Jockes E28

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

PlåtisDenton
Posts: 114
Joined: 29 Oct 2010, 21:10
Location: borås

Re: Jockes E28.

Post by PlåtisDenton »

Riktigt fint bygge :)
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Jockes E28.

Post by JockE28 »

tackar :) :D
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Jockes E28.

Post by JockE28 »

Specen för 2015 :D håll tummarna nu!

M50B25 Med aktiv VANOS

Borrad till 84,50 mm
Balanserad och polerad M54B30 vevaxel (Alltså 3L volym)
DP smidda kolvar
PPF H:O smidda vevstakar
Stödgördel med ARP
Uppgraderad stark oljepump
Race Kamkedja med nya skenor och spännare
ATI Svängningsdämpare
Högflödes vattenpump

Lätt putsad topp
Cooperring packning
Radiefrästa Säten
1mm Större ventiler i Iconel med tefloncoating
Hårdare ytterfjädrar med original IV innerfjäder (8000rpm)
Värre kamaxlar 268/280 duration in/ut, 10,8/10,4mm lyft in/ut.
Plenum i alu med fullradietrattar
Egengjort Grenrör med t4fläns
Precision 6768 Turbo
Precision 66mm WTG

Maxxecu
3*044 bosch bränslepumpar
1600cc spridare
6 stk EGT sensorer
Oljetryck och bränsletryck in i sprutet
E85 sensor

Modifierat m10 svänghjul med startkrans från m50
2skivig koppling
Arp svänghjulsbult
530D lådan som jag haft innan

Förstärkt bakvagnsbrygga med Camber/Toe justerings plattor
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
cjagenmark
Posts: 335
Joined: 15 Jan 2007, 21:02
Location: Ronneby

Re: Jockes E28.

Post by cjagenmark »

blir nog bra med fart i bitarna
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Jockes E28.

Post by JockE28 »

cjagenmark wrote:blir nog bra med fart i bitarna

Jag håller tummar och tår :) hur går det med bakvagnen?
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Jockes E28.

Post by JockE28 »

Är det ingen på detta jordklot som har ett m30 singelmasse svänghjul?
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Jockes E28.

Post by JockE28 »

hämtat motorn på ppf, Bäckis var snäll och hade extra öppet för mig:)
och nu medans jag letar M30 svänghjul och sparar pengar till att köpa ett crmo hjul (efter som det inte finns m30) så jag kan lägga i maskin,
under tiden så har jag haft nere bakvagnen och byggt justerbar cambe/toe och två patent lösningar på växelspakar

bilderna får tala för sig själva

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: Jockes E28.

Post by ippe »

Fyfan, steget från en rutten m20 till en ALL-OUT M50. Ska bli kul att se vad en kan leverera med den toppen och turbon. Halleluja!

Stiligt som tusan med spaken också, fysjutton va impad jag blev!
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Jockes E28.

Post by JockE28 »

ippe wrote:Fyfan, steget från en rutten m20 till en ALL-OUT M50. Ska bli kul att se vad en kan leverera med den toppen och turbon. Halleluja!

Stiligt som tusan med spaken också, fysjutton va impad jag blev!

Jävligt kul å höra Att du gillar det :D ja jag hoppas att det blir lite mer gasa nu än föregående år med missfall.

Ja tack:) jag är nästan förvånad själv över resultatet :)
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Jockes E28. mått på 765 tyckplatta AKUT

Post by JockE28 »

Någon som har en lös 765 tryckplatta och kan mäta diametern på den? totala diametern där man fäster den på svänghjulet :D eller cc måtten på bulthålen
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: Jockes E28. mått på 765 tyckplatta AKUT

Post by kaxxen »

JockE28 wrote:Någon som har en lös 765 tryckplatta och kan mäta diametern på den? totala diametern där man fäster den på svänghjulet :D eller cc måtten på bulthålen
Hoppas detta hjälper! :)
Diametern för bulthål är 273 mm och har jämn delning 60 grader.
Styrhålen är 6,5 grader från bulthålen.
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Jockes E28.

Post by JockE28 »

Ja jag hittade det igår med till Slut. :)


Tack!
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Jockes E28. strax dunka i motorn

Post by JockE28 »

Tjäna, väntar på lamell nu för att kunna få på lådan och stoppa i maskin i bilen, har lite funderingar allt eftersom jag får hem grejer :)

Finns det någon tempgivare för olja som slår till vid 100grader, tänkte ha en lite fläkt på oljekylet och en vanlig till vatten känns lite "klen" 90grader kanske är för tidigt, (fläkten får gå hela tiden/ofta?)

samt om det finns någon som har någon fiffig ide på hur och vart man ska sätta givarn, innan oljekyl? med någon sjysst AN koppling utan att klabba med reduceringar och tkors hitådit :)


MVH Jocke
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: Jockes E28.

