Halloj^
skulle behöva lite hjälp (tips vid mappning)
om man har tyngre växel och ger full gas, mellan ca 3000-4500 varv just under laddtryck uppbyggnad upplever jag knaster/lätta spikningar mellan ca 3500-4500, oavsett om jag backar av i tändning eller ger på mer bränsle, i övrigt inget av det på högre varvtal,.
utgår ifrån "0" tryck/vakum vid 3000 varv, sen ligger laddtryck på "0.7" bar vid 3500 och "1,5" bar vid 4000 varv <- (ca)
AFR där har jag nu efter grov justering av bränsle, som test på runt 11,5
och för tillfället har jag provat att backa av tändningen ända ner till låga 6 grader men ingen förändring på ljuden,.
bilen det gäller är e36 m50b25 i grund
info om maskin:
smidd botten, osäker nu på kompf. ca 8.5
m52b28 vanos std. topp
cooperring packning^
780cc spridare
bränsletryck 4 bar
turbo, garret gt3582r 0.63avgas,
vag 115 spolar
tändstift, Bcpr7es, gap 0.5
styrsystem, ms3x
bränsle : VP
men mest funderingar på vad man mer kan göra och ha koll på för att förhindra "spikningar" vid dem varvtalen just under uppbyggnad av ladd, samt ungefärligt mellan vilka varvtal m50 normalt har känslighet på spikning?
alla tips och ide'r uppskattas
Mvh // Frank
m50b25 turbo, mapphjälp, knaster/spikning
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: m50b25 turbo, mapphjälp, knaster/spikning
Att dra ner laddet ( du skrev 1.5 bar vid 4000 rpm? ) vid vridmax kan vara en lösning att få bort spikningarna. Du kan ( precis som du skriver ) ladda 1.5 bar men lite högre upp i registret......
Re: m50b25 turbo, mapphjälp, knaster/spikning
kan vara så, hade den inne på bänkning för några månader sedan, hade då 2.5" i bak som bromsade effekt, men sen går den ju bättre nu med 3" hela vägen och vettigare byggt avgas, men blev då vid den bänkningen med dynomite, 574nm på naven vid 4300-4400 varv på 1.5 bar så det sticker ju upp relativt fort där då 300 nav nm finns vid 3400 varv ska försöka jämna ut laddtrycket lite så får man se vad det blir av^ tackar
Re: m50b25 turbo, mapphjälp, knaster/spikning
var nyss ute och testade en grov justering av laddtrycket, knaster/spikningar avtog, näst intill ingenting nu, det jag har för att höra spik osv är "gitarrmikrofoner" som är limmade på bultar till knacksensorer och kopplat till stereo, är riktigt känsliga, då man till och med hör spridarna ticka genom det,. så då bör det inte vara någon fara,.
nu grovt justerat så har jag då jag började ge gas från 3150 vid -0.1 (vakum), efter 0.4 sek då gas spjället kommit i botten har jag 0.19 bar vid 3390 varv, vid 3700 varv 0.35, vid 4000 0.62, och vid 4500 0.98, 5000 1.3 och 5300 -> 1.5
lite väl mjuk ladd ökning mellan 4000-5300 kanske, men bara lite finjustering på det
stort tack för hjälp^
nu grovt justerat så har jag då jag började ge gas från 3150 vid -0.1 (vakum), efter 0.4 sek då gas spjället kommit i botten har jag 0.19 bar vid 3390 varv, vid 3700 varv 0.35, vid 4000 0.62, och vid 4500 0.98, 5000 1.3 och 5300 -> 1.5
lite väl mjuk ladd ökning mellan 4000-5300 kanske, men bara lite finjustering på det
stort tack för hjälp^