s38 vs t56 vs tilton urtrampninglager AKUT!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

s38 vs t56 vs tilton urtrampninglager AKUT!

Post by Dajb »

Hej

har problem när jag ska passa ihop lådan med motorn
har monterat nytt pilotlager och centreringen till kopplingen går fint i och även så lådan

MEN den går inte hela vägen fram verkar det som, det är precis som att urtrampninglagret tar i innan lådan når fram till blocket, de saknas 14mm

mitt urtrampninglager är ca 78 högt

det har monterats på en platta som är 6mm tjock
när jag måttade in lagret gjorde jag det utan sprängkåpan och måttade fram att de fattades även där då 14mm, monterar sprängkåpan och kollar så jag inte bara mätt fel, men nä de saknas 14mm, någon som stött på detta?
är det fel urtrampninglager jag har? Så att det är för högt och tar då i solfjädern?

vet inte exskt vilken serie eööer något om urtrampninglagret, köpte det av en här på forumet som köpt det här på ppf
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: s38 vs t56 vs tilton urtrampninglager AKUT!

Post by Dajb »

Kan tillägga att utsticket på axlen från lådan mellan tapp och urtrampninglager är 64mm

så det enda jag får det till är att det är för högt urtrampningslager och det måste fräsas ner 14mm, för fram till pilotlagrer från solfjädern är det 66mm sen lagret är 10mm
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
suprated
Posts: 547
Joined: 17 Sep 2007, 15:03
Location: Helsingborg

Re: s38 vs t56 vs tilton urtrampninglager AKUT!

Post by suprated »

Hade samma låda och urtrampmingslager på min förra. Inte tryckt in lådan för långt när du måtta in det? Själv mätte jag fram mitt när sprängkåpan satt på. O det funka prima. Med vänlig hälsning,
BMW E30 mtech2 S50B32 turbo.... 0702088526
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: s38 vs t56 vs tilton urtrampninglager AKUT!

Post by Dajb »

suprated wrote:Hade samma låda och urtrampmingslager på min förra. Inte tryckt in lådan för långt när du måtta in det? Själv mätte jag fram mitt när sprängkåpan satt på. O det funka prima. Med vänlig hälsning,

nej, axlen når inte ens pilotlagret vilket det gör med sprängkåpan på

jag verkar va den enda som har detta problemet. då alla andra har fått schimsa fram det för det ska nå fram till solfjädern

mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: s38 vs t56 vs tilton urtrampninglager AKUT!

Post by moggemx »

Dajb wrote: nej, axlen når inte ens pilotlagret vilket det gör med sprängkåpan på

jag verkar va den enda som har detta problemet. då alla andra har fått schimsa fram det för det ska nå fram till solfjädern

mvh
Hajar inte riktigt vad som är problemet, tar det stopp innan du får sprängkåpan ihop mot blocket?

Sitter din slavcylinder inuti sprängkåpan, isåfall får du dit sprängkåpan löst med slavcylindern monterad?

Måste vara nåt du mätt fel. T56 finns med olika längder på ingående axeln, på min fick jag byta till en längre för att nå fram över huvudtaget
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: s38 vs t56 vs tilton urtrampninglager AKUT!

Post by Dajb »

moggemx wrote:
Dajb wrote: nej, axlen når inte ens pilotlagret vilket det gör med sprängkåpan på

jag verkar va den enda som har detta problemet. då alla andra har fått schimsa fram det för det ska nå fram till solfjädern

mvh
Hajar inte riktigt vad som är problemet, tar det stopp innan du får sprängkåpan ihop mot blocket?

Sitter din slavcylinder inuti sprängkåpan, isåfall får du dit sprängkåpan löst med slavcylindern monterad?

Måste vara nåt du mätt fel. T56 finns med olika längder på ingående axeln, på min fick jag byta till en längre för att nå fram över huvudtaget

exakt, där saknades då ca 14mm mellan sprängkåpa och block
Och det var då urtrampninglagret som tog i kopplingen

så nu har jag fått ta av 15mm på urtrampninglagret och tagit av 2mm på plattan
och nu ser det ut att funka, även slängt i ett tjockare pilotlager så axlen når den tidigare

och nu ser de ut som urtampninglagret ligger ca 2mm ifrån solfjädern och förhopåningsvis funkar det

hoppas jävlar i mig att möget funkar, för de får jag inte reda på förens skitet är i bilen igen

detta vart ett jäkla skit att hålla på med då egentligen ingetting passat alls från början
men förhoppningsvis löst nu :)
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply