Konstigt & långrandigt kylproblem som pågått under flera år!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Konstigt & långrandigt kylproblem som pågått under flera år!
Hej!
Har inte skruvat mycket med bilen de två senaste åren, men tänkte ändå slänga upp en tråd om ett konstigt problem som jag har.
Det är mycket som bör strula när man har hög trimningsgrad, men detta simpla problemet jag har hittills inte löst...
Problemet är att den går varm på tomgång!? Låter som ett extremt lättlöst problem, men tydligen inte...?
När jag kör med bilen är det inga värmeproblem alls, inte ens på bana med 600whp, den går hur fint som helst.
Men på tomgång stiger tempen, kylfläkten börjar gå men tempen går inte ner, samma sak under mappning hos PPF med deras superfläkt på full fart, Går varm på tomgång..
* Har M20B25 2,7 smidd, turbomaskin.
* Har ny original vattenpump
* Ny 75c termostat, funktionstestad
* Fett kyl från 525 diesel, ej nytt men fint (passar rakt i E30 precis som 535i kylet gör) avluftningen från kylarn går till expansionskärlet.
* Expansionskärlet sitter uppe vid batterihyllan precis som på M3E30.
* Spalfläkt framför kylet, har för mig den är ca 380mm.
Jag kan inte komma på vad det är som strular, men det verkar som att vattnet inte går runt ordentligt i motorn och kylarn. Därför har jag plockat ner och kontrollerat min nya vattenpump igen, men den ser fin ut. Tänkte på om det var nått med topplockspackningen, men jag hade samma problem med original topplockspackning och ett annat topplock jag hade tidigare. Båda PPF-svetsade om det nu spelar någon roll.
Lurar också på om det kan vara nått konstigt med mitt kyl. Det känns som kylet blir kallt när kylfläkten snurrar och motorn går på tomgång, men motorn är fortfarande varm.. Kylet är som sagt inte nytt, men det ser fint ut och det kyler bra när man kör. Eftersom kylet är till en diesel så är det gjort av koppar. Kan detta har nån negitiv inverkan då toppen är av aluminium.. tänker på galvaniska strömmar som äter upp det ena av materialen.
Har byggt om mycket hit och dit, men vet i alla fall att det INTE var på detta vis när jag köpte bilen. Då satt det ett litet kyl där som inte krånglade på detta vis. Senare efter turbobygget köpte jag ett 535i kyl som också funkade bra. Tyvärr pajade det och då kom jag över det kyl jag har idag. Bilen stod dock länge innan jag fortsatte mitt bygge, så jag vet inte om det kan vara andra saker som påverkar.
Skulle nuvarande kyl vara täppt inuti så borde det väl inte kyla bra när man kör heller? Har prövat att spola ur det, men får inte ut nån skit.
Så... jag har alltså ny vattenpump som funkat bra tidigare, och som nu är dubbelkontrollerad
Har ny termostat som också är dubbelkontrollerad att den öppnar vid rätt temperatur
Kylet..... ja kan det vara det kanske, Men varför kyler det bra när man kör då, och samtidigt blir kallt när elfläkten går för fullt när man kör på tomgång, trots att motorn inte kyls tillräckligt?
Har inte skruvat mycket med bilen de två senaste åren, men tänkte ändå slänga upp en tråd om ett konstigt problem som jag har.
Det är mycket som bör strula när man har hög trimningsgrad, men detta simpla problemet jag har hittills inte löst...
Problemet är att den går varm på tomgång!? Låter som ett extremt lättlöst problem, men tydligen inte...?
När jag kör med bilen är det inga värmeproblem alls, inte ens på bana med 600whp, den går hur fint som helst.
Men på tomgång stiger tempen, kylfläkten börjar gå men tempen går inte ner, samma sak under mappning hos PPF med deras superfläkt på full fart, Går varm på tomgång..
* Har M20B25 2,7 smidd, turbomaskin.
