bmw e30 318is

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
westlinhej

bmw e30 318is

Post by westlinhej »

Hej!

Jag har problem med min e30 318is, efter man har kört ett tag och den har gått upp i temp så börjar tomgången att bli svajjig. Normalt ligger den på 900-1000 på tomgång men om man har stängt av bilen ett tag och startar igen och ska smyga iväg på 1an så går den ner i varv och håller på att dö. Och då måste man varva upp den så den inte ska dö och då börjar den blöddra. Det är typ som den surar ner sig själv för det luktar väldigt mycket soppa när den håller på så här.

Motorn är lite trimmad med chippning, lättat svänghjul, vassare kammar osv. Kan kammarna ha något med problemet att göra?

MVH Rasmus
jmelin

Re: bmw e30 318is

Post by jmelin »

Hade liknande fenomen på min e30.
Börja med att kolla igenom alla vakuumslangar, insugsbälg m.m. Tomgångsmotorn sitter mot torpedväggen. Finns även en del slangar under insuget m.m. som kan vara svåra att undersöka men försöka känna med fingrar. Går även bra att spruta startgas på slangarna så märker du om motorn reagerar. Att det luktar soppa kan bero på 2 slangar under insuget. Brukar spricka och ofta dessa som gör att det luktar soppa i kupén.

Så, kolla vakuumslangarna och försök känna dig fram. Testa även att spruta startgas på slangarna.

Lycka till
Johannes
westlinhej

Re: bmw e30 318is

Post by westlinhej »

Bilen har bara gått 17 tusen mil och allt ser väldigt fräscht ut, men ska testa med startas och kolla tomgångsmotor, kollade alla tändstift och dom var gyllenbruna som dom ska vara! Funkar det att söka felkoder på en e30 ifrån -91?

Tack för svaret! :)

Mvh Rasmus W
Post Reply