VAG 115F COP spole till S38B36

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

phrnfeldt
Posts: 33
Joined: 25 May 2013, 18:19
Location: Docksta

VAG 115F COP spole till S38B36

Post by phrnfeldt »

Tjena.

Är i farten och tänker montera VAG spolar i min S38B36. Har märkt att jag måste putsa av spolarna så att de går ned i tändstiftsbrunnarna, tänkte höra hur folket här har gått tillväga?

/Patrik
User avatar
matte84
Posts: 44
Joined: 19 Oct 2011, 21:34
Location: Södertälje
Contact:

Re: VAG 115F COP spole till S38B36

Post by matte84 »

phrnfeldt wrote:Tjena.

Är i farten och tänker montera VAG spolar i min S38B36. Har märkt att jag måste putsa av spolarna så att de går ned i tändstiftsbrunnarna, tänkte höra hur folket här har gått tillväga?

/Patrik
Bara putsa av spolarna räcker tyvärr inte.
På min så fräste jag bort hylsorna i ventilkåpan för annars får man inte ner spolarna ordentligt sedan fräste jag upp hålet ytterligare å sedan så karvade jag bort lite gummi på spolarna å då räcker dom ner precis.
Mattias Nagy
0706879367
Södertälje
phrnfeldt
Posts: 33
Joined: 25 May 2013, 18:19
Location: Docksta

Re: VAG 115F COP spole till S38B36

Post by phrnfeldt »

matte84 wrote:
phrnfeldt wrote:Tjena.

Är i farten och tänker montera VAG spolar i min S38B36. Har märkt att jag måste putsa av spolarna så att de går ned i tändstiftsbrunnarna, tänkte höra hur folket här har gått tillväga?

/Patrik
Bara putsa av spolarna räcker tyvärr inte.
På min så fräste jag bort hylsorna i ventilkåpan för annars får man inte ner spolarna ordentligt sedan fräste jag upp hålet ytterligare å sedan så karvade jag bort lite gummi på spolarna å då räcker dom ner precis.
Jo, jag har fräst ned dem och tagit bort gummit på en spole. Går ju ned till plasten nu men inte längre, jag har möjlighet att få hålen frästa till 25mm via jobbet men de är ju kring 24.5 original. Jag mätte fram att lämpligt vore 27mm.
phrnfeldt
Posts: 33
Joined: 25 May 2013, 18:19
Location: Docksta

Re: VAG 115F COP spole till S38B36

Post by phrnfeldt »

Blir till att fräsa upp diametern på hålet har jag konstaterat nu, men pinnbultarna som håller i ventilkåpan i mitten sticker upp rätt mycket, brukar ni plocka bort dom eller kapar ni av dem?
professordrövel
Posts: 65
Joined: 23 Aug 2013, 16:29
Location: kramfors

Re: VAG 115F COP spole till S38B36

Post by professordrövel »

phrnfeldt wrote:Blir till att fräsa upp diametern på hålet har jag konstaterat nu, men pinnbultarna som håller i ventilkåpan i mitten sticker upp rätt mycket, brukar ni plocka bort dom eller kapar ni av dem?
jag fick slipa av muttrarna till hälften för att spolarna skulle sitta riktigt .
Tobbe.
phrnfeldt
Posts: 33
Joined: 25 May 2013, 18:19
Location: Docksta

Re: VAG 115F COP spole till S38B36

Post by phrnfeldt »

professordrövel wrote:
phrnfeldt wrote:Blir till att fräsa upp diametern på hålet har jag konstaterat nu, men pinnbultarna som håller i ventilkåpan i mitten sticker upp rätt mycket, brukar ni plocka bort dom eller kapar ni av dem?
jag fick slipa av muttrarna till hälften för att spolarna skulle sitta riktigt .
Se på fan, du är ju från Kramfors. Stenkast från mej.

