har gjort så senter av turboen kan vris selv om alle 6 boltene som skrur denne sammen med eksoshuset sitter fast. Det er blitt slakk der, slik at eksoshjulet har subbet forsiktig i huset, og er blitt ca 1mm mindre i diameter. Så jeg bør bytte turbo også.
Kan det være enem kammen som gjør at det er så varmt? Eller er det pga komp forhold? Har forbrenningskammer som er "runde" uten squish kant.