* Har ny original vattenpump
* Ny 75c termostat, funktionstestad
* Fett kyl från 525 diesel, ej nytt men fint (passar rakt i E30 precis som 535i kylet gör) avluftningen från kylarn går till expansionskärlet.
* Expansionskärlet sitter uppe vid batterihyllan precis som på M3E30.
* Spalfläkt framför kylet, har för mig den är ca 380mm.
Jag kan inte komma på vad det är som strular, men det verkar som att vattnet inte går runt ordentligt i motorn och kylarn. Därför har jag plockat ner och kontrollerat min nya vattenpump igen, men den ser fin ut. Tänkte på om det var nått med topplockspackningen, men jag hade samma problem med original topplockspackning och ett annat topplock jag hade tidigare. Båda PPF-svetsade om det nu spelar någon roll.
Lurar också på om det kan vara nått konstigt med mitt kyl. Det känns som kylet blir kallt när kylfläkten snurrar och motorn går på tomgång, men motorn är fortfarande varm.. Kylet är som sagt inte nytt, men det ser fint ut och det kyler bra när man kör. Eftersom kylet är till en diesel så är det gjort av koppar. Kan detta har nån negitiv inverkan då toppen är av aluminium.. tänker på galvaniska strömmar som äter upp det ena av materialen.
Har byggt om mycket hit och dit, men vet i alla fall att det INTE var på detta vis när jag köpte bilen. Då satt det ett litet kyl där som inte krånglade på detta vis. Senare efter turbobygget köpte jag ett 535i kyl som också funkade bra. Tyvärr pajade det och då kom jag över det kyl jag har idag. Bilen stod dock länge innan jag fortsatte mitt bygge, så jag vet inte om det kan vara andra saker som påverkar.
Skulle nuvarande kyl vara täppt inuti så borde det väl inte kyla bra när man kör heller? Har prövat att spola ur det, men får inte ut nån skit.
Så... jag har alltså ny vattenpump som funkat bra tidigare, och som nu är dubbelkontrollerad
Har ny termostat som också är dubbelkontrollerad att den öppnar vid rätt temperatur
Kylet..... ja kan det vara det kanske, Men varför kyler det bra när man kör då, och samtidigt blir kallt när elfläkten går för fullt när man kör på tomgång, trots att motorn inte kyls tillräckligt?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Konstigt & långrandigt kylproblem som pågått under flera
En första tanke är väl att om du har kollat att fläkten går åt rätt håll samt att det verkligen är en tryckande. Jag förespråkar alltid en visco då jag tycker dom är bättre, men det är jag det du har inte plats att prova?
Ett annat förslag är då isf att luften står still och kan inte ta vägen nånstans, kanske prova att tilta huven i bakkant?
Ett annat förslag är då isf att luften står still och kan inte ta vägen nånstans, kanske prova att tilta huven i bakkant?
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Re: Konstigt & långrandigt kylproblem som pågått under flera
Japp det är samma tryckande Spal-fläkt jag haft sen 2007 Funkade bra med de tidigare kylare jag haft, men nu är det nått vajsing.
Själva fronten är likadan, inget är förändrat vad gäller kåpor eller annat i motorrummet jämfört med när jag körde med e28 535i kylare som funkade.
Efter att ha läst mitt eget resonemang känns det absolut som att nästa steg är att byta kylaren.., trots att den ser ut att vara vara okej så långt som jag har kunnat se. Bara för att den är fin utanpå och att ingen skit kommer ut när jag spolar den, så behöver det inte betyda att den är helt okej.
Kanske har det gloggat igen i mittendelen av kylet där fläkten arbetar som bäst. Frågan är bara hur fasen den kunde bete sig likadant i PPFs bromsbänk med den stora fläkten som blåser på där, sen så fort man kör bilen på gatan så är det inga problem. Jag menar, vad är skillnaden på att stå framför PPFs fläkt mot att fis-köra bilen på gatan? Kanske är det motorvarvet som är så lågt på tomgång så vattenpumpen inte funkar så bra, men det är ju en ny originalpump som funkat bra tidigare med det andra kylet, och tomgången är inte lägre än en originalbil?
