M50B25iv med osäker kabelhärva (?) Och storlek grenrörsbult!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Captainbarbossa
Posts: 2
Joined: 03 Sep 2014, 18:01

M50B25iv med osäker kabelhärva (?) Och storlek grenrörsbult!

Post by Captainbarbossa »

Hej flickor!

Först efter att de stått SAAB i pannan på mig i minst 5 år, såg jag ljuset. Är ny på BMW (och PPF) och gav mig in på något kul omedelbums. Hoppas ni kan hjälpa mig!


Kort fattat; jag har slängt en M50B25iv i en 245. Allt är på plats efter 24h hårdmek med import öl och flickvänner som åker expressturer till McDonalds. Blev kanon förutom elen....

Motorn jag fick tag i var komplett med boxar och kabelhärva, allt fanns förutom LMM. Åkte till skroten och fick tag i en som satt i en -93:a (min motor är från en -93:a E34) men jag förstår inte vad problemet är då den ej passar i kontaktstycket!

Så här ser de ut:
Vad jag tror är anslutning till LMM: http://www.ladda-upp.se/bilder/rgnjtlktcnbzb/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kabelhärva, ena sidan i hel het: http://www.ladda-upp.se/bilder/ictnucnzxsuzb/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kabelhärva, utgångar: http://www.ladda-upp.se/bilder/rynhvuansvfzb/" onclick="window.open(this.href);return false;
LMM: http://s237.photobucket.com/user/tykoo/" onclick="window.open(this.href);return false; ... 2.jpg.html

LMM anslutningen har 4 stift i en fyrkant.

Därför undrar jag nu om detta kanske är fel kabelhärva? Eller finns det en LMM som passar denna anslutning?

Nummer 2: Har slarvat bort alla bultar + muttrar till grenrören. Vanlig M8 1,5 är för stort, vanlig M6 1,5 är för litet. Vad är det för gäng?! M8 1.0?!


Tack på förhand från en förvirrad SAAB tok med kli i gasfoten.
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: M50B25iv med osäker kabelhärva (?) Och storlek grenrörsb

Post by Jens92 »

Grenrörsbultarna är m7 så du åker på att leta reda på de du hade eller skaffa fram på annat vis.

Kontakten kan jag nog inte hjälpa dig med. Du är säker på att det inte är kontakten för lambda sonderna du visar på första bilden?
Kolla om du inte har en ledig 4-pols kontakt hänger någonstans.

Jag har en e34 525 -92 och den har lmm med 4 stift.
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: M50B25iv med osäker kabelhärva (?) Och storlek grenrörsb

Post by Casy »

köp nya M7 grenrörsbult + mutter på BMW. Tror inte du hittar dessa i järnhandeln..
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Pitabroed
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 21:36
Location: Örnsköldsvik

Re: M50B25iv med osäker kabelhärva (?) Och storlek grenrörsb

Post by Pitabroed »

Stämmer att den runda är till lambdasonden som tidigare nämnt.
Men ifall du är säker på att du har en IV motor (fanns bara 91-92) och du skaffade lmm från 93 (vanos motor) kan det kanske finnas en ledtråd där. Vet faktiskt inte om det är olika lmm på dom, men risken finns ju.
Eller så är kontakten klippt bort från härvan när den som behövde lmm'en plockade lös den.
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
Captainbarbossa
Posts: 2
Joined: 03 Sep 2014, 18:01

Re: M50B25iv med osäker kabelhärva (?) Och storlek grenrörsb

Post by Captainbarbossa »

M7, kanon! Det ska vi se till å beställa.

Har hittat en kontakt som passar, men den sitter så konstigt till under insuget. Sitter där tomgångsmotorn ska sitta, och hänger löst. Känns som att den är till tomgångsmotorn, men kanske är till LMM...

Men, men, kan likaså vara bortklippt.

Tack för snabba svar! Uppskattat! Återkommer med uppdatering.
Pitabroed
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 21:36
Location: Örnsköldsvik

Re: M50B25iv med osäker kabelhärva (?) Och storlek grenrörsb

Post by Pitabroed »

Tomgångsmotorn är trepolig
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
Post Reply