Akut hjälp sökes, missljud m50 vanos

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
laggey

Akut hjälp sökes, missljud m50 vanos

Post by laggey »

Tjena, ligger i fosterställning i garaget just nu efter 2 veckors felsökning till och från så behöver all hjälp jag kan få!

Har mappning igen den 9 juni och planen är att köra gatebil därav rubriken

edit: blev jävligt mycket text, hoppas det går att läsa

https://www.facebook.com/lagget/videos/ ... 689426770/" onclick="window.open(this.href);return false;

säg till om inte länken funkar så får ja försöka lägga upp en ny, telefonen som filmen ligger på är trasig

Började att låta lite under mappning, dagen efter låter den såhär kall

M50 med Vanos, borde kört utan
ppf kammar
racekedjor
M3 3.2 kedjespännare
nya kedjesläpor

*knackar som på filmen, blir tystare men försvinner inte helt om man aktiverar vanos

*låter mindre om man varmkör

*har testat 3st felfria vanos enheter

*bytt alla tryckare, även fått i dåliga tryckare så hört att ljud från dom är ljusare än det jag har problem med

*bytt övre spännaren samt skiten den sitter i

*testat haka av multirem för att utesluta vattenpump, spännare osv

*lika komp på alla cylindrar

*har testat att köra utan gnista på en cylinder i taget men blir ingen skillnad på ljudet

*lyssnat med mejsel och då känns det som att det kommer precis framför övre spännaren mot vanosen

*man känner lite vibrationer i takt med ljudet om man håller handen på vanos enheten
Jens92

Re: Akut hjälp sökes, missljud m50 vanos

Post by Jens92 »

Det känns som det ligger i toppen om du provat 3 stycken vanosenheter ?

Har du provat lyfta av något överfall på kammen för att utesluta att något lager är skadat?
Skadad kedjelänk på kedjan mellan kamdreven?
skadat kamdrev?
Löst åtsittande drev på kammen?

Till m52b28 (säkert alla tidiga m52) med singelvanos så ska det sitta någon annan typ av bricka framför drevet om jag förstått det rätt. Detta för att slippa just rassel.
Kan vara värt att kolla om det är så att det skiljer på monteringsdetaljer för vanos på m50 och m52. Delarna bör passa även till m50 vanosen.

Klippet på fb fungerar iaf.
Jens92

Post by Jens92 »

Du skulle ju kunna lyfta av ventilkåpan och mäta med indikatorklocka på vanosdrevet för att se att det är korrekt rundgång på det hela. Även på andra punkter på drevet och kammen för att se så inget kastar något. Ser att du bor i Lindesberg så du får väl säga till om du behöver hjälp med det så kanske jag kan assistera något med indikatorklocka om du saknar det.
Fredro

Post by Fredro »

Min lät liknande och jag provade 2 vanos-enheter utan att det hjälpte. men likförbannat knackade det om vanosen på min.
Det avhjälptes genom ett antirattle kit:
http://www.beisansystems.com/products.html

Du behöver både aluringen samt bägge tätringar likt detta(om inte PPF säljer):
http://www.ebay.com/itm/BMW-Single-Vano ... 233a3c5622

Sen för att lösa det behöver du mjuka käftar till skruvstycket och en 18-hylsa som slipas ner och blir platt där den greppar. Sen var det felgäng på någonskruv om jag inte missminner mig.

Hoppas det löser sig.
Fredrik
070 4567 121
ippe

Post by ippe »

Är det omslipade kammar så du har förlorat bas-cirkel, omkrets? Lashcaps gjorde jobbet för oss.
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
Post Reply