Jag har lite svårt att exakt ange när problemet uppstod. För normalt sett står man inte stilla en massa på tomgång. Man startar, sen kör man iväg. Men jag hade i vart fall inga problem med den där e28 535i kylaren och gamla DTA motorstyrningen (idag Vipec V88). Kanske kan för hög förtändning på tomgång ställa till det? Men det har ju Ärtan justerat in, så det lär nog vara bra.
Får väl investera i en ny 535i kylare Surt om det inte är det felet bara. Den E28 dieselkylare jag har idag är mycket tjockare än en 535i kylare, vilket borde vara fördelaktigt.
Själva fronten är likadan, inget är förändrat vad gäller kåpor eller annat i motorrummet jämfört med när jag körde med e28 535i kylare som funkade.
Efter att ha läst mitt eget resonemang känns det absolut som att nästa steg är att byta kylaren.., trots att den ser ut att vara vara okej så långt som jag har kunnat se. Bara för att den är fin utanpå och att ingen skit kommer ut när jag spolar den, så behöver det inte betyda att den är helt okej.
Kanske har det gloggat igen i mittendelen av kylet där fläkten arbetar som bäst. Frågan är bara hur fasen den kunde bete sig likadant i PPFs bromsbänk med den stora fläkten som blåser på där, sen så fort man kör bilen på gatan så är det inga problem. Jag menar, vad är skillnaden på att stå framför PPFs fläkt mot att fis-köra bilen på gatan? Kanske är det motorvarvet som är så lågt på tomgång så vattenpumpen inte funkar så bra, men det är ju en ny originalpump som funkat bra tidigare med det andra kylet, och tomgången är inte lägre än en originalbil?
Jag har lite svårt att exakt ange när problemet uppstod. För normalt sett står man inte stilla en massa på tomgång. Man startar, sen kör man iväg. Men jag hade i vart fall inga problem med den där e28 535i kylaren och gamla DTA motorstyrningen (idag Vipec V88). Kanske kan för hög förtändning på tomgång ställa till det? Men det har ju Ärtan justerat in, så det lär nog vara bra.
Får väl investera i en ny 535i kylare Surt om det inte är det felet bara. Den E28 dieselkylare jag har idag är mycket tjockare än en 535i kylare, vilket borde vara fördelaktigt.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
-
- Posts: 65
- Joined: 23 Aug 2013, 16:29
- Location: kramfors
Re: Konstigt & långrandigt kylproblem som pågått under flera
Hej.kan det va så att kylfläkten inte orkar trycka igenom kylaren på tomgång jag menar att värmen underNisse977 wrote:Japp det är samma tryckande Spal-fläkt jag haft sen 2007 Funkade bra med de tidigare kylare jag haft, men nu är det nått vajsing.
Själva fronten är likadan, inget är förändrat vad gäller kåpor eller annat i motorrummet jämfört med när jag körde med e28 535i kylare som funkade.
Efter att ha läst mitt eget resonemang känns det absolut som att nästa steg är att byta kylaren.., trots att den ser ut att vara vara okej så långt som jag har kunnat se. Bara för att den är fin utanpå och att ingen skit kommer ut när jag spolar den, så behöver det inte betyda att den är helt okej.
Kanske har det gloggat igen i mittendelen av kylet där fläkten arbetar som bäst. Frågan är bara hur fasen den kunde bete sig likadant i PPFs bromsbänk med den stora fläkten som blåser på där, sen så fort man kör bilen på gatan så är det inga problem. Jag menar, vad är skillnaden på att stå framför PPFs fläkt mot att fis-köra bilen på gatan? Kanske är det motorvarvet som är så lågt på tomgång så vattenpumpen inte funkar så bra, men det är ju en ny originalpump som funkat bra tidigare med det andra kylet, och tomgången är inte lägre än en originalbil?
