M20B25 går dåligt

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
_Thor_
Posts: 46
Joined: 19 Jul 2014, 15:59
Location: Uppsala

M20B25 går dåligt

Post by _Thor_ »

Hej, har en E30 -89 med en M20B25 motor som jag försöker väcka liv i. Den gick dugligt innan jag böt kamrem och bytte tillbaks från öppet luftfilter till original luftbox samt tvättade motorn.

Nu har den följande problem;
1) Går fett
2) Oregelbunden tomgång varm
3) svårstartad varm
4) kylar tempen når bara över 1/4 märket (fixat med ny termostat)

Jag har gjort rent rotorn och fördelarlocket samt satt i nya tändstift, men dem blir sotiga direkt (innan jag började meka med motorn var dem rena och fina).

Någon som har någon gissning på vad problemet kan vara?
Last edited by _Thor_ on 16 Apr 2015, 19:34, edited 2 times in total.
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: M20B25 går fett och oregelbunden tomgång

Post by TheMan »

Känns helt klart som kass lmm eller glapp i kontakten?
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
User avatar
_Thor_
Posts: 46
Joined: 19 Jul 2014, 15:59
Location: Uppsala

Re: M20B25 går fett och oregelbunden tomgång

Post by _Thor_ »

TheMan wrote:Känns helt klart som kass lmm eller glapp i kontakten?
Jag hade ju lmm:en ur bilen för att skruva på luftboxen. Kanske tog den skada då.

Finns det något sätt att kolla lmm:en utan att sätta i en som garanterat fungerar?

Har tittat på kylartempsensorn (den blåa), mätte ohm från ECU:n och fick inga konstiga värden. Så den kan vi utesluta.

Finns det någon kallstartsventil/choke på dessa lite senare motorer?
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: M20B25 går fett och oregelbunden tomgång

Post by TheMan »

Kallstarten styrs av temp sensorn (därav 2 sensorer) en till motorstyrning och en till tempmätarn.

Om du har motorn igång och drar ur kontakten till lmm så ska bilen gå sämmre/dö.

Blir det ingen skillnad så är den troligen kass.
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
User avatar
_Thor_
Posts: 46
Joined: 19 Jul 2014, 15:59
Location: Uppsala

Re: M20B25 går fett och oregelbunden tomgång

Post by _Thor_ »

TheMan wrote:Kallstarten styrs av temp sensorn (därav 2 sensorer) en till motorstyrning och en till tempmätarn.

Om du har motorn igång och drar ur kontakten till lmm så ska bilen gå sämmre/dö.

Blir det ingen skillnad så är den troligen kass.
Jag hade 4.400 Ω kall och 450 Ω med tempmätarn på 1/4. Den bör stå på cirkus 330 Ω när allt fungerar.

Skall pröva dra ur lmm:en och se vad som händer.
User avatar
_Thor_
Posts: 46
Joined: 19 Jul 2014, 15:59
Location: Uppsala

Re: M20B25 går fett och oregelbunden tomgång

Post by _Thor_ »

Jag tror jag hittat felet. För en O2-sensor som ser ut så här kan man nog inte lita på.

Förvånande nog har ECU:n inte gett någon felkod. =/

Ska pröva låta sensorn stå i bensin över natten och se om den går att rädda.

Image
User avatar
_Thor_
Posts: 46
Joined: 19 Jul 2014, 15:59
Location: Uppsala

Re: M20B25 går fett och oregelbunden tomgång

Post by _Thor_ »

Motorn gick bättre efter att 02-sensorn blev rengjord, men sen börja den krångla igen. Att den och tändstiften blev sotiga måste ha varit ett symptom av något annat fel.

Det börja med att den vägrade varva och tappade kraft vid höga varv (cirka 4000). Det blev bara värre och värre (ned till cirkus 2000) och det var precis att jag kom hem (10km) och fick in den i verkstan.

Jag skruvade bort tändstiften och dem var rena och fina, och likaså 02-sensorn.

Image

När jag försökte kall-starta bilen (vilket den gillat innan) hoppade den till slut igång med en låg och oregelbunden tomgång och ville inte varva.

Är detta ytterligare indikationer på att TheMans råd om kass LMM troligen är felet?
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: M20B25 går fett och oregelbunden tomgång

Post by Joachim »

kass tändspole?
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Re: M20B25 går fett och oregelbunden tomgång

Post by St3v3 »

Nån måste ju fråga.
Är du 100% säker på att kamremmen sitter rätt?
V8
User avatar
_Thor_
Posts: 46
Joined: 19 Jul 2014, 15:59
Location: Uppsala

Re: M20B25 går fett och oregelbunden tomgång

Post by _Thor_ »

Joachim wrote:kass tändspole?
Jag kollade tändspolen och fick 0,5 Ohms samt 5670 Ohms. Det sista värdet är lite högt men det ska vara 5000 +/- 1000, så det bör ej vara några problem.
St3v3 wrote:Nån måste ju fråga.
Är du 100% säker på att kamremmen sitter rätt?
Första gången jag bytte en rem fick jag skämmas då rotorn kom fel (LE-Jetronic), men har bytt många remmar sen dess och denna gång är jag säker på att allt blev rätt.

Jag upptäckte att LMM:en som satt på är från en m20b20 men har förhoppningsvis hittat en som skall passa nu som åker på i helgen. Bilen svara faktiskt bättre på gas utan LMM:en inkopplad.
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: M20B25 går dåligt

Post by TheMan »

Testa med en annan lmm, men eftersom stiften inte är sotiga så känns det nästan mer som trasig bränsle pump/igensatt filter/ trasig btr.

Hade lmm felat så bör bilen gå fett istället.
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
User avatar
_Thor_
Posts: 46
Joined: 19 Jul 2014, 15:59
Location: Uppsala

Re: M20B25 går dåligt

Post by _Thor_ »

TheMan wrote:Testa med en annan lmm, men eftersom stiften inte är sotiga så känns det nästan mer som trasig bränsle pump/igensatt filter/ trasig btr.

Hade lmm felat så bör bilen gå fett istället.
Btr:en låter väldigt troligt faktiskt. Jag ska försöka ansluta en bränsletrycksmätare och kolla.
User avatar
_Thor_
Posts: 46
Joined: 19 Jul 2014, 15:59
Location: Uppsala

Re: M20B25 går dåligt

Post by _Thor_ »

Nu så! Jag fick hem en ny bränsletrycksregulator och ett bränslefilter som åkte på idag.

Jag hade noll bränsletryck vid den gamla BTR:en när jag plockade bort den. Gummiringen mot fuel-railen var skadad men jag har inte sett någon läcka där.

Startade bilen och den hoppa igång så lätt så och varvstoppet var borta, bara att gasa upp till den röda sektionen av varvtalsmätaren. (=

Och så fick jag en LMM donerad från m5micke här på PPF. Stort tack! (=


Jag öppnade upp den gamla BTR:en men kunde ej se något konstigt förutom att det luktade bensin på baksidan av diafragman (på fjäder-sidan).
Post Reply