Stämmer det att det är smidda stakar som sitter i M54B30? Har hört/läst att det ska vara samma interna komponenter som i N54?
Frågan är alltså hur mycket originalstakarna pallar om man kör med smidda kolvar för att sänka kompet? Är man dum om man inte köper smidda eftermarknadsstakar när man byter till smidda kolvar?
Om någon har erfarenhet av detta så skulle det uppskattas nu när det börjar närma sig för turbobygget
Effektmålet ligger någonstans runt 400-600 rwhp ca.
Ozyon wrote:Stämmer det att det är smidda stakar som sitter i M54B30? Har hört/läst att det ska vara samma interna komponenter som i N54?
Frågan är alltså hur mycket originalstakarna pallar om man kör med smidda kolvar för att sänka kompet? Är man dum om man inte köper smidda eftermarknadsstakar när man byter till smidda kolvar?
Om någon har erfarenhet av detta så skulle det uppskattas nu när det börjar närma sig för turbobygget
Effektmålet ligger någonstans runt 400-600 rwhp ca.
Nej de är varken smidda eller samma som n54. Det är samma klena stakar som sitter i 328 e36. 400whp går säkert bra men några 600whp skulle inte jag köra, speciellt inte ihop med dyra kolvar. Finns mängder med folk som har krökt stakarna långt under den effekten
JimmyA: Vad kör du för setup på den motorn? Vad laddar du på den?
Jag sitter i en sits nu där jag pga ett motor ras har fått sätta i en "ny" begagnad motor i min. Detta pga att mappningen på min sugtrimmade var felaktig och 1ans kolv smälte.
Jag har därför nu köpt ett nytt Standalone system som ska mappas med bilen för att få den att gå som den ska. Under tiden är tanken att jag ska bygga en smidd turbo M54.
Men tanken har ju slagit mig att det vore fantastiskt kul att montera dit turbo innan den mappas på min Oöppnade maskin men att köra lägre tryck
Borde bli mindre förändringar sen om jaq ökar på laddet i en kompsänkt maskin? Med tanke på mappningen då
Är därför lite nyfiken på hur långt din gått under de tre åren, om du bytt topplockspackningar typ cooperring 014, eller bara kört på so den är
Ozyon wrote:JimmyA: Vad kör du för setup på den motorn? Vad laddar du på den?
Jag sitter i en sits nu där jag pga ett motor ras har fått sätta i en "ny" begagnad motor i min. Detta pga att mappningen på min sugtrimmade var felaktig och 1ans kolv smälte.
Jag har därför nu köpt ett nytt Standalone system som ska mappas med bilen för att få den att gå som den ska. Under tiden är tanken att jag ska bygga en smidd turbo M54.
Men tanken har ju slagit mig att det vore fantastiskt kul att montera dit turbo innan den mappas på min Oöppnade maskin men att köra lägre tryck
Borde bli mindre förändringar sen om jaq ökar på laddet i en kompsänkt maskin? Med tanke på mappningen då
Är därför lite nyfiken på hur långt din gått under de tre åren, om du bytt topplockspackningar typ cooperring 014, eller bara kört på so den är
Tack på förhand!
Motorn är oöppnad, alltså org packning.
Mil vet jag inte men den har körts en hel del, både till å från jobb sommartid och några banträffar varje år. Laddar 1,15 bar
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!