Jag har lite svårt att exakt ange när problemet uppstod. För normalt sett står man inte stilla en massa på tomgång. Man startar, sen kör man iväg. Men jag hade i vart fall inga problem med den där e28 535i kylaren och gamla DTA motorstyrningen (idag Vipec V88). Kanske kan för hög förtändning på tomgång ställa till det? Men det har ju Ärtan justerat in, så det lär nog vara bra.
Får väl investera i en ny 535i kylare Surt om det inte är det felet bara. Den E28 dieselkylare jag har idag är mycket tjockare än en 535i kylare, vilket borde vara fördelaktigt.
huven trycker tillbaka å när du kör så fungerar fläkten som den ska .blåser det bra igenom kylaren då
fläkten går då den står på tomgång ? Mvh Tobbe
Tobbe.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Konstigt & långrandigt kylproblem som pågått under flera
Dubbelkolla tändningen på tomgång. Testa in och utgående vattenrör med IR termometer kanske kan vara bra också
Har du kvar slangen som går från blockets bakkant till termostathuset? Tror den gick till spjället original...den kan man ju plugga annars också.
Har du kvar slangen som går från blockets bakkant till termostathuset? Tror den gick till spjället original...den kan man ju plugga annars också.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Konstigt & långrandigt kylproblem som pågått under flera
Tycker det låter som du bör prova med en annan kylare? Kan ju va nåt skumt med den så det inte räcker med trycket du har på tomgång
Du skriver att kylaren blir kall när du står på tomgång, men blir hela kylaren varm när du kört?
Har du rätt lock(vet inte om det finns olika till bmw) så den kan hålla rätt tryck?
Du skriver att kylaren blir kall när du står på tomgång, men blir hela kylaren varm när du kört?
Har du rätt lock(vet inte om det finns olika till bmw) så den kan hålla rätt tryck?
V8
Re: Konstigt & långrandigt kylproblem som pågått under flera
Ja jag tycker det blåser bra genom kylaren. Problemet försvinner inte om man har helt öppen huv, den blir för varm ändå.professordrövel wrote: Hej.kan det va så att kylfläkten inte orkar trycka igenom kylaren på tomgång jag menar att värmen under
huven trycker tillbaka å när du kör så fungerar fläkten som den ska .blåser det bra igenom kylaren då
fläkten går då den står på tomgång ? Mvh Tobbe
Ja den är kvar, har för mig du nämnt nått om den en annan gång, ska testa att klämma åt den slangen och se om det är nån skillnad, kanske det låga vattenflödet på tomgång tappar fart om det blåser igenom denna slang rätt från block till termostathus nu när man har mindre kylhål i toppen pga svetsningen.Nisse Järnet wrote:Dubbelkolla tändningen på tomgång. Testa in och utgående vattenrör med IR termometer kanske kan vara bra också
Har du kvar slangen som går från blockets bakkant till termostathuset? Tror den gick till spjället original...den kan man ju plugga annars också.
Dock satt samma slang där när jag hade 535i kylet som kylde bra.
Har samma lock som jag även hade när det funkade, dock hade jag skit i locket så det läckte för ett par år sen, körde sönder en topp pga det. Men fixade sen problemet med locket.St3v3 wrote:Tycker det låter som du bör prova med en annan kylare? Kan ju va nåt skumt med den så det inte räcker med trycket du har på tomgång
Du skriver att kylaren blir kall när du står på tomgång, men blir hela kylaren varm när du kört?
Har du rätt lock(vet inte om det finns olika till bmw) så den kan hålla rätt tryck?
Nej hela kylaren blir inte kall, men där fläkten blåser genom blir det kallt, vilket bör vara mer än 50% av kylarens yta, borde ju hjälpa kan man tycka. och när PPFs dynofläkt blåser genom så blåser det bra genom hela kylet, men det hjälpte alltså inte för att hålla nere tempen vid mappning. Ärtan förstod inte heller varför det gjorde så, då fläkten brukar vara mer än tillräcklig för att hålla nere tempen på andra bilar.
Nej det får fan bli nytt kyl. Bara konstigt att det kyl jag har i princip ser nytt ut Dock är det som sagt i koppar och är svartlackerat, så man vet ju inte hur det sett ut tidigare, kanske nån bättrat på färgen lite?.
Ok återkommer när jag bytt kyl, när nu det blir av. Har kikat på Schmidmann att de säljer 524d kyl för ca 2300kr och då ser det ut att vara i aluminium.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Konstigt & långrandigt kylproblem som pågått under flera
Ett tips är att köpa tex en kylare från e39 540. De är ena riktiga as till kylare.
Hade också problem med min som gick varm vid tomgång. Hade endast originalkylare som har inbyggt expansionskärl och en 14" elfläkt.
Köpte 540 kylaren från bildelaronline24.se och kostade runt 700kr.
Satte dit dubbla fläktar samt ett expansionskärl från en Volvo 740 och alla problem försvann. Fläktarna stängs av när de kylt tillräckligt.. och bilen stod på tomgång säkert i 20 minuter för att va helt säker så all luft var ur också.
Sen har jag e34 också så en 540 kylare kanske inte passar i e30. Men ett tips iaf då dem är sjukt billiga.
Hade också problem med min som gick varm vid tomgång. Hade endast originalkylare som har inbyggt expansionskärl och en 14" elfläkt.
Köpte 540 kylaren från bildelaronline24.se och kostade runt 700kr.
Satte dit dubbla fläktar samt ett expansionskärl från en Volvo 740 och alla problem försvann. Fläktarna stängs av när de kylt tillräckligt.. och bilen stod på tomgång säkert i 20 minuter för att va helt säker så all luft var ur också.
Sen har jag e34 också så en 540 kylare kanske inte passar i e30. Men ett tips iaf då dem är sjukt billiga.
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
Re: Konstigt & långrandigt kylproblem som pågått under flera
Hade liknande problem förra året. Löste sig med fläktkåpa och Water wetter.
Kör med m3e36 kyl i alu, e30 expansionskärl, 65graders termostat, dubbla 10" fläktar och fläktkåpa. Samt en flaska Water Wetter från Redline i vattnet.
Kör med m3e36 kyl i alu, e30 expansionskärl, 65graders termostat, dubbla 10" fläktar och fläktkåpa. Samt en flaska Water Wetter från Redline i vattnet.
The Lower Class
Re: Konstigt & långrandigt kylproblem som pågått under flera
Testa o kör utan termostat o se om det blir nån skillnad?
Åker själv med en alu kyl modell stor, 65c termostat + 380mm spal fläkt och har inga problem med värme.
Åker själv med en alu kyl modell stor, 65c termostat + 380mm spal fläkt och har inga problem med värme.
Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
Re: Konstigt & långrandigt kylproblem som pågått under flera
Jag får se vad det blir.
Det som är ologiskt är att den gick varm även i bänken hos PPF med den fläkten blåsande i fronten... men så fort man kör med bilen på gatan så går värmen ned.. Det låter som sagt som att pumpen är kass så man behöver varv för att kylvattnet ska åka runt, men pumpen är i princip ny.
Ska testa att byta kyl, har redan testat med ett par olika termostater.
Det som är ologiskt är att den gick varm även i bänken hos PPF med den fläkten blåsande i fronten... men så fort man kör med bilen på gatan så går värmen ned.. Det låter som sagt som att pumpen är kass så man behöver varv för att kylvattnet ska åka runt, men pumpen är i princip ny.
Ska testa att byta kyl, har redan testat med ett par olika termostater.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Konstigt & långrandigt kylproblem som pågått under flera
Kolla framför allt tändningen på tomgång. Är den för lågtänd blir det oerhört varmt hur stor kylare du än har.
