Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
-
bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
-
Contact:
Post
by bmw-slangen »
Bytte kamrem nyligen (M20B23 från -85), men kunde inte få loss nedre kamremskåpa utan att ta loss hela generatorns lagerbock.
Problemet är att det sitter en mutter (se röd pil) som man inte kan komma åt och hålla emot när man ska lossa skruven.
Kan inte minnas att jag gjorde några modifieringar här, är det verkligen så att man måste lossa lagerbocken bara för att få bort nedre kamremskåpan?
Alla ni andra som bytt kamrem på M20-motorer, hur såg det ur på era motorer?

E30 323i -85 : 100% track day car
-
bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
-
Contact:
Post
by bmw-slangen »
Fick plötsligt en stark känsla av att det där hålet (som skruven går igenom) inte ska vara genomgående, det ska vara gängat.
Det gör det hela mer logiskt. Någon med M20 som kan bekräfta?
E30 323i -85 : 100% track day car
-
stensheim
- Posts: 500
- Joined: 04 Dec 2005, 11:17
Post
by stensheim »
Skruven skal ikke være gjennomgående nei, det skal være gjenger i hullet med en kort skrue.
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
-
bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
-
Contact:
Post
by bmw-slangen »
Tack för svar! Ja, det låter logisk. Ok, får bli insatsgänga nästa gång jag är där och rotar...
E30 323i -85 : 100% track day car