Sååååå!
Nu har jag äntligen börjat mitt projekt att turbokonvertera en m42b18
Motor: Helt orörd m42b18 [x]
Turbo: Mitsubishi TD04-16t
Spridare: Volvo Gröna 465cc[x]
Turbogrenrör: Hemmasnickrat turbogrenrör [x]
Intercooler:
Kylare: Saab 900NG med elfläkt och separat expansionskärl [x]
Bränsle: e85
Avgassystem:
Koppling: 4-puck sinter med m50 tryckplatta
Sprut:
Fyller på här lite senare.
Bilen är i grund och botten en bmw e30 318i och såg ut såhär när jag fick den
Och i dagsläget ser den ut såhär
E30 M42 turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Fyller ut lite tomrum med lite bilder från tidigare
Nya motorn hämtad från jönköping
Dålig bild, men gamla motorn ur
Och så var den nya på plats
Bakvagnen nere för lite uppgradering
188-huset redo för lack
Efter lack
Bärarmar lackade
Morsans utemöbler fick agera torkställning
Passade även på att flytta T-korset när jag bytte bromsrör och slangar så det går att komma åt utan att riva bakvagnen
Lite nya bussningar från specialsvarv
Likaså i bärarmarna
Och självklart till diffupphängningen
Redo för montering
Monterat och klart. Lite fult med dammfri bakvagn när hela underredet är tvärskitigt haha
Efter att bilen fått stå på pallbockar ett bra tag blev lacken dammig och repig, och så vill man ju inte visa sig
Så tog fram poleringsmaskinen och öste på lite
Så blev det givetvis en liten provburn för att se så det lirade
Allt för ikväll!
Nya motorn hämtad från jönköping
Dålig bild, men gamla motorn ur
Och så var den nya på plats
Bakvagnen nere för lite uppgradering
188-huset redo för lack
Efter lack
Bärarmar lackade
Morsans utemöbler fick agera torkställning
Passade även på att flytta T-korset när jag bytte bromsrör och slangar så det går att komma åt utan att riva bakvagnen
Lite nya bussningar från specialsvarv
Likaså i bärarmarna
Och självklart till diffupphängningen
Redo för montering
Monterat och klart. Lite fult med dammfri bakvagn när hela underredet är tvärskitigt haha
Efter att bilen fått stå på pallbockar ett bra tag blev lacken dammig och repig, och så vill man ju inte visa sig
Så tog fram poleringsmaskinen och öste på lite
Så blev det givetvis en liten provburn för att se så det lirade
Allt för ikväll!
//Melle
Re: E30 M42 turbo
Man_dizel wrote:Vad har du för måleffekt?
Hade tänkt att landa någonstans mellan 250-300hk och ska försöka vara klar tills nästa sommar. Om man vill ha mer pulver därefter får man väl lägga lite pengar på motorn. Men vi får se
//Melle
Re: E30 M42 turbo
Trevligt projekt! Jag står i startgroparna på ett liknande koncept som du m42 turbo!
Passade m42 motorn på 318:ns original avgassystem? Har du jämfört m50 tryckplattan mot m42:ans med en provtryckning?
Förresten du råkar inte ligga på ett e30 oljetråg som du kan tänka dig sälja passande m42:an alltså
Passade m42 motorn på 318:ns original avgassystem? Har du jämfört m50 tryckplattan mot m42:ans med en provtryckning?
Förresten du råkar inte ligga på ett e30 oljetråg som du kan tänka dig sälja passande m42:an alltså
Re: E30 M42 turbo
Ja, det blir nog ballt när det är klart323martin wrote:Trevligt projekt! Jag står i startgroparna på ett liknande koncept som du m42 turbo!
Passade m42 motorn på 318:ns original avgassystem? Har du jämfört m50 tryckplattan mot m42:ans med en provtryckning?
Förresten du råkar inte ligga på ett e30 oljetråg som du kan tänka dig sälja passande m42:an alltså
Nä det passar inte bolt on. m42 har extraktorgrenrör original så anslutningen till avgassystemet sitter längre ner. Jag tog första biten från en 318is och sedan svetsade på det innan katalysatorn.
Har dessvärre inget tråg liggandes :/ antar att du ska ta motor från e36? Funkar även med tråg från m40 från e30
//Melle
Re: E30 M42 turbo
Släng på en vettig koppling på en gång. M50 kommer inte räcka. Vad står den pall för, 250nm? Du lär ju få ut 4-500nm
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74