OnT; jo jag är inte på det jag också. Tänkte dra på muttrarna, rita och sedan kapa ned dem. Är lite velig bara, modifikationer på ventilkåpan är ju lätt att åtgärda om inte annat med en ny men topplocket känns besvärligare.
larzzon_
Posts: 76
Joined: 20 Aug 2014, 02:15

Re: VAG 115F COP spole till S38B36

Post by larzzon_ »

Samma problem om man kör 3,8ans kåpa? :?
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: VAG 115F COP spole till S38B36

Post by Dajb »

larzzon_ wrote:Samma problem om man kör 3,8ans kåpa? :?

Jag behövde bara skära av gummit en bit för att de skulle nå ner
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
phrnfeldt
Posts: 33
Joined: 25 May 2013, 18:19
Location: Docksta

Re: VAG 115F COP spole till S38B36

Post by phrnfeldt »

larzzon_ wrote:Samma problem om man kör 3,8ans kåpa? :?
Har försökt få tag på en kåpa från en 3.8, men oftast hinner någon annan före när de väl dyker upp på annons.
phrnfeldt
Posts: 33
Joined: 25 May 2013, 18:19
Location: Docksta

Re: VAG 115F COP spole till S38B36

Post by phrnfeldt »

Dajb wrote:
larzzon_ wrote:Samma problem om man kör 3,8ans kåpa? :?

Jag behövde bara skära av gummit en bit för att de skulle nå ner
Kör du med 3.6ans kåpa?
larzzon_
Posts: 76
Joined: 20 Aug 2014, 02:15

Re: VAG 115F COP spole till S38B36

Post by larzzon_ »

phrnfeldt wrote:
larzzon_ wrote:Samma problem om man kör 3,8ans kåpa? :?
Har försökt få tag på en kåpa från en 3.8, men oftast hinner någon annan före när de väl dyker upp på annons.

finns en på ebay för 1300typ dock utan täckkåpan :evil:
larzzon_
Posts: 76
Joined: 20 Aug 2014, 02:15

Re: VAG 115F COP spole till S38B36

Post by larzzon_ »

phrnfeldt wrote:
larzzon_ wrote:Samma problem om man kör 3,8ans kåpa? :?
Har försökt få tag på en kåpa från en 3.8, men oftast hinner någon annan före när de väl dyker upp på annons.

finns en på ebay för 1300typ dock utan täckkåpan :evil:
phrnfeldt
Posts: 33
Joined: 25 May 2013, 18:19
Location: Docksta

Re: VAG 115F COP spole till S38B36

Post by phrnfeldt »

larzzon_ wrote:
phrnfeldt wrote:
larzzon_ wrote:Samma problem om man kör 3,8ans kåpa? :?
Har försökt få tag på en kåpa från en 3.8, men oftast hinner någon annan före när de väl dyker upp på annons.

finns en på ebay för 1300typ dock utan täckkåpan :evil:
Så pass! Nu kostar ju täckkåpan några tusenlappar ny också men det kan det ju få vara värt.
Skulle bara vilja få det bekräftat att spolarna verkligen går rakt ned i en sådan utan att man ökar diametern på hålet?
professordrövel
Posts: 65
Joined: 23 Aug 2013, 16:29
Location: kramfors

Re: VAG 115F COP spole till S38B36

Post by professordrövel »

phrnfeldt wrote:
professordrövel wrote:
phrnfeldt wrote:Blir till att fräsa upp diametern på hålet har jag konstaterat nu, men pinnbultarna som håller i ventilkåpan i mitten sticker upp rätt mycket, brukar ni plocka bort dom eller kapar ni av dem?
jag fick slipa av muttrarna till hälften för att spolarna skulle sitta riktigt .
Se på fan, du är ju från Kramfors. Stenkast från mej.