Post by TheLeaf »

JockE28 wrote:Tjäna, väntar på lamell nu för att kunna få på lådan och stoppa i maskin i bilen, har lite funderingar allt eftersom jag får hem grejer :)

Finns det någon tempgivare för olja som slår till vid 100grader, tänkte ha en lite fläkt på oljekylet och en vanlig till vatten känns lite "klen" 90grader kanske är för tidigt, (fläkten får gå hela tiden/ofta?)

samt om det finns någon som har någon fiffig ide på hur och vart man ska sätta givarn, innan oljekyl? med någon sjysst AN koppling utan att klabba med reduceringar och tkors hitådit :)


MVH Jocke
Här har du ju AN kopplingar med uttag för givare mitt på så de blir enkelt :) : http://www.speeding.nu/c/an-kopplingar- ... ar-givare/" onclick="window.open(this.href);return false;

och här termostat till oljan:

termostat-for-oljekyl-an8-anslutningar KL racing

http://www.trendab.se/termostatreglerad ... c-184.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.trendab.se/slangtermostat-me ... c-184.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by TheLeaf on 26 Mar 2015, 13:38, edited 1 time in total.
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Jockes E28.

Post by JockE28 »

TheLeaf wrote:
JockE28 wrote:Tjäna, väntar på lamell nu för att kunna få på lådan och stoppa i maskin i bilen, har lite funderingar allt eftersom jag får hem grejer :)

Finns det någon tempgivare för olja som slår till vid 100grader, tänkte ha en lite fläkt på oljekylet och en vanlig till vatten känns lite "klen" 90grader kanske är för tidigt, (fläkten får gå hela tiden/ofta?)

samt om det finns någon som har någon fiffig ide på hur och vart man ska sätta givarn, innan oljekyl? med någon sjysst AN koppling utan att klabba med reduceringar och tkors hitådit :)


MVH Jocke
Här har du ju AN kopplingar med uttag för givare mitt på så de blir enkelt :) : http://www.speeding.nu/c/an-kopplingar- ... ar-givare/" onclick="window.open(this.href);return false;

och här termostat till oljan:

http://shop.dumpkopieraren.se/sv/artikl ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.trendab.se/termostatreglerad ... c-184.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.trendab.se/slangtermostat-me ... c-184.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Så jävla bra!! :) :)

Termostat sitter ju i filterhuset så det behövs nog inte extra. Men just givare som slår till vid 100 skulle jag behöva. Eller det kanske räcker med 90? :)


Mvh
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: Jockes E28.

Post by TheLeaf »

JockE28 wrote:
TheLeaf wrote:
JockE28 wrote:Tjäna, väntar på lamell nu för att kunna få på lådan och stoppa i maskin i bilen, har lite funderingar allt eftersom jag får hem grejer :)

Finns det någon tempgivare för olja som slår till vid 100grader, tänkte ha en lite fläkt på oljekylet och en vanlig till vatten känns lite "klen" 90grader kanske är för tidigt, (fläkten får gå hela tiden/ofta?)

samt om det finns någon som har någon fiffig ide på hur och vart man ska sätta givarn, innan oljekyl? med någon sjysst AN koppling utan att klabba med reduceringar och tkors hitådit :)


MVH Jocke
Här har du ju AN kopplingar med uttag för givare mitt på så de blir enkelt :) : http://www.speeding.nu/c/an-kopplingar- ... ar-givare/" onclick="window.open(this.href);return false;

och här termostat till oljan:

http://shop.dumpkopieraren.se/sv/artikl ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.trendab.se/termostatreglerad ... c-184.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.trendab.se/slangtermostat-me ... c-184.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Så jävla bra!! :) :)

Termostat sitter ju i filterhuset så det behövs nog inte extra. Men just givare som slår till vid 100 skulle jag behöva. Eller det kanske räcker med 90? :)


Mvh
Okej, här har du: http://www.trendab.se/thermokontakt-fla ... c-184.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Behövs de verkligen en liten kylfläkt för oljan om den inte kommer över 100-110 grader?
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Jockes E28.

Post by JockE28 »

Det vet jag inte ännu. Men om det gör så finns det ju redan om så är fallet :)

90 vet jag vart jag hittar. Svårare att hitta på 100grader eller mer. 110-120 grader kan ju vara ok för oljan ett par gånger. Men om man kan hålla det runt/under 100 så borde det ju bara vara fördelar med det. :)

Mvh jocke
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply