Smidda Originalstakar i M54??

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Ozyon
Posts: 22
Joined: 13 Jan 2015, 23:05

Smidda Originalstakar i M54??

Post by Ozyon »

Stämmer det att det är smidda stakar som sitter i M54B30? Har hört/läst att det ska vara samma interna komponenter som i N54?

Frågan är alltså hur mycket originalstakarna pallar om man kör med smidda kolvar för att sänka kompet? Är man dum om man inte köper smidda eftermarknadsstakar när man byter till smidda kolvar?

Om någon har erfarenhet av detta så skulle det uppskattas nu när det börjar närma sig för turbobygget :-)

Effektmålet ligger någonstans runt 400-600 rwhp ca.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: Smidda Originalstakar i M54??

Post by jorgen »

Ozyon wrote:Stämmer det att det är smidda stakar som sitter i M54B30? Har hört/läst att det ska vara samma interna komponenter som i N54?

Frågan är alltså hur mycket originalstakarna pallar om man kör med smidda kolvar för att sänka kompet? Är man dum om man inte köper smidda eftermarknadsstakar när man byter till smidda kolvar?

Om någon har erfarenhet av detta så skulle det uppskattas nu när det börjar närma sig för turbobygget :-)

Effektmålet ligger någonstans runt 400-600 rwhp ca.
Nej de är varken smidda eller samma som n54. Det är samma klena stakar som sitter i 328 e36. 400whp går säkert bra men några 600whp skulle inte jag köra, speciellt inte ihop med dyra kolvar. Finns mängder med folk som har krökt stakarna långt under den effekten
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Ozyon
Posts: 22
Joined: 13 Jan 2015, 23:05

Re: Smidda Originalstakar i M54??

Post by Ozyon »

Tack för ditt svar!
Jag tyckte det lät lite för bra för att vara sant :)
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Re: Smidda Originalstakar i M54??

Post by JimmyA »

Min M54 har iaf gått 3 år med 465whp så under 500whp verkar dom hålla fint iaf
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
Ozyon
Posts: 22
Joined: 13 Jan 2015, 23:05

Re: Smidda Originalstakar i M54??

Post by Ozyon »

JimmyA: Vad kör du för setup på den motorn? Vad laddar du på den?

Jag sitter i en sits nu där jag pga ett motor ras har fått sätta i en "ny" begagnad motor i min. Detta pga att mappningen på min sugtrimmade var felaktig och 1ans kolv smälte.
Jag har därför nu köpt ett nytt Standalone system som ska mappas med bilen för att få den att gå som den ska. Under tiden är tanken att jag ska bygga en smidd turbo M54.

Men tanken har ju slagit mig att det vore fantastiskt kul att montera dit turbo innan den mappas på min Oöppnade maskin men att köra lägre tryck :-)
Borde bli mindre förändringar sen om jaq ökar på laddet i en kompsänkt maskin? Med tanke på mappningen då :-)
Är därför lite nyfiken på hur långt din gått under de tre åren, om du bytt topplockspackningar typ cooperring 014, eller bara kört på so den är :-)

Tack på förhand!
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Re: Smidda Originalstakar i M54??

Post by JimmyA »

Ozyon wrote:JimmyA: Vad kör du för setup på den motorn? Vad laddar du på den?

Jag sitter i en sits nu där jag pga ett motor ras har fått sätta i en "ny" begagnad motor i min. Detta pga att mappningen på min sugtrimmade var felaktig och 1ans kolv smälte.
Jag har därför nu köpt ett nytt Standalone system som ska mappas med bilen för att få den att gå som den ska. Under tiden är tanken att jag ska bygga en smidd turbo M54.

Men tanken har ju slagit mig att det vore fantastiskt kul att montera dit turbo innan den mappas på min Oöppnade maskin men att köra lägre tryck :-)
Borde bli mindre förändringar sen om jaq ökar på laddet i en kompsänkt maskin? Med tanke på mappningen då :-)
Är därför lite nyfiken på hur långt din gått under de tre åren, om du bytt topplockspackningar typ cooperring 014, eller bara kört på so den är :-)

Tack på förhand!
Motorn är oöppnad, alltså org packning.

Mil vet jag inte men den har körts en hel del, både till å från jobb sommartid och några banträffar varje år. Laddar 1,15 bar
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
Ozyon
Posts: 22
Joined: 13 Jan 2015, 23:05

Re: Smidda Originalstakar i M54??

Post by Ozyon »

Det låter väldigt intressant :-)

Har läst om en del som kör med 0,2 - 0,5 med oöppnade motorer. Kul att få veta att det uppenbarligen går med högre :-D

Vad är det för aggregat du kör med? Original eller eftermarknads sprut?
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Re: Smidda Originalstakar i M54??

Post by JimmyA »

Kör med en kullagrad gt35r och vipec.

Ja dom håller nog som en M50 verkar det som iaf.
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
Ozyon
Posts: 22
Joined: 13 Jan 2015, 23:05

Re: Smidda Originalstakar i M54??

Post by Ozyon »

Funkar originalspridare och bränslepump till den effekten? :-)
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Re: Smidda Originalstakar i M54??

Post by JimmyA »

Ozyon wrote:Funkar originalspridare och bränslepump till den effekten? :-)

Nej självklart inte.
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
Post Reply