Henrik Braun
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Re: Konstigt & långrandigt kylproblem som pågått under flera
Kan låta dumt det jag säger men gör en extrem skillnad.
Hade precis startat upp min motor och den har alltid varit lättluftad.
Men nu hade ja problem på tomgång där den gick upp i temp.
Kolla slangarna till värmepaketet så att dom är rätt kopplade, har för mig det är bak på toppen som ska va kopplad till den nedre anslutningen.
Hade precis startat upp min motor och den har alltid varit lättluftad.
Men nu hade ja problem på tomgång där den gick upp i temp.
Kolla slangarna till värmepaketet så att dom är rätt kopplade, har för mig det är bak på toppen som ska va kopplad till den nedre anslutningen.
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!
It's not the fart that kills you, it's the smell!
It's not the fart that kills you, it's the smell!
Re: Konstigt & långrandigt kylproblem som pågått under flera
Tändningen är inställd av Ärtan, så den borde ju vara ok.
När jag hade en annan kyl (535i e28) och en annan motorstyrning så gick den inte varm på tomgång eller i bänken. Hade samma fläkt, intercooler framför kylet och samma vattenpump då som nu.
Ska dubbelkolla det där med kylslangarna till värmepaketet. Har bytt ut dem till nya, men vill minnas att de bara kunde sättas på ett sätt eftersom de är formade på det viset. Men ska dubbelkolla som sagt.
När jag hade en annan kyl (535i e28) och en annan motorstyrning så gick den inte varm på tomgång eller i bänken. Hade samma fläkt, intercooler framför kylet och samma vattenpump då som nu.
Ska dubbelkolla det där med kylslangarna till värmepaketet. Har bytt ut dem till nya, men vill minnas att de bara kunde sättas på ett sätt eftersom de är formade på det viset. Men ska dubbelkolla som sagt.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Konstigt & långrandigt kylproblem som pågått under flera
Ser att det nämnts tidigare. Men även om det flämtar bra från fläkten så har jag själv trott att den snurrar åt rätt håll, men det gjorde den icke. Hade exakt samma problem som du. Men då fler än jag själv kunnat råka vända kontakterna på fel håll så inträffade såklart detta.
Kika även på tändningen som braun säger. Om du åker utan tomgångsmotor så kan den ställts lågt för att exempelvis passa det spjälläge som va inställt vid just det tillfället. Eller någon annan faktor.
Och ännu en fundering. Blir den varm om du står still och exempelvis har 2000rpm också? Om den blir det så kan man ju anta att det iaf inte är för låg tändning vid 800rpm.
Kika även på tändningen som braun säger. Om du åker utan tomgångsmotor så kan den ställts lågt för att exempelvis passa det spjälläge som va inställt vid just det tillfället. Eller någon annan faktor.
Och ännu en fundering. Blir den varm om du står still och exempelvis har 2000rpm också? Om den blir det så kan man ju anta att det iaf inte är för låg tändning vid 800rpm.
Re: Konstigt & långrandigt kylproblem som pågått under flera
Jo kolla slangarna, dom går att sätta felNisse977 wrote:Tändningen är inställd av Ärtan, så den borde ju vara ok.
När jag hade en annan kyl (535i e28) och en annan motorstyrning så gick den inte varm på tomgång eller i bänken. Hade samma fläkt, intercooler framför kylet och samma vattenpump då som nu.
Ska dubbelkolla det där med kylslangarna till värmepaketet. Har bytt ut dem till nya, men vill minnas att de bara kunde sättas på ett sätt eftersom de är formade på det viset. Men ska dubbelkolla som sagt.
Efter ja bytt plats på dom så blev tempen klockren direkt!
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!
It's not the fart that kills you, it's the smell!
It's not the fart that kills you, it's the smell!
Re: Konstigt & långrandigt kylproblem som pågått under flera
Gott, tack för alla tips, ska kollar över bilen när jag får tid. Har inte hunnit röra den på typ ett år nu.....
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen