S38 turbo toppen slagit sig

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
matte84
Posts: 44
Joined: 19 Oct 2011, 21:34
Location: Södertälje
Contact:

S38 turbo toppen slagit sig

Post by matte84 »

Hej har råkat ut för en överhettning av min s38 turbo då kylvattnet läckt ut å toppen har slagit sig 0,35 mm.

Tror eventuellt att toppen går att räddade men då kommer den vara max planad min fråga är då om någon har koll på om det går att köra med överladd och max planad topp? Eller blir kompet för högt?

kolvarna som sitter i är ppfs cp kolvar med 8:5:1 i kompression 94mm borr s38b38 höjd på kolvarna för överladd, b38 vev, samt original längd på vevstakarna som s38b38 har. Samt så är blocket toppdeckat mins ej hur mycket.

Med tack på förhand Mattias
Mattias Nagy
0706879367
Södertälje
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: S38 turbo toppen slagit sig

Post by Casy »

Kompet är det ingen fara med. Men hur blir hållbarheten i s38 topparna när man planat max? Och finns det frigång mot kolvarna? Borde ju va lugnt, men finns säkert någon här som vet med säkerhet :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Re: S38 turbo toppen slagit sig

Post by St3v3 »

Är nog svårt att ge ett hundraprocentigt svar om man inte vet hur mycket blocket är deckat
V8
User avatar
matte84
Posts: 44
Joined: 19 Oct 2011, 21:34
Location: Södertälje
Contact:

Re: S38 turbo toppen slagit sig

Post by matte84 »

Casy wrote:Kompet är det ingen fara med. Men hur blir hållbarheten i s38 topparna när man planat max? Och finns det frigång mot kolvarna? Borde ju va lugnt, men finns säkert någon här som vet med säkerhet :)
Frigång till ventilerna vet jag ej om det kommer bli men är ju rätt så rejäla ventiluttag i CP kolvarna jämfört med org kolvarna. Men får väll köra med modellera å se om det tar i.
Finns ju markeringar på toppen å planar man inte mer än dom så borde väll toppen hålla borde väll vara uträknat av BMW att man ska kunna plana ner till dom
kanske någon som kan svara på det här på forumet?
Mattias Nagy
0706879367
Södertälje
User avatar
matte84
Posts: 44
Joined: 19 Oct 2011, 21:34
Location: Södertälje
Contact:

Re: S38 turbo toppen slagit sig

Post by matte84 »

St3v3 wrote:Är nog svårt att ge ett hundraprocentigt svar om man inte vet hur mycket blocket är deckat
Blocket var inte oplant från början så det enda motorbearbetnings firman gjort är att planat av det för att få en fin yta så det kan inte vara många hundringar som är taget.
Mattias Nagy
0706879367
Södertälje
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: S38 turbo toppen slagit sig

Post by moggemx »

Tänk på att om du bara planar av ytan mot blocket så kommer fortfarande ovansidan vara krokig, dvs kamhuset kommer också att spännas ner så det blir "krokigt" samt att kamlagringarna inte kommer vara linjerade så även kammarna kommer att spännas ned :|
köpte en motor i delar som hade suttit ihop och gått med närmare 5mm sned topp som bara var planad undersidan, och det verkade fungera ett tag iaf, men kändes Fel,fel,fel..

Skulle du ta och plana både ovan och undersidan av toppen så kommer kamhuset sitta plant , men då kommer inte ventilerna längst fram och längst bak vara riktigt linjerade med tryckarna i kamhuset vilket kommer ge en viss gnidande rörelse mellan ventil och tryckare.

Vet dock inte hur stor betydelse det kan ha och hur pass bra oljesmörjning det är där emellan ? Kanske någon annan kan svara på ?
3,5mm sned på ~700mm topplängd ger inte så många graders vinkelförändring på ventilerna, så det kanske funkar? ( Känns bättre än att spänna ner kamhus och kammar till samma form som toppen iaf) :)
User avatar
matte84
Posts: 44
Joined: 19 Oct 2011, 21:34
Location: Södertälje
Contact:

Re: S38 turbo toppen slagit sig

Post by matte84 »

moggemx wrote:Tänk på att om du bara planar av ytan mot blocket så kommer fortfarande ovansidan vara krokig, dvs kamhuset kommer också att spännas ner så det blir "krokigt" samt att kamlagringarna inte kommer vara linjerade så även kammarna kommer att spännas ned :|
köpte en motor i delar som hade suttit ihop och gått med närmare 5mm sned topp som bara var planad undersidan, och det verkade fungera ett tag iaf, men kändes Fel,fel,fel..

Skulle du ta och plana både ovan och undersidan av toppen så kommer kamhuset sitta plant , men då kommer inte ventilerna längst fram och längst bak vara riktigt linjerade med tryckarna i kamhuset vilket kommer ge en viss gnidande rörelse mellan ventil och tryckare.

Vet dock inte hur stor betydelse det kan ha och hur pass bra oljesmörjning det är där emellan ? Kanske någon annan kan svara på ?
3,5mm sned på ~700mm topplängd ger inte så många graders vinkelförändring på ventilerna, så det kanske funkar? ( Känns bättre än att spänna ner kamhus och kammar till samma form som toppen iaf) :)
Tack för svaret toppen är endas 0,35mm alltså 3,5 tiondelars mm sned inte 3.5mm men
ska kolla över ovan sidan på toppen också och se hur skev den är å plana den om det behövs.
Men det är intressant det du säger med att ventilerna inte kommer att vara linjerade å hur mycket det kommer att påverka.
Kan ju vara intressan å få veta om någon har koll på det?
Mattias Nagy
0706879367
Södertälje
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: S38 turbo toppen slagit sig

Post by moggemx »

okay, läste fel ;)
Ja då lär det nog inte vara några problem alls iaf !
User avatar
matte84
Posts: 44
Joined: 19 Oct 2011, 21:34
Location: Södertälje
Contact:

Re: S38 turbo toppen slagit sig

Post by matte84 »

moggemx wrote:okay, läste fel ;)
Ja då lär det nog inte vara några problem alls iaf !
'Har mätt om toppen i mättrum med nogranare mättutrustning å då visade det sig att den endast hade slagit sig 0,20mm alltså 2 tiondelar.
Så har planat av undersidan 2 tiondelar så du tror att det går att köra utan att plana ovansidan fast den är två tiondelar böjd moggemx ?
Mattias Nagy
0706879367
Södertälje
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: S38 turbo toppen slagit sig

Post by Casy »

Jag förstår inte riktigt vad mogge menar.. Men om nu ovansidan oxå är skev så är ju även kamlägena skeva, vilket isåfall skulle betyda att du måste line-hena kamlägena! Däremot har jag aldrig varit med om att detta behövs... Men det finns väl säkert nån där ute som förespråkar det oxå ;)
Eller så är det jag som missförstår uppbyggnaden av en s38-topp
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Post Reply