OnT; jo jag är inte på det jag också. Tänkte dra på muttrarna, rita och sedan kapa ned dem. Är lite velig bara, modifikationer på ventilkåpan är ju lätt att åtgärda om inte annat med en ny men topplocket känns besvärligare.
jag har en B38 jag fick även fräsa upp hålen å ta bort gummit på spolarna sen så har jag en bricka i pvc som
trycker ned dom. Dom sitter jävligt bra nu.vart är du från ? kul om fler här i närheten bygger S38 :D
Mvh Tobbe
Tobbe.
phrnfeldt
Posts: 33
Joined: 25 May 2013, 18:19
Location: Docksta

Re: VAG 115F COP spole till S38B36

Post by phrnfeldt »

professordrövel wrote: jag har en B38 jag fick även fräsa upp hålen å ta bort gummit på spolarna sen så har jag en bricka i pvc som
trycker ned dom. Dom sitter jävligt bra nu.vart är du från ? kul om fler här i närheten bygger S38 :D
Mvh Tobbe
Ja just det. Har du bilder eller möjlighet att ta bilder på hur du gjort och posta? Har varit på jakt efter en 3.8 kåpa just för att det blir snyggare men nu blev det att man gjorde om 3.6 kåpan i brist på annat. Jag bor i Docksta, mitt i byn i stort sett. Äre på en E34a du bygger eller sitter motorn i något annat? :)

Mvh Patrik
professordrövel
Posts: 65
Joined: 23 Aug 2013, 16:29
Location: kramfors

Re: VAG 115F COP spole till S38B36

Post by professordrövel »

phrnfeldt wrote:
professordrövel wrote: jag har en B38 jag fick även fräsa upp hålen å ta bort gummit på spolarna sen så har jag en bricka i pvc som
trycker ned dom. Dom sitter jävligt bra nu.vart är du från ? kul om fler här i närheten bygger S38 :D
Mvh Tobbe
Ja just det. Har du bilder eller möjlighet att ta bilder på hur du gjort och posta? Har varit på jakt efter en 3.8 kåpa just för att det blir snyggare men nu blev det att man gjorde om 3.6 kåpan i brist på annat. Jag bor i Docksta, mitt i byn i stort sett. Äre på en E34a du bygger eller sitter motorn i något annat? :)

Mvh Patrik
jaha docksta då är det ju ett stenkast nästan :lol: jag bor vid dannero /nyland .
Jag har en e34 m5 -92 som motorn satt i men nu ska den i en e28 som jag köpt
få se vad det blir med m5an i framtiden jag ska kolla om jag har bilder
Mvh Tobbe
Tobbe.
phrnfeldt
Posts: 33
Joined: 25 May 2013, 18:19
Location: Docksta

Re: VAG 115F COP spole till S38B36

Post by phrnfeldt »

professordrövel wrote:
phrnfeldt wrote:
professordrövel wrote: jag har en B38 jag fick även fräsa upp hålen å ta bort gummit på spolarna sen så har jag en bricka i pvc som
trycker ned dom. Dom sitter jävligt bra nu.vart är du från ? kul om fler här i närheten bygger S38 :D
Mvh Tobbe
Ja just det. Har du bilder eller möjlighet att ta bilder på hur du gjort och posta? Har varit på jakt efter en 3.8 kåpa just för att det blir snyggare men nu blev det att man gjorde om 3.6 kåpan i brist på annat. Jag bor i Docksta, mitt i byn i stort sett. Äre på en E34a du bygger eller sitter motorn i något annat? :)

Mvh Patrik
jaha docksta då är det ju ett stenkast nästan :lol: jag bor vid dannero /nyland .
Jag har en e34 m5 -92 som motorn satt i men nu ska den i en e28 som jag köpt
få se vad det blir med m5an i framtiden jag ska kolla om jag har bilder
Mvh Tobbe
Ja, just. Du bor på rätt sida av älven då om det är på Dannero-sidan :lol:
Okej, har du en projekttråd här eller gör du liksom jag att man kikar in för inspiration och råd? :P
Kolla gärna det, och är det så att du bestämmer dej för att plocka ned bilen för att sälja i delar så hojta till!

Mvh Patrik